Liestöl Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Hei.. Har et par spørsmål her. Bilen min har så dårlige fjernlys, kunne tenke meg å montere 2stk 1000m lys i grillen på bilen. Har jeg lov til dette, hva må jeg tenke på? Satt på med en ganske god sjåfør som kutta mye på svingene og hadde en meget dynamisk kjørestil. Trilla inn og gassa på i svingene, blei meget imponert over hvor behagelig han kjørte. Etter den gang har jeg også begynnt å kjøre sånn, kutter den gule stripa titt og ofte hvis den er der. Krysser så klart ikke stripa i farlige svinger eller når det kommer bil imot. Om natta blir det mer kutting. Er dette en dårlig uvane? Blir folk irriterte? Blir politiet veldig hissig? Føler selv at jeg ikke kjører farlig. Endret 31. august 2009 av Liestöl Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du har lov til å ettermontere ekstralys. Det finnes noen regler rundt dette, men akkurat hva det er har jeg ikke liggende her og nå. Dette med å kutte gulstripa vil jeg kalle risikabelt. Det er en grunn til at det er to felt på veien, og det er ikke gunstig å havne i motgående felt til feil tid. Aktiv/dynamisk kjøring kan være både praktisk og behagelig, alt ettersom. Men i utgangspunktet er jo dette beregnet for å øke farten og dermed senke tidsbruken på en bane, og da er vi jo inne på en annen problemstilling når det gjelder kjøring på offentlig veg... Alt med måte, ikke begynn å kutte svingen inn i blinde svinger f.eks... Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvor lenge siden er det du tok førerkort, Liestöl? Fordi du er ærlig og spør åpent, skal du få et skikkelig svar også Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg kutter svinger selv men bare der jeg vet hva som er rundt svingen, hvordan svingene er dosert osv. - altså bare på kjente steder eller på bane. Men anbefaler det ikke til en som er helt fersk bak rattet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 På spørsmålet om tusenmetere -- tenk på hva som skjer når du skrur av fjernlysene når du møter en annen bil. Nærlysene dine lyser opp ~40 meter foran deg. Skrur du av fjernlysene når bilen i motgående kjørefelt er 1000 meter unna lyser du ikke opp din side av veien. For øvrig sabla plagsomt når folk med tusenmetere kjører som om de har vanlige fjernlys. Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Er vell ikke "helt fersk", har hatt lappen i et år og kjører hver dag. (ikke uten mål da) Har også snart MC-lappen. Var under kjøretimer på MC jeg kom til å tenke på dette da jeg hele tiden ville kappe litt på svingene av vane og kjørelærer sa at jeg måtte ungå å kjøre så langt inn. Kapping av svinger med MC er vell ganske farlig? Er vell ikke så alt for ofte det er 1000m fri sikt, dessuten slår jeg og nesten alle andre jeg møter av fjernlys så fort vi kan se hverandre. Vet det er litt feil, men sånn jeg liker det. Liker heller ikke å skru på lysene rett før bilen passerer som er "korrekt" Hater når andre gjør det, men det er ikke mange av dei heller. Endret 31. august 2009 av Liestöl Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Skrur du av fjernlysene så fort dere ser hverandre vil dere begge gå fra ~200m sikt til 40m sikt, noe som fjerner 160+ m sikt på hver side... Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Ja vet det, har et forbedringspotensiale. Men har du lagt merke til at nesten alle skrur av med en gang? Er vell litt latskap inn i bilde også, bare automatisk av. Men folk som skrur av for seint er værre enn for tidlig synest jeg. Endret 31. august 2009 av Liestöl Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er aldri noe stort problem at folk skrur av sent om man selv kjører bil med sterke ekstralys. Møtende trafikk tilpasser seg dine lys. Møtende trafikk blir flinkere til å ikke blende ned for sent om de vet at du har mye lys. Er man varsom med bruken og skrur av til rett tid så er det ofte det som skjer hos møtende trafikk også. Mange av de som vil blende tidlig tar på lysa igjen når de ser at du ikke blender ned enda. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Mange av de som vil blende tidlig tar på lysa igjen når de ser at du ikke blender ned enda. Ja, og viss dette er meg er det for å signalisere: få av dei jævla langlysa! Du blendar meg din idiot! Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har xenon i fultlysa på bilen, min og har bestilt to stk 1000 metere, som jeg skal ha xenon i. Det blir lyst Og ja, det er lov med ekstralys. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har xenon i fultlysa på bilen, min og har bestilt to stk 1000 metere, som jeg skal ha xenon i. Det blir lyst Og ja, det er lov med ekstralys. Men det finnes regler rundt hvor mye luminens man maksimalt kan ha på bilen sin. Det finnes et lovverk for det, men jeg har ikke tid til å sitte på lovdata.no akkurat nå. Istedet har jeg to artikler som omtaler emnet: http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=11&z=5 http://www.dinside.no/31106/alt-om-bil-lys Maks. luxverdi 480 (100 %) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja vet det, har et forbedringspotensiale. Men har du lagt merke til at nesten alle skrur av med en gang? Selvfølgelig, og det fører til at jeg må ha på mine lenger for å sørge for en betryggende opplysning av veien. Når du skrur av lysene tidlig så ødelegger du også *min* sikt, ikke bare din. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Angående dette med å kutte svinger, så syntes jeg dette er helt greit så lenge det er oversiktlig der du kjører, også hvis det er vits da seff. Selv har jeg hatt lappen i halvannen måned og elsker å kjøre. Kjører med omtanke og tenker over alt jeg gjør bak rattet. Selvom jeg er fersking, så kutter jeg svinger i ny og ne, på kjente veier & når det er veldig lite biler, f.eks. på natta. Når jeg kjører på landeveier pleier jeg også å bevege meg litt over på venstresiden i forbindelse med svingene for å holde farta oppe og for at det ikke skal bli så bråe svinger. Har ett konkret eksempel når jeg kjørte på landevei for ett par uker sia når jeg skulle til tanta mi i Ørje hvor kutting av sving virkelig kom til nytte... Kjørte riksvei 22 fra Fetsund mot Mysen, på veien er det et sted som heter noe sånt som Raknerud eller noe. Der er det en 80-sone strekning med nedoverbakke også en krapp sving til venstre, etterfulgt av en lang slette. Der så jeg på lang avstand om det kom noen biler, det gjorde det ikke, så jeg holdt farta oppe og kutta svingen så heftig og slapp derfor å bremse ned. Det var veldig nyttig og der var det heller ingen gule striper i midten. Morro Endret 31. august 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kjørte riksvei 22 fra Fetsund mot Mysen, på veien er det et sted som heter noe såntsom Raknerud eller noe. Det var veldig nyttig og der var det heller ingen gule striper i midten. Morro Alltid moro å kjøre i indre Enfold...lite biler og da kan man tråkke på litt... ;D Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kjørte riksvei 22 fra Fetsund mot Mysen, på veien er det et sted som heter noe såntsom Raknerud eller noe. Det var veldig nyttig og der var det heller ingen gule striper i midten. Morro Alltid moro å kjøre i indre Enfold...lite biler og da kan man tråkke på litt... ;D Ja ass. Svinger og 80-soner gjør det ekstra gøy også Men selvfølgelig, men må jo kjøre med omhu uansett. Jeg kutter aldri svinger om jeg ikke er bombesikker på at det er trygt... Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kjørte riksvei 22 fra Fetsund mot Mysen, på veien er det et sted som heter noe såntsom Raknerud eller noe. Det var veldig nyttig og der var det heller ingen gule striper i midten. Morro Alltid moro å kjøre i indre Enfold...lite biler og da kan man tråkke på litt... ;D Ja ass. Svinger og 80-soner gjør det ekstra gøy også Men selvfølgelig, men må jo kjøre med omhu uansett. Jeg kutter aldri svinger om jeg ikke er bombesikker på at det er trygt... Bra å se en med relativt fersk lapp ha litt vett mellom ørene, det er ofte mangelvare her i Østfold Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vett mellom ørene er mangelvare over det ganske land. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kjørte riksvei 22 fra Fetsund mot Mysen, på veien er det et sted som heter noe såntsom Raknerud eller noe. Det var veldig nyttig og der var det heller ingen gule striper i midten. Morro Alltid moro å kjøre i indre Enfold...lite biler og da kan man tråkke på litt... ;D Ja ass. Svinger og 80-soner gjør det ekstra gøy også Men selvfølgelig, men må jo kjøre med omhu uansett. Jeg kutter aldri svinger om jeg ikke er bombesikker på at det er trygt... Bra å se en med relativt fersk lapp ha litt vett mellom ørene, det er ofte mangelvare her i Østfold Hehe ja. Men jeg er ikke fra Østfold da, har bare slektninger der Bor på Skedsmokorset i Akershus, men det gjelder nok her også... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Til dere som kutter svingen: husk at det kan befinne seg gående(og blandt disse barn), syklister og andre som man ikke nødvendigvis regner med å treffe eller ser så fort som man skulle ønske. En del av dette med å kjøre på veien går også ut på å kjøre innenfor sikkerhetssoner som skal hindre at det skjer for mye galt dersom noe overraskende skulle skje. Og kutter man svingene så kan disse sikkerhetsmarginene være spist opp. To eksempler: Nattestid. 80-sone. Man ser lysene på alle biler som kjører i mot seg lenge før man møter dem, og kan på den måten også "se" om det kommer biler rundt svingen. Man føler seg trygg på dette, man er i god form, opplagt og kjøreforholdene er utmerket(tørt og passe mildt). Pluttselig rundt den ene svingen står det en bil som har kræsjet i fjellveggen og har havnet litt over midtstripa og over på din side. Ingen lys, du er bil nr 3 på stedet og alle andre som kom før deg er mest opptatt å se til sjåføren. Kutter man svingen her har man problemer med å unngå et sammenstøt(nr 2 for den andre sjåføren). Vinterstid, tidlig på morgenen. Alle skal på jobb/skole, deriblandt du. Du har dårlig tid, men respekterer fartsgrensen av faren for glatt veibane. I et lite øyeblikk kutter du svingen og der treffer man en person uten refleks som man ikke såg. Personen gikk i utkanten av veien men pga kutting av sving var marginene for små til å unngå sammenstøtet. Du merker ikke noe før du hører et dunk og et skrik. Dette er begge eksempler eg har vært borti selv, hvor eg heldigvis ikke kuttet svingene. Hadde eg gjort det er eg overbevist over at det hadde gått galt, begge gangene. Nå er dette selvfølgelig eksempler som er satt litt på spissen og ikke noe man nødvendigvis støtter på til daglig. Problemet er at om man først legger seg for (u)vanen å kutte svingen så kan man ende opp med å kutte sikkerhetsmarginen også når man trenger den som mest. Å kutte svingen hvor man har oversikt over begge veibanene og vet at det er klart er så klart ikke farlig i seg selv, problemet er at man tilvenner seg en ukultur som kan være vanskelig å riste av seg. Ikke missforstå meg. Eg har ikke vært engelen bak rattet selv hele tiden, og gjør selv feil. Men eg er av den oppfattning av at det er tryggere å kjøre 90km/t i 80-sone enn å kjøre 80km/t i 80-sonen samtidig som man skifter CD/skriver SMS/ikke er oppmerksom. Siden eg tok lappen for en god del år tilbake så er det ikke nødvendigvis det kjørelæreren sa som sitter best, men selvopplevde enkelthendelser hvor eg har vært såpass heldig at eg enten har hatt en engel med meg eller ikke kjørte fort nok til at det gikk galt. Så tenk litt over hva som gjøres, og hva som kan skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå