Gå til innhold

[Løst]Ekstra fjernlys og kutting av svinger.


Liestöl

Anbefalte innlegg

Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

DETTE er tull!

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

 

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen.

So what? Forholdene tillater det ikke, dersom jeg velger å holde 80 også i svingene på en vei som går ~~~~~. ;)

 

Dette har jeg snakket med flere polititjenestemenn om, og det er IKKE ulovlig så lenge det er forsvarlig. Ved glatte forhold er det sågar sikrere å kutte enn å ikke gjøre det. Jeg kjører ganske mange titusener km i året, og ligger naturlig nok stadig bak/foran politibiler. F.eks ned/opp setesdalen, for de som er kjent der. Jeg endrer aldri kjørestil av den grunn, jeg kjører helt likt og observerer fartsgrensen.

For å ta et eksempel en snøfull dag, lå jeg bak politiets nissan patrol nedover dalen. Tydeligvis fersk sjåfør, lå klint i høyresida konstant, og måtte ned i 50-60 i flere svinger pga glatta. Jeg tok kjapt innpå selv om jeg holdt fartsgrensa, pga svingene, så ut av en krapp sving kjørte jeg forbi - uten å bryte fartsgrensa. 4-5 svinger til, og Onkel var ute av syne i bakspeilet. Selvsagt fikk jeg ingen reaksjon av dem, når de ser at jeg har full kontroll og er en kompetent sjåfør, samt følger reglene.

 

Kan ellers informere om at polititjenestemenn får grundig opplæring i dynamisk kjøring i forbindelse med utrykningstrening, om man ikke kutter svinger stryker man.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bla bla bla..

 

Alt dette er heilt flott. Men det står fortsatt i trafikkreglane at så langt forholdene tillater det så skal du holde deg til høgre. Kva som derimot blir praktisert er ein annan ting.

Og det å blande utrykningskjøring inn i normal kjøring er vel ikkje heilt relevant, dei lærer og å bryte vikeplikt, kjøre på raudt lys og på å eigentleg kjøre fortare enn dei er komfortable med...

 

Men eg skal ikkje dra denne noko lenger, peoenget var berre at gjennom norsk lovgivning så skal ein halde til høgre. Uansett kva politiet, du , eg eller nokon andre likar å gjere.

Lenke til kommentar

Om du prater med politiet på gata eller politijuristen på den lokale stasjonen

regner jeg med du fort kan få to ulike svar..

 

F.eks: Jeg blei stoppa på en P-plass der jeg akkurat hadde rygga ut av "min"

plass for å gi den videre til nestemann, også kommer det en konstabel bort

til meg og sier: Jasså, kjøring uten belte, det liker jeg ikke..

Da kunne jeg svare: Nummer 1, jeg er på P-plass, nummer to, jeg rygget,

så du får nok droppe noen beltebot ;)

 

Etter en tur i bilen for å prate med en politijurist satte han seg bare inn å kjørte..

Lenke til kommentar

Jeg blandet ikke med utrykningskjøring, men med utrykningsopplæring. Der lærer de også hvordan de skal kjøre effektivt generelt, ikke bare under utrykning.

Trafikkregelen er som den er, det skal jeg ikke kverulere på. Jeg holder derimot fast på at det er fullt forsvarlig, fornuftig, effektivt og økonomisk å kjøre dynamisk. Så lenge føreren vet hva han gjør.

Lenke til kommentar
Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

Jeg har personlig fått skryt av en politimann som satt på for kjøringa mi, nettopp fordi jeg kutter svinger og kjører mykest mulig. Minst mulig riksing i rattet = mest mulig behagelig. Og i Norge KRYR det av veier hvor dette er nyttig. Hvor mange veier er det ikke langs fjorder, hvor man har laang oversikt over fenderne, mens veien krøkler seg oppetter fjellsida?

Dette gjelder jo forøvrig alle steder hvor veien ligger langs vann og/eller stup/kant/skrent.

 

Da må du ikke komme å si at reglene er tull som her ;)

 

Reglene er som de er, men om det praktiseres på en annen måte, så si det i stedet..

Nok av folk her med over gjennomsnittet innteresse for lover og regler som kjapt

kan motsi deg, med kilder og paragrafer ;)

 

Har du forresten kode 160 (Hundre_og_seksti) på førerkortet ditt?

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

Jeg har personlig fått skryt av en politimann som satt på for kjøringa mi, nettopp fordi jeg kutter svinger og kjører mykest mulig. Minst mulig riksing i rattet = mest mulig behagelig. Og i Norge KRYR det av veier hvor dette er nyttig. Hvor mange veier er det ikke langs fjorder, hvor man har laang oversikt over fenderne, mens veien krøkler seg oppetter fjellsida?

Dette gjelder jo forøvrig alle steder hvor veien ligger langs vann og/eller stup/kant/skrent.

 

Da må du ikke komme å si at reglene er tull som her ;)

 

Reglene er som de er, men om det praktiseres på en annen måte, så si det i stedet..

Nok av folk her med over gjennomsnittet innteresse for lover og regler som kjapt

kan motsi deg, med kilder og paragrafer ;)

 

Har du forresten kode 160 (Hundre_og_seksti) på førerkortet ditt?

Sant, jeg burde presisert at jeg snakket praksis og ikke regel. Det har jeg nå gjort. :)

 

Nix, har ikke 160. Men skulle nok klart den uten nevneverdige utfordringer. Kan man ta den "for gøy", uten å være under utdannelse hvor den kreves?

Lenke til kommentar

Da vi tok klasse D1E i militæret ble vi oppfordra til å kutte svinger hvis det gjorde kjøringa jevnere om behageligere. Men det var veldig viktig å sjekke speil, blindsone, sjekke for trafikk imot samt at veien måtte være 100% oversiktlig (det inkluderer at det må være lyst).

 

Der vi kjørte mest var det paddeflatt så man hadde som regel ekstremt god sikt over svingen og de neste 10 svingene. :p

Lenke til kommentar
Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

Jeg har personlig fått skryt av en politimann som satt på for kjøringa mi, nettopp fordi jeg kutter svinger og kjører mykest mulig. Minst mulig riksing i rattet = mest mulig behagelig. Og i Norge KRYR det av veier hvor dette er nyttig. Hvor mange veier er det ikke langs fjorder, hvor man har laang oversikt over fenderne, mens veien krøkler seg oppetter fjellsida?

Dette gjelder jo forøvrig alle steder hvor veien ligger langs vann og/eller stup/kant/skrent.

 

Da må du ikke komme å si at reglene er tull som her ;)

 

Reglene er som de er, men om det praktiseres på en annen måte, så si det i stedet..

Nok av folk her med over gjennomsnittet innteresse for lover og regler som kjapt

kan motsi deg, med kilder og paragrafer ;)

 

Har du forresten kode 160 (Hundre_og_seksti) på førerkortet ditt?

 

Så du sier at man kan få bot for å kutte svingen littegran? :p

Støtter mange av poengene til toth.

Lenke til kommentar
Så du sier at man kan få bot for å kutte svingen littegran? :p

Støtter mange av poengene til toth.

Les ein gong til.

 

?

 

Det var bare ett spørsmål

hvis du ikke skjønte det...

Mente ikke at han sa det.

 

Jeg prøver igjen;

får man bot hvis man blir

tatt for å kutte en sving?

(ergo ikke å kjøre

lenge i venstre felt!)

Lenke til kommentar

Ah, takk for alle svarene og responsen. Tydligvis mye fornuft og kunnskap på denne delen av forumet! :)

 

Komme fram til at jeg bør revurdere hvordan jeg kutter svinger, det er ikke ulovelig så lenge jeg kutter med fornuft og ikke setter meg eller andre mer i fare.

 

Et par ekstra fjernlys kan jeg montere, men bør/må ha en egen bryter og må bruke lyset med stor respekt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...