Gå til innhold

[Løst]Ekstra fjernlys og kutting av svinger.


Liestöl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange av de som vil blende tidlig tar på lysa igjen når de ser at du ikke blender ned enda.

Ja, og viss dette er meg er det for å signalisere:

få av dei jævla langlysa! Du blendar meg din idiot!

Er du en av de som blender ned en kilometer unna kansje?

 

Her oppe er det så alt for mange av de. Gøyalt når det i tilleg er ekstremt mye elg langs veikantene.

Lenke til kommentar
Skrur du av fjernlysene så fort dere ser hverandre vil dere begge gå fra ~200m sikt til 40m sikt, noe som fjerner 160+ m sikt på hver side...

Vanlige ekstralys som er lovlig å montere lyser ikke særlig lengre enn vanlige fjernlys, og de lyser mer på høyre side av veien enn på venste side (asynkron lysmønster, på lik linje med originale fjernlys) for å gjøre det mulig å kjøre lengre mot motgående trafikk uten å måtte slå dem av. Nærlys lyser heller ikke 40m. Det skal være 60 meter frem til der lyset kutter over fra venstre kjørefelt til høyre kjørefelt. Videre skal lyset ligge mellom 100 og 200 meter fremover i en gradient fra høyre kjørefelt til høyre veikant.

Lenke til kommentar

Monterer du 1000 metre så koble de for all del opp med med egen bryter slik at du kan slå de av separat, for da kan du blende ned i 2 trinn istedenfor å gå fra dagslys til mørkesvart.

Er det relativt mye trafikk så blir det kanskje slitsomt i lengden men i Nordland, Troms og Finnmark er det ikke noe problem.

 

Jeg hadde slike på den forige bilen min med 100W pærer i.

De har svært lite riller i glasset så de var rene lysknanonene med en meget konsentrert stråle.

http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?z=8&a=220

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Til dere som kutter svingen: husk at det kan befinne seg gående(og blandt disse barn), syklister og andre som man ikke nødvendigvis regner med å treffe eller ser så fort som man skulle ønske.

 

En del av dette med å kjøre på veien går også ut på å kjøre innenfor sikkerhetssoner som skal hindre at det skjer for mye galt dersom noe overraskende skulle skje. Og kutter man svingene så kan disse sikkerhetsmarginene være spist opp.

 

To eksempler:

Nattestid. 80-sone. Man ser lysene på alle biler som kjører i mot seg lenge før man møter dem, og kan på den måten også "se" om det kommer biler rundt svingen. Man føler seg trygg på dette, man er i god form, opplagt og kjøreforholdene er utmerket(tørt og passe mildt). Pluttselig rundt den ene svingen står det en bil som har kræsjet i fjellveggen og har havnet litt over midtstripa og over på din side. Ingen lys, du er bil nr 3 på stedet og alle andre som kom før deg er mest opptatt å se til sjåføren. Kutter man svingen her har man problemer med å unngå et sammenstøt(nr 2 for den andre sjåføren).

 

Vinterstid, tidlig på morgenen. Alle skal på jobb/skole, deriblandt du. Du har dårlig tid, men respekterer fartsgrensen av faren for glatt veibane. I et lite øyeblikk kutter du svingen og der treffer man en person uten refleks som man ikke såg. Personen gikk i utkanten av veien men pga kutting av sving var marginene for små til å unngå sammenstøtet. Du merker ikke noe før du hører et dunk og et skrik.

 

 

Dette er begge eksempler eg har vært borti selv, hvor eg heldigvis ikke kuttet svingene. Hadde eg gjort det er eg overbevist over at det hadde gått galt, begge gangene. Nå er dette selvfølgelig eksempler som er satt litt på spissen og ikke noe man nødvendigvis støtter på til daglig. Problemet er at om man først legger seg for (u)vanen å kutte svingen så kan man ende opp med å kutte sikkerhetsmarginen også når man trenger den som mest. Å kutte svingen hvor man har oversikt over begge veibanene og vet at det er klart er så klart ikke farlig i seg selv, problemet er at man tilvenner seg en ukultur som kan være vanskelig å riste av seg.

 

Ikke missforstå meg. Eg har ikke vært engelen bak rattet selv hele tiden, og gjør selv feil. Men eg er av den oppfattning av at det er tryggere å kjøre 90km/t i 80-sone enn å kjøre 80km/t i 80-sonen samtidig som man skifter CD/skriver SMS/ikke er oppmerksom. Siden eg tok lappen for en god del år tilbake så er det ikke nødvendigvis det kjørelæreren sa som sitter best, men selvopplevde enkelthendelser hvor eg har vært såpass heldig at eg enten har hatt en engel med meg eller ikke kjørte fort nok til at det gikk galt. Så tenk litt over hva som gjøres, og hva som kan skje. :)

 

Man burde selvfølgelig ikke kutte svinger i mørket.

Bare i dagslys, når du har god oversikt over alt...

Jeg kutter heller ikke svingen så mye at jeg

kjører i venstre felt, mere sånn i midten

av veibanen, helst ikke mer enn det.

Lenke til kommentar

Det er helt til den dagen du kjører i litt halvsøvne eller ikke er helt oppmerksom, og feilberegner om du kan eller ikke kan kutte svingen. Det er kanskje litt glatt på veien, og plutselig helt uventet får du en bil i mot, kanskje en lastebil eller annet bredt kjøretøy. Du blir helt sjokkert og forsøker å vrenge bilen over i høyre felt, som da gjør at du mister kontrollen over bilen og kjører ut i en eller annen ukjent retning.

 

.. velkommen til de to største ulykkessituasjonen i Norge med alvorlige utfall: Frontkollisjon og utforkjøring.

Lenke til kommentar

.. og ja, jeg har bremset ned for folk som har kommet i feil kjørefelt igjennom svinger. Det vil starte i "oversiktlige" svinger, og deretter blir det en vane, som igjen etter kanskje 5-10 år betyr at hver eneste sving blir kuttet med en meter eller to.

 

Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
.. og ja, jeg har bremset ned for folk som har kommet i feil kjørefelt igjennom svinger. Det vil starte i "oversiktlige" svinger, og deretter blir det en vane, som igjen etter kanskje 5-10 år betyr at hver eneste sving blir kuttet med en meter eller to.

 

Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

 

Jeg skal ikke gjøre det til en Uvane nei...

Tviler på det er ulovlig der det ikke er merka opp.

Lenke til kommentar

Der det ikke er merket opp kjørefelt er det likevel kjørefelt dersom det er plass til to biler i bredden pr. regelverk. Da gjelder fortsatt regel om at man skal holde seg godt innenfor kjørefeltet (på høyre side).

 

.. en annen ting jeg legger merke til er at kutting av svinger (sansynligvis) fører til at mange generelt sett etter en stund har en tendens til å kjøre midt på veien (spesielt der det ikke er merket kjørefelt) uansett forhold fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å beregne hvor langt fra veikanten man er.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva man liksom skal tjene på det?

 

Er det for ukomfortabelt å følge svingen så har man enten for høy fart ellers så har man valgt feil bil.

Nah.... Norske veier er ikke like bra alle steder. F.eks for de som er kjent og kjører i området fra Tysse mot eikelandsosen og de traktene vet der er mange meget dårlige veier.

Men i akkurat det området fra Tysse så kommer det ett parti som er nesten strak men veibanen svinger utrolig mye fram og tilbake.

 

See high quality pic

post-62513-1251750617_thumb.jpg

 

På denne strekning har du full sikt over hele veibanen, ingen avkjørsler, 80 sone og "ute på landet" vei. For å kjøre de svingen 100% og komfortabelt bør hastigheten være 50 +/-, men legger du deg litt oppå den gule linjen og noen cm over kan du nesten kjøre helt beint gjennom svingen.

Dette er ett typisk eksempel på hvor man nesten må kutte litt eller hvertfall kjøre litt oppå stiplelinjen for å ikke bli kvalm av alle svingen.

 

Btw. Alt øst om fløyen hører til østlandet :)

Endret av Inc
Lenke til kommentar

.. og så kjører du langt ut på landet et sted du aldri har kjørt før. Det er mørkt og du ser strake veien fremover med en svak sving. Du legger deg sakte over i venstre kjørefelt mens du tror du er alene på veien. .. du blir så plutselig avbrutt av bilen som kommer over bakketoppen som du ikke så fordi den var kamuflert av veien du trodde var en halvstrak linje (ja, slike strekninger finnes det mange nok av).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kjenner godt til fenomenet svingete norske veier; pendler selv på et strekke dominert av slike svingete dårlige veier. Alikevel er det 0 problem å holde farten OG følge svingen. Eneste unntaket er bangsundsvingene, et lite strekke med ekstremt uoversiktilge svinger langs fjellet. Den krappeste av disse er skiltet ned i 20-annbefalt, og et par av de er under utbedring.

 

Dog, det er utrolig forskjell fra bil til bil; kjører man en høy bil med litt kjipt understell så merkes svingene mye mer. En smalere bil gir også mer rom for å tilpasse seg svingene i eget kjørefelt.

 

Oversiktlige svinger bruker sjelden å være spesielt krappe.

Lenke til kommentar
Er vell ikke "helt fersk", har hatt lappen i et år og kjører hver dag. (ikke uten mål da) Har også snart MC-lappen.

Var under kjøretimer på MC jeg kom til å tenke på dette da jeg hele tiden ville kappe litt på svingene av vane og kjørelærer sa at jeg måtte ungå å kjøre så langt inn. Kapping av svinger med MC er vell ganske farlig?

 

Er vell ikke så alt for ofte det er 1000m fri sikt, dessuten slår jeg og nesten alle andre jeg møter av fjernlys så fort vi kan se hverandre. Vet det er litt feil, men sånn jeg liker det.

Liker heller ikke å skru på lysene rett før bilen passerer som er "korrekt" Hater når andre gjør det, men det er ikke mange av dei heller.

 

Når du kjører motorsykkel er det dumt å kutte svinger før du ser gjennom hele svingen. Overkroppen ligger fort godt over i motsatt felt om du ikke er oppmerksom nok, og det er kjedelig om det komme noe i mot. Steder der du derimot ser gjennom hele svingen, kanskje flere svinger, er det gøy å kutte - og ofte lurt å kutte med mc. Det kommer du til å få mer erfaring med etterhvert. Når du får mc-lappen kan det hende du oppdager hvor irriterende det er å dele kjørefelt med en bil som kommer i mot. Da har du også opplevd hvor vanskelig andre bilister har for å se deg. Da kan det hende du revurderer svingkuttingen.

 

Det er ikke alltid slik at det som er mest komfortabelt, mest gøyalt eller "det du liker", er det som er tryggest. Noen ganger kan det oppstå avvikssituasjoner i trafikken, altså situasjoner der vi må planlegge å kompensere for andre trafikanters feil. Det er for eksempel når noen ikke overholder vikeplikten. I slike situasjoner kan det bli mye å tenke på - derfor er det viktig med gode arbeidsvaner. Å kutte sving er ingen god arbeidsvane.

 

For meg har ikke natt eller dag noe å si når det gjelder kutting av sving. Hvis det hadde vært det, ville jeg nok ment at det er bedre å gjøre det om dagen. Heller ikke om det er mange eller få biler er av noe særlig betydning. Det som i såfall burde telle er om det er en bil som kommer i mot. Om jeg er kjent eller ikke har hvertfall ingen ting å si, for det som er viktig er jo hvordan det er på stedet akkuart nå, ikke hvordan det var der sist, eller i påsken. Jeg kan bare komme på ett sted hvor jeg konsekvent kutter svingen (langs Årungen nordover). Det er for å unngå å miste sikten. Men det betyr ikke at jeg holder høyere hastighet enn jeg ellers ville gjort.

 

Mitt beste argument for å ikke kutte sving er at dersom det skjer noe vil jeg være trygg på at jeg har gjort mest mulig riktig. Vi trenger ikke diskutere om det er elg/barn/utforkjøring/noe annet, men jeg vil gjerne være i min kjørebane, på min side av veien, dersom uhellet er ute. Og jeg er omtrent aldri 100 % sikker på at det ikke skal skje et uhell.

 

Mitt nest beste argument er hvis jeg ser at bilen foran krasjer i et kryss, fotgjengerfelt eller noe annet. Da har jeg plikt til å stoppe, og politiet kommer til å spørre hva jeg så. Hvis jeg opplevde at bilisten kuttet en del svinger for å slippe å bremse/kjøre mest mulig behagelig, vil jeg selvfølgelig ha en helt annen holdning til den bilisten. Tenk deg selv: Hvis du lå bak meg, og jeg kuttet svinger, og plutselig kjørte inn i en bil der jeg skulle ha stoppet - ville du fortalt politiet eller de pårørende at "neida, han er kjempeflink, det vet jeg. Han kuttet jo svinger så han vet jeg kjørte sikkert!"?

 

Mitt tredje argument er ulykker som følge av spor i veien. Spesielt om vinteren er det en del steder spor i isen, to i hver retning, som i svinger blir til én i hver retning og én i midten. Da kan det skje dødsulykker. Det skjedde senest sist vinter.

 

Det er mulig å kjøre behagelig uten å kutte svinger. Kanskje man til og med er flinkere om man greier det uten å kutte?

Lenke til kommentar
Det er mulig å kjøre behagelig uten å kutte svinger. Kanskje man til og med er flinkere om man greier det uten å kutte?

Ja, selvfølgelig, men du kan ha endå høgare fart og det kan fortsatt vere like behagelig om ein kuttar litt. Treng ikkje kutte heller forsåvidt. Kan jo bevege seg innanfor sitt eige køyrefelt og.

Lenke til kommentar
Kan vel også nevne at kutting av svinger er forbudt.

Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

Jeg har personlig fått skryt av en politimann som satt på for kjøringa mi, nettopp fordi jeg kutter svinger og kjører mykest mulig. Minst mulig riksing i rattet = mest mulig behagelig. Og i Norge KRYR det av veier hvor dette er nyttig. Hvor mange veier er det ikke langs fjorder, hvor man har laang oversikt over fenderne, mens veien krøkler seg oppetter fjellsida?

Dette gjelder jo forøvrig alle steder hvor veien ligger langs vann og/eller stup/kant/skrent.

Lenke til kommentar
Tull. Så lenge det ikke er sperrelinje, kan du bruke veibanen akkurat som du selv vil, så lenge du kjører forsvarlig.

DETTE er tull!

 

Men eg kuttar svingar likevel.

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

 

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...