feie_bitcha Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hei.. Har tenkt å kjøpe meg ny forsterker til høytalerne mine. Jeg har nå en Yamaha 2x75w. Jeg har Dantax P3000 og spiller for det meste hard-rock og metal.. Er det noen som kan anbefale en forsterker som kan piffe opp lyden betraktelig til rundt 4000,- ? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Tror du må ut med mer enn 4000,- hvis du skal piffe opp lyden betraktelig. Det beste forsterkerkjøpet jeg kan tenke meg til under 4000 er NAD C350, den er "bare" på 2x60watt.. NAD watt dog Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hører på samme type musikk, og hadde en Marantz PM7000 jeg var veldig fornøyd med! (2*95W i 8 ohm). Kraftige saker, og deilig lyd sammen med mine JBL høyttalere. Koster ca 4000 ny. Den måtte dessverre vandre videre for å finansiere hjemmekinoen min *snufs*... Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Ville heller kjøpt nye høyttalere var jeg deg... Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Jeg har en Harman Kardon 3550. Er fornøyd med den Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Den yamahaen du hadde; 2x75 i 8 eller 4 ohm? Er det i 8 Ohm er det en helt ok forsterker som holder fint... Er det i 4 ohm kjøper du en ny yamaha Top ART forsterker (AX-496??) Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Den yamahaen du hadde; 2x75 i 8 eller 4 ohm? Er det i 8 Ohm er det en helt ok forsterker som holder fint... Er det i 4 ohm kjøper du en ny yamaha Top ART forsterker (AX-496??) Man skal ikke henge seg for mye opp i hvor mange watt forsterkeren leverer. I tillegg måles det på forskjellige måter. Hvis en forsterker f.eks. gir 100 watt DIN 4 ohm, med 10% THD ved 1 Khz er ikke det sørlig imponerende. 100 watt RMS i 8 ohm, 20-20000 hz og med 0,05% THD derimot, det er riktig kraftig. Har man 4 ohms høyttalere er det også viktig at forsterkeren kan levere mye strøm når det trengs. Man bør se på vekten på forsterkeren, og heller kjøpe noe med kvalitet enn en med masse "skryte-watt". Edit: Mente 0,05% :oops: Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Den yamahaen du hadde; 2x75 i 8 eller 4 ohm? Er det i 8 Ohm er det en helt ok forsterker som holder fint... Er det i 4 ohm kjøper du en ny yamaha Top ART forsterker (AX-496??) Man skal ikke henge seg for mye opp i hvor mange watt forsterkeren leverer. I tillegg måles det på forskjellige måter. Hvis en forsterker f.eks. gir 100 watt DIN 4 ohm, med 10% THD ved 1 Khz er ikke det sørlig imponerende. 100 watt RMS i 8 ohm, 20-20000 hz og med 0,5% THD derimot, det er riktig kraftig. Har man 4 ohms høyttalere er det også viktig at forsterkeren kan levere mye strøm når det trengs. Man bør se på vekten på forsterkeren, og heller kjøpe noe med kvalitet enn en med masse "skryte-watt". Dett er jeg fullt klar over, men nå har jeg faktisk yamaha forsterker selv, og dette er relativt strømsterke forsterkere. Min er oppgitt til 2x60w i 8 ohm, og med en vekt på 9 kg er det er relativt solid sak. Yamaha sine topArt forsterkere ER strømsterke.... edit: kan oppgi at min "billige" AX-396 har en dempingsfaktor på 240 ved 8 ohm, og 2x 85w minimum RMS outpud ved 8ohm og 0.019 THD EJAJ (1kHz, 10%THD) er derimot oppgitt til 110w ved 6 ohm, men er det noen som ser på det??? Uansett er det ikke direkte målbart om en forsterker spiller godt eller dårlig.... Dette blir bare en pekepinn om strømstyrken og foresterkerens innvirkning på dempingen av elementene Lenke til kommentar
feie_bitcha Skrevet 18. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg har Yamaha AX-396 og den er 95watt i 4 ohm og jeg har sett på en forsterker som kanskje kunne piffe opp litt ? Cambridge A500 http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=cama500 Jeg har relativt liten peiling på hi-fi osv så derfor spør jeg Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Dett er jeg fullt klar over, men nå har jeg faktisk yamaha forsterker selv, og dette er relativt strømsterke forsterkere. Min er oppgitt til 2x60w i 8 ohm, og med en vekt på 9 kg er det er relativt solid sak. Yamaha sine topArt forsterkere ER strømsterke.... Mente ikke at Yamaha forsterkere ikke er strømsterke, dette er kraftige og gode forsterkere til prisen. edit: kan oppgi at min "billige" AX-396 har en dempingsfaktor på 240 ved 8 ohm, og 2x 85w minimum RMS outpud ved 8ohm og 0.019 THD EJAJ (1kHz, 10%THD) er derimot oppgitt til 110w ved 6 ohm, men er det noen som ser på det??? På endel billigforsterkere (som Sony sine billigste) er kun effekten oppgitt ved 1khz og 10% THD i 6 eller 4 ohm. Lenke til kommentar
pastrom Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Halla. ser dere har litt peiling. Lurer bare på om noen har kjenskap til Sansui? Fikk en ganske gammel forsterker av en kompis(Sansui AU-217) som funker som faen. Den er jo knall bra! Bruker den på et par dali 5005. Det funker så sinnsykt bra det. Fyldig bass og en ellers veldig behaglig lyd. Vettafaen hvor mange watt det er på den jeg. Har prøvd å søke på nettet, men finner ikke så mye specs på den. så mitt råd er at du først skal gjennomsøke huset for gamle forsterkere før du går løs på en innkjøp. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Halla. ser dere har litt peiling. Lurer bare på om noen har kjenskap til Sansui? Fikk en ganske gammel forsterker av en kompis(Sansui AU-217) som funker som kjøss. Den er jo knall bra! Bruker den på et par dali 5005. Det funker så sinnsykt bra det. Fyldig bass og en ellers veldig behaglig lyd. Vettafaen hvor mange watt det er på den jeg. Har prøvd å søke på nettet, men finner ikke så mye specs på den. så mitt råd er at du først skal gjennomsøke huset for gamle forsterkere før du går løs på en innkjøp. Funker den bra for deg trenger trenger du jo ikke noe bedre :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå