Gå til innhold

Apple tablet med 15" skjerm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eldar: Man skjønner at du ikke har vært mye borti Mac OSX før, men kun jailbreaking for å få gratis spill uten internett tilgang på iPhone / iPod Touch. Men allmennheten liker Apple og deres produkter; Mac OSX, Mac maskiner og iPhone´sa / iPod Touch´ene.

Jeg føler jeg har all frihet på Macbook Pro´en min med Mac OSX 10.6 og Windows 7 i Boot Camp, nye drivere for Windows nå på den nye Snow Leopard CD´en er det ikke det?

Jeg tror en touch tablet med OSX 10.5 vil være brukervennelig, og det hadde vært kult om man kunne brukt de som tegnebrett med fingra i feks Photoshop CS4 :D:ninja:

Det er her du tar så fryktelig feil igjen.

Både Mac OSX, iphone/ipod touch, ipod nano, ipod classic og Apple TV er veldig kjente produkter for meg.

Men at man har kjøpt slike prdukt betyr ikke at man automatisk blir med i menigheten/sekten til Apple og velger å tilbe Jobs som sin nye gud. Enkelte greier faktisk og eie/bruke disse produktene uten og bli apple frelst. Da får man ikke automatisk den oppfatningen at Apple er sendt fra en gud oppe i himmelen og derfor automatisk er best. Enkelte greier å se produktet for hva det egentlig er.

Det er en kjent ting at allmenheten ikke liker Apple best, selv om mange liker Appleproduktene er det få i den store sammenhengen. Man skjønner jo at du er en av de som har blitt frelst, men selv om Jobs sier til deg at deres produkter er brukervennlig og du da automatisk tror på dette er det ikke nødvendigvis sant.

En hver person som er våken vet at Apple er ekstrem på å kontrolere sine brukere/produkt, dette er en del av planen til Apple for å tjene mest mulig penger, forståelig nok. Men dette gjør også deres produkt langt mindre brukervennelig/mer forbruker fientlige enn andre produkter. Det at det er enkelt å finne fram i en meny i et produkt betyr ikke at det det mest brukervennlige produktet på markedet.

Apple har mange fine produkter. Men det er bare folk som er medlem i Apple sekta som kan påstå at Apple ikke gjør alt i sin makt for å ha full kontroll over sine produkter og kundene som bruker disse, i den hensikt og tjene enda mer penger. Og at dette innebærer ofte store begrensninger for sluttbrukeren, begrensninger som konkurerende produkter ikke har. Dette betyr ikke nødvendigvis at produktet er dårligere, men det går ikke ann å nekte for dette.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
snip..

En hver person som er våken vet at Apple er ekstrem på å kontrolere sine brukere/produkt, dette er en del av planen til Apple for å tjene mest mulig penger, forståelig nok. Men dette gjør også deres produkt langt mindre brukervennelig/mer forbruker fientlige enn andre produkter. Det at det er enkelt å finne fram i en meny i et produkt betyr ikke at det det mest brukervennlige produktet på markedet.

Apple har mange fine produkter. Men det er bare folk som er medlem i Apple sekta som kan påstå at Apple ikke gjør alt i sin makt for å ha full kontroll over sine produkter og kundene som bruker disse, i den hensikt og tjene enda mer penger. Og at dette innebærer ofte store begrensninger for sluttbrukeren, begrensninger som konkurerende produkter ikke har. Dette betyr ikke nødvendigvis at produktet er dårligere, men det går ikke ann å nekte for dette.

Hva som er brukervennlig og forbrukerfiendtlig er da høyst subjektivt. Det må vøre opptil hver enkelt bruker å avgjøre av slags grep evt. Apple gjør som setter begrensninger for hva man vil oppnå. Jeg for min del kan ikke finne noen begrensninger til mitt bruk hva gjelder Mac OS X. Jeg vil gjerne at du kommer med noen konkrete eksempler på dette, da det er tydelig at du sitter med mengder av info om dette ? Om konkurrerende produkter skulle gjøre ting anerledes i din favør, er totalt urelevant.

Å dra alle over en kam på den måten er uansett for dumt.

Lenke til kommentar

Ja finnes mange eksempler.

F.eks har jo mange kjøpt innhold fra itunes i lang tid, slik at de i dag, sitter med innhold det ikke er meningen at de skal få brukt på andre enn Apples produkter. Hvordan du får dette til å ikke være forbrukerfientlig for noe, forstår jeg ikke. Å ikke ha muligheten til å bytte merke er forbrukerfinetlig. Dette har jo apple gjort for å tjene mer penger. Det finnes jo omveier. Men akkurat omveier, det er lite brukervennelig.

Et annet eksempel er hvordan ipod/iphone og itunes er knuttet sammen. Det er vel ikke brukervennelig at det er lagt opp til at mannen i gata er nødt å bruke itunes og ikke kan bruke sin foretrukkende mediaspiller. Jeg f.eks ønsker ikke å ha itunes innstalert på maskinen min i det hele tatt, da jeg ikke liker dette programmet. Noen liker Itunes, å de blir i mindre grad berørt, men det er fortsatt veldig lite brukervennelig og ikke kunne velge. Det finnes her også omveier, men som sagt, omveier er ikke brkervennelig.

Andre ting er hovrdan Apple ønsker og prøver å selge iphone knyttet til spesielle abonnement, særegent til Iphone. Ofte med data inkl i alle abb, slik at den vanlige forbrukeren ikke selv skulle kunne velge abonement som passer han, eller droppe f.eks datatrafikk. Dette er jo fordi Apple skal ha inntekter også her, mere penger på bekostning av forbruker. Her finnes jo også omveier, men det er jo som sagt veldig lite brukervennelig.

Annet eksempel er jo hvordan Apple knytter seg til en opperatør, som har gjort det meget mindre brukervennelig og hadle iphone dersom man ønsker å bruke en annen opperatør. Dette er jo også for å tjene penger, på bekostning av forbruker. Her finnes det også omveier, og det har blitt bedre siden lansering av 1.gen men dette er ikke brukervennelig.

Og liker man OS X er det fra Apples side ment at man også skal bruke Apple sin hardware. Det finnes i dag omveier, men igjen dette er ikke brukervennelig. Og det at det er lagt opp til at man ikke sakl ha et valg er ikke brukervennelig.

Selv for de som ønsker å benytte seg av apple produkter og program er det lite brukervennelig og ikke ha muligheten til å bytte om noe bedre skulle dukke opp.

Dette er bare noen få eksempler, noe har blitt bedre den siste tiden, andre ting verre, noen har ikke rammet norge like hart som andre land pga lovverk, men det som er felles er at dette er forbrukerfientlig/lite brukervennelig, for noen mer enn for andre, og det er for at apple skal tjene mer penger. Og det er jo forståelig det, bare ikke brukervennelig.

Og det nevnes mye Mac OS 10.5 her. Slik jeg leser dette: "En av disse skal kjøre en fullversjon av Mac OS 10.5." er det altså 1 av maskinene. Dvs at ikke alle får det, og da er det vanskelig og si hvilke begrensninger som kommer i de som ikke kjører det. Man ser jo begrensningene i ipod/iphone.

Men jeg håper dette blir mer åpent og at det finnes muligheter for å bytte OS. Vist det blir noe som ligner på dette syns jeg det virker veldig fristende å gå til annskaffelse av en :)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
F.eks har jo mange kjøpt innhold fra itunes i lang tid, slik at de i dag, sitter med innhold det ikke er meningen at de skal få brukt på andre enn Apples produkter. Hvordan du får dette til å ikke være forbrukerfientlig for noe, forstår jeg ikke. Å ikke ha muligheten til å bytte merke er forbrukerfinetlig. Dette har jo apple gjort for å tjene mer penger. Det finnes jo omveier. Men akkurat omveier, det er lite brukervennelig.

Jeg er helt enig i at DRM er forbrukerfiendtlig, og har aldri sagt noe annet. Dog, dette har Apple endret på, så strengt tatt er ikke dette et problem lenger.

Et annet eksempel er hvordan ipod/iphone og itunes er knuttet sammen. Det er vel ikke brukervennelig at det er lagt opp til at mannen i gata er nødt å bruke itunes og ikke kan bruke sin foretrukkende mediaspiller. Jeg f.eks ønsker ikke å ha itunes innstalert på maskinen min i det hele tatt, da jeg ikke liker dette programmet. Noen liker Itunes, å de blir i mindre grad berørt, men det er fortsatt veldig lite brukervennelig og ikke kunne velge. Det finnes her også omveier, men som sagt, omveier er ikke brkervennelig.

Ikke helt sikker på hva du mener her. Itunes fungerer rimelig optimalt samme med ipod/iphone ja. At ting fungerer bra sammen er da ingen ulempe. Det er heller ingen som stopper deg i å benytte annen software sammen med din iPod, eksempelvis Anapod etc. (for å gi deg et konkret eksempel). Det er akkurat det samme som å installere en hvilken som helst annen standard software som følger med andre spillere. Det er ikke noe mer eller mindre brukervennlig å bytte til alternativ programvare for andre spillere heller om du ikke liker det som følger med.

Andre ting er hovrdan Apple ønsker og prøver å selge iphone knyttet til spesielle abonnement, særegent til Iphone. Ofte med data inkl i alle abb, slik at den vanlige forbrukeren ikke selv skulle kunne velge abonement som passer han, eller droppe f.eks datatrafikk. Dette er jo fordi Apple skal ha inntekter også her, mere penger på bekostning av forbruker. Her finnes jo også omveier, men det er jo som sagt veldig lite brukervennelig.

Litt mer snevert utvalg av abbonement kanskje, men stort sett det samme måten som alle andre subsidierte telefoner ?

Annet eksempel er jo hvordan Apple knytter seg til en opperatør, som har gjort det meget mindre brukervennelig og hadle iphone dersom man ønsker å bruke en annen opperatør. Dette er jo også for å tjene penger, på bekostning av forbruker. Her finnes det også omveier, og det har blitt bedre siden lansering av 1.gen men dette er ikke brukervennelig.

Finnes det noen operatører som prøver å gjøre det enkelt for deg å bryte kundeforholdet ? Den var ny..

Selv for de som ønsker å benytte seg av apple produkter og program er det lite brukervennelig og ikke ha muligheten til å bytte om noe bedre skulle dukke opp.

Den setningen der trenger forklaring ???

Dette er bare noen få eksempler, noe har blitt bedre den siste tiden, andre ting verre, noen har ikke rammet norge like hart som andre land pga lovverk, men det som er felles er at dette er forbrukerfientlig/lite brukervennelig, for noen mer enn for andre, og det er for at apple skal tjene mer penger. Og det er jo forståelig det, bare ikke brukervennelig.

Vet ikke om du har misforstått ordet brukervennlig. Bortsett fra at du poengterer DRM musikk som ingen liker, og tilhører historiebøkene, kan jeg ikke se at du har så voldsomt mange gode poenger. Det jeg uansett ønsket var konkrete eksempler for OS X, og ikke Apple generelt. Og det er ikke for å være vrien og vrang, men for at jeg rett og slett ikke ser hvorfor OS X skulle være en begrensning og lite brukervennlig på en slik "tablet-pc", som du selv poengterte.

Og liker man OS X er det fra Apples side ment at man også skal bruke Apple sin hardware. Det finnes i dag omveier, men igjen dette er ikke brukervennelig. Og det at det er lagt opp til at man har et valg er ikke brukervennelig.

Denne er bare tull. Det er ikke meningen man skal bruke OS X på annen maskinvare enn Apple hardware. Når det ikke er lagt til rette for dette (og heller ikke er lovlig?) er det totalt irrelevant om dette er brukervennlig. Det er ingen menneskerett at du skal få legge inn et OS på en hvilken som helst maskin, og har ingenting med brukervennlighet eller forbeukerfientlighet å gjøre. Du har i tillegg glemt alle de positive sidene med å utvikle et OS til et snevert omfang av hardware, som i de fleste tilfeller er hva du ville kalt brukervennlige.

Og hvordan kan du si at valget man har til å benytte andre OS ikke er brukervennlig ? Du sier nå egentlig at du er for innelåsing!

Og det nevnes mye Mac OS 10.5 her. Slik jeg leser dette: "En av disse skal kjøre en fullversjon av Mac OS 10.5." er det altså 1 av maskinene. Dvs at ikke alle får det, og da er det vanskelig og si hvilke begrensninger som kommer i de som ikke kjører det. Man ser jo begrensningene i ipod/iphone.

Og som er basert på rykter fra en "pålitelig kilde". Tror vi venter til en offisiell lansering før vi uttaler oss om dette.

Men jeg håper dette blir mer åpent og at det finnes muligheter for å bytte OS. Vist det blir noe som ligner på dette syns jeg det virker veldig fristende å gå til annskaffelse av en

Som sagt, så var jeg på utkikk etter noen gode grunner for at OS X, eller en spesialtilpasset variant av denne, ikke skulle være bra å kjøre på denne enheten ? Du har fortsatt ikke kommet med noen.

Apple har vist opp gjennom tiden at de er svært dyktig til å tilpasse OS til de ulike systemene de leverer; være seg mac,ipod,iphone etc. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre det denne gangen heller.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Det er en kjent ting at allmenheten ikke liker Apple best, selv om mange liker Appleproduktene er det få i den store sammenhengen. Man skjønner jo at du er en av de som har blitt frelst, men selv om Jobs sier til deg at deres produkter er brukervennlig og du da automatisk tror på dette er det ikke nødvendigvis sant.

Du sier det er en kjent ting at allmenheten ikke liker Apple best, men da lurer jeg på, hvorfor skulle alle ha samme smak angående OS? Folk er forskjllige, og liker forskjellige ting. At Apple sine produkter er "brukeruvennlige" er usaklig å påstå, men om du synes det er helt greit, men da bør du nevne at det er din mening.

Selv har jeg ingen Apple-produkter, men har prøvd flere av Apple's produkter. Ingen av produktene dems kan jeg si har vært "brukeruvennlige." Etter mitt synspunkt vil jeg si at Apple har noen av de mest brukervennlige systemene, om man tenker på folk som ikke bryr seg om en masse ekstra finesser, drivere, og programvare-leting på nettet.

iPod er nok ikke det produktet med mest muligheter for bruk og synkronisering med andre programmer, men om man er fornøyd med å bruke iTunes, er det en veldig enkel og ordentlig måte å synkronisere på, i forhold til hva det faktisk kan være med vellkjente programmer som Windows Media Player etc.

Apple har funnet sin måte å gjøre ting på, noe mange er fornøyde med, men om du er en av de som ikke liker den, får du godta å bruke produkter fra andre produsenter.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Du sier det er en kjent ting at allmenheten ikke liker Apple best, men da lurer jeg på, hvorfor skulle alle ha samme smak angående OS? Folk er forskjllige, og liker forskjellige ting. At Apple sine produkter er "brukeruvennlige" er usaklig å påstå, men om du synes det er helt greit, men da bør du nevne at det er din mening.

Selv har jeg ingen Apple-produkter, men har prøvd flere av Apple's produkter. Ingen av produktene dems kan jeg si har vært "brukeruvennlige." Etter mitt synspunkt vil jeg si at Apple har noen av de mest brukervennlige systemene, om man tenker på folk som ikke bryr seg om en masse ekstra finesser, drivere, og programvare-leting på nettet.

iPod er nok ikke det produktet med mest muligheter for bruk og synkronisering med andre programmer, men om man er fornøyd med å bruke iTunes, er det en veldig enkel og ordentlig måte å synkronisere på, i forhold til hva det faktisk kan være med vellkjente programmer som Windows Media Player etc.

Apple har funnet sin måte å gjøre ting på, noe mange er fornøyde med, men om du er en av de som ikke liker den, får du godta å bruke produkter fra andre produsenter.

Enig med deg her, jeg svarte bare direkte på påstanden som var "Men allmennheten liker Apple og deres produkter; Mac OSX, Mac maskiner og iPhone´sa / iPod Touch´ene." Da syns jeg det er en grei måte å svare.

Bra med valgmuligheter og bra at folk har forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at DRM er forbrukerfiendtlig, og har aldri sagt noe annet. Dog, dette har Apple endret på, så strengt tatt er ikke dette et problem lenger.

Det er bra du er enig. Men dette er jo fortsatt et problem, for alle de som har bygd seg opp f.eks en CD samling via Itunes. OG det er ikke DRM i seg selv som er forbrukerfientlig, det at man ønsker å forhindre kopiering, det er det at du blir låst til Apple som er forbrukerfinetlig

Ikke helt sikker på hva du mener her. Itunes fungerer rimelig optimalt samme med ipod/iphone ja. At ting fungerer bra sammen er da ingen ulempe. Det er heller ingen som stopper deg i å benytte annen software sammen med din iPod, eksempelvis Anapod etc. (for å gi deg et konkret eksempel). Det er akkurat det samme som å installere en hvilken som helst annen standard software som følger med andre spillere. Det er ikke noe mer eller mindre brukervennlig å bytte til alternativ programvare for andre spillere heller om du ikke liker det som følger med.

Det jeg mener er, at det er ikke så enkelt som du sier, bare å bytte porgram eller velge vekk itunes for den vanlige mann i gata.

De fleste andre mediaspillere fungerer for eksempel fint uten programvare i det hele tatt. Ikke bare det, jeg har ofta opplevd at man må innom itunes enten ved at man må ha programmet på maskien for at andre avspillerprogram skal fungere med ipod, eller til f.eks gjennoppretting/oppdatering. Uansett så vet ikke vanlige mann i gata var Anapod er, mange vil ikke føle at de har noe valg med itunes. Den store forskjellen er da at sw som fulger med andre mediaspillere er enkelere å velge bort. Ikke nødvendigvis galt, men når man ikke har valgmuligheter er det mindre brukervennelig, absolutt.

Litt mer snevert utvalg av abbonement kanskje, men stort sett det samme måten som alle andre subsidierte telefoner ?

Nei aboslutt ikke "stort sett som andre subsidierte telefoner". Utvalget er som sagt snevert, og muligheten til å velge bort data er ofte helt umulig. Det er også dyre abonnement og det er vrient/vanskelig/noen land nesten umulig og få kjøpt iphone uten abonnement. Når man kjøper vanlige telefoner er det ikke noe problem og kjøpe de uten subsidier eller valge det abonnementet som blir billigst for hver enkelt.

Finnes det noen operatører som prøver å gjøre det enkelt for deg å bryte kundeforholdet ? Den var ny..

Det som var nytt er måten Appe knytter seg opp mot opperatøren og hvordan de stiller spesielle forbrukerfientlige krav til hvordan telefonen skal selges. Det har aldri vært noe problem og kjøpe en mobiltelefon med ønsket opperatør og med ønsket abonnement før Apple kom på banen. Eller kjøpe en telefon uten og inngå noe som helst avtale overhode. Mindre muligheter her for forbruker er veldig negativt.

Dette betyr så enkelt at for deg som applefrelst, som ønsker å bruke en Ipod eller osx er det lite brukervennelig at du ikke selv kan velge hvilken HW dette skal kjøres på/hvilken SW det skal brukes til. Kommer det HW og SW du er mer fornøyd med har ikke du samme muligheten som andre til bare å bytte, når du har Apple sine produkter.

Vet ikke om du har misforstått ordet brukervennlig. Bortsett fra at du poengterer DRM musikk som ingen liker, og tilhører historiebøkene, kan jeg ikke se at du har så voldsomt mange gode poenger. Det jeg uansett ønsket var konkrete eksempler for OS X, og ikke Apple generelt. Og det er ikke for å være vrien og vrang, men for at jeg rett og slett ikke ser hvorfor OS X skulle være en begrensning og lite brukervennlig på en slik "tablet-pc", som du selv poengterte.

Som sagt, det værste var at du ble knyttet til å bruke Apple sine produkter, ikke DRM i seg selv, og for de som har opparbeidet seg en CD samling gjennom itunes tilhører ikke dette histriebøkene. Det at noe er brukervennelig, er ikke bare at det er enkelt å finne fram i meny på en telefon. Det har like mye med fleksibiliteten, valgmulighetene og ikke minst mulighetene forbukeren har under og med bruk av produktet.

Denne er bare tull. Det er ikke meningen man skal bruke OS X på annen maskinvare enn Apple hardware. Når det ikke er lagt til rette for dette (og heller ikke er lovlig?) er det totalt irrelevant om dette er brukervennlig. Det er ingen menneskerett at du skal få legge inn et OS på en hvilken som helst maskin, og har ingenting med brukervennlighet eller forbeukerfientlighet å gjøre. Du har i tillegg glemt alle de positive sidene med å utvikle et OS til et snevert omfang av hardware, som i de fleste tilfeller er hva du ville kalt brukervennlige.

Og hvordan kan du si at valget man har til å benytte andre OS ikke er brukervennlig ? Du sier nå egentlig at du er for innelåsing!

Nei jeg sier det motsatte, når du har kjøpt Windows kan du bruke dette på valgfritt HW. Denne muligheten har du ikke med f.eks OS X. Igjen en måte og kontrollere forbrukeren og tjene mere penger. Dette er absolutt ikke irelevant, og mangel på denne mulighetene sammenlignet med konkurentens alternativ gjør det mindre brukervennelig enn tilsvarende produkter.

Og som er basert på rykter fra en "pålitelig kilde". Tror vi venter til en offisiell lansering før vi uttaler oss om dette.

Hvorfor det? Vi vet jo hvordan OS X 10.5 er, når vi nå diskuterer begrensningene er det jo akkurat på de produktene som vil kjøre et annen type OS dette er mest inntresant. Det er jo her vi vet minst om hvilke begrensninger som kommer, bare hvilke begrensninger som er i andre produkter fra Apple. Man vet jo f.eks hva Apple gjorde med Iphone

Apple har vist opp gjennom tiden at de er svært dyktig til å tilpasse OS til de ulike systemene de leverer; være seg mac,ipod,iphone etc. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre det denne gangen heller.

Det er det jeg frykter, jeg ønsker å kjøre valgfritt OS og ikke minst SW på produktene jeg kjøper. Jeg ser absolutt fordelen med å selv kunne velge. Men jeg tar ikke sorger på forskud. Dersom ikke Apple leverer det forbrukeren vil ha, er det veldig mange folk der ute som er flinke til å rette opp på dette. Bare se på Iphone, og hvor mange som jobber med å gi forbrukeren hva de ønsker her, og ikke minst hvor mange som benytter seg av dette. :) Blir uansett spennende å se hvilken muligheter disse dingsene gir.

Lenke til kommentar

Siden jeg nå er med i en tråd som handler om Apple sine produkter, spør jeg:

Har noen hørt rykter om en billig-MacBook? Jeg vet Mac generelt er dyre i forhold til hva de har av hw osv, men har Apple vurdert å lage en form for billig nett-PC variant av Mac? Jeg tror mange velger PC framfor Mac pga prisen og hvor uvanlig det er her i Norge i forhold til PC. Om Apple hadde vurdert å lage en billigere Mac/MacBook tror jeg flere ville vært interesser i å skaffe en og bli med på "mac-bølgen."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette betyr så enkelt at for deg som applefrelst, som ønsker å bruke en Ipod eller osx er det lite brukervennelig at du ikke selv kan velge hvilken HW dette skal kjøres på/hvilken SW det skal brukes til. Kommer det HW og SW du er mer fornøyd med har ikke du samme muligheten som andre til bare å bytte, når du har Apple sine produkter.

Jeg sjønte rett og slett ikke setningen, betyr ikke at jeg er Apple frelst av den grunn. Jeg kan da argumentere i Apples favør uten å være apple-frelst, på samme måte som du kan argumentere for Windows uten å bli kalt en Microsoft-misjonær.

Du har uansett oversett et viktig punkt, og det er Apples markedsstrategi. Apple´s Mac spesifikt, er tilbudt som et helhetlig produkt, og ikke separate deler. Så hvis det ikke passer med ditt ønske av selvbygging og fintilpassing av hardware/sw er det klart Mac ikke nødvendigvis er noe for deg. Men det gjør ikke Mac, eller OSX for den saks skyld, mindre brukervennlig eller forbrukerfientlig, det gjør bare at det ikke passer til alles behov. Om det gir deg vesentlige ulemper, kan det gi andre vesentlige fordeler, f.eks fravær av driverproblemer ?

Forøvrig kan jeg opplyse deg om at det går ann å oppgradere en mac også ;)

(Jeg kommenterer ikke den iphone-operatør saken, for ikke å skli alt for off-topic her..)

Som sagt, det værste var at du ble knyttet til å bruke Apple sine produkter, ikke DRM i seg selv, og for de som har opparbeidet seg en CD samling gjennom itunes tilhører ikke dette histriebøkene. Det at noe er brukervennelig, er ikke bare at det er enkelt å finne fram i meny på en telefon. Det har like mye med fleksibiliteten, valgmulighetene og ikke minst mulighetene forbukeren har under og med bruk av produktet.

Det var vel nettopp dette som var poenget mitt jeg startet med. Du sier det egentlig veldig bra selv, brukervennlighet er høyst subjektivt. Tror egentlig 2B'1 sa dette best et par poster tilbake, så du kan evt lese posten hans igjen. Folk har ulike behov, og dermed vil fleksibilitet og valgmuligheter variere. Hvis du kun er ute etter å ringe og sende sms (slik som meg) så føler jeg ikke at iPhone er så utrolig begrenset (Selv om jeg ikke kunne tenkt meg en iPhone selv..). På samme måte som det aller meste som finnes er forbrukerfientlig for ei opensource-hore med trang til å lese all kildekode..

Så å avfeie Apple produkter som forbrukerfientlig og lite brukervennlige er ganske tøvete om du ikke tilføyer at dette er din personlige mening. Ellers ser det ganske useriøst ut..

Nei jeg sier det motsatte, når du har kjøpt Windows kan du bruke dette på valgfritt HW. Denne muligheten har du ikke med f.eks OS X. Igjen en måte og kontrollere forbrukeren og tjene mere penger. Dette er absolutt ikke irelevant, og mangel på denne mulighetene sammenlignet med konkurentens alternativ gjør det mindre brukervennelig enn tilsvarende produkter.

Jeg siktet til muligheten å installere andre OS på en Mac. Det er uansett totalt irrelevant, du får lese hva jeg skrev litt lenger oppe.

Hvorfor det? Vi vet jo hvordan OS X 10.5 er, når vi nå diskuterer begrensningene er det jo akkurat på de produktene som vil kjøre et annen type OS dette er mest inntresant. Det er jo her vi vet minst om hvilke begrensninger som kommer, bare hvilke begrensninger som er i andre produkter fra Apple. Man vet jo f.eks hva Apple gjorde med Iphone

Jeg mente, det er bare "rykter" at det kommer to maskiner, en med og en uten OSX 10.5. Før produktene kommer ut tar jeg det meste av informasjonen med en klype salt. Jeg dømmer ihvertfall ikke før jeg får sett de i bruk selv.

Det er det jeg frykter, jeg ønsker å kjøre valgfritt OS og ikke minst SW på produktene jeg kjøper. Jeg ser absolutt fordelen med å selv kunne velge. Men jeg tar ikke sorger på forskud. Dersom ikke Apple leverer det forbrukeren vil ha, er det veldig mange folk der ute som er flinke til å rette opp på dette. Bare se på Iphone, og hvor mange som jobber med å gi forbrukeren hva de ønsker her, og ikke minst hvor mange som benytter seg av dette. :) Blir uansett spennende å se hvilken muligheter disse dingsene gir.

Jeg er veldig interessert i å høre hva disse begrensningene er som du snakker om ?

At du ikke kan installere et annet OS på disse dingsene, det suger for deg :) Da får du heller ta til takke med en tjukk stygg tablet-pc, med dårlig tilpasset touch-screen og driverproblemer :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har noen hørt rykter om en billig-MacBook? Jeg vet Mac generelt er dyre i forhold til hva de har av hw osv, men har Apple vurdert å lage en form for billig nett-PC variant av Mac? Jeg tror mange velger PC framfor Mac pga prisen og hvor uvanlig det er her i Norge i forhold til PC. Om Apple hadde vurdert å lage en billigere Mac/MacBook tror jeg flere ville vært interesser i å skaffe en og bli med på "mac-bølgen."

Apple sikter mot et helt annet marked enn billig-pc markedet. Hvis de ikke skifter totalt image, så er det nok desverre lite sannsynlig at det kommer en "billig-mac". Men det er ikke så langt til banken, så det klarer du fint :)

Eneste "nett-pc" de har er vel MacBook Air, og den er langt ifra billig ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg tror Mac er enklere for eldre, mindre erfarne brukere, å sette seg inn i og forstå, ettersom Windows kan oppfattes mer avansert enn det egentlig er. Jeg kjenner selv flere "eldre" brukere av Mac, og av det jeg har hørt virker det som om de er veldig fornøyde.

Apple sikter mot et helt annet marked enn billig-pc markedet. Hvis de ikke skifter totalt image, så er det nok desverre lite sannsynlig at det kommer en "billig-mac". Men det er ikke så langt til banken, så det klarer du fint :)

Eneste "nett-pc" de har er vel MacBook Air, og den er langt ifra billig ;)

Jeg er fult klar over at de sikter mot et annet marked, men om de hadde lagd en MacBook til rundt 5k tror jeg de ville fått flere til å prøve ut Mac til en forandring. Da ville de nok ha skapt et bredere marked, og større etterspørsel etter produktene deres i flere land. Selv skulle jeg gjerne hatt en Mac for å teste ut de forskjellige egenskapene i forhold til Windows, men slik prisene ser ut i dag er det ikke aktuelt sammenlignet med hva du får av PC-deler til samme pris.

Lenke til kommentar
nah, litt meningsløst med slik dings egentlig. skal man surfe, har man nettpc/ vanlig bærbar, skal man se på film i farta, har man også bærbar! skal man høre på musikk har man mp3/mobil osv. Og hva er poenget med den her? Hvor digg er ikke det å surfe med en keyboard ? eller? Ogå en ting til, om man skal se på film, hvor gøy er det å holde en skjerm i 2 timer ?! ja siden, den kan ikke stå selv på et bord. isåfall må denne ligge på knærne, eller et bord = vond nakke :( ser også en forumbruker har skrevet et innlegg overfor, om samme problemet. Bare applefreaks ikke tar dette opp?

Jeg er helt enig. Hva skal man egentlig med en slik ting? Hvis man skal surfe på nettet så må det vel være mye mer praktisk med et skikkelig tastatur? Det er kanskje praktisk hvis man tegner i PhotoShop og sånt, men bortsett fra det skjønner jeg ikke hvorfor noen skulle kjøpe denne istedet for en vanlig PC.

Endret av Jonasen
Lenke til kommentar
kul dings.. synd den kjører kjipt os.. :( , kunne da i det minste valgt android, men det gir neppe den kontrollen over brukerne som apple må ha .. ja ja.. rålekker om bildene stemmer, sikkert like dårlig på media som ipod/iphone er :( synd.. vel.. kan jo håpe på VLC player om den kjører fult OS X.. dog, jeg tvivler.. da kan jo brukeren la være å bruke iTunes...

Tydeligvis en som ikke har mac, siden du sier sånt :)

Tydeligvis en som HAR mac siden du sier sånt :p

Har ikke mac ;)

Lenke til kommentar

Det er bra du er enig. Men dette er jo fortsatt et problem, for alle de som har bygd seg opp f.eks en CD samling via Itunes. OG det er ikke DRM i seg selv som er forbrukerfientlig, det at man ønsker å forhindre kopiering, det er det at du blir låst til Apple som er forbrukerfinetlig

Gidder ikke svare på all FUD-svadaen din, men tar dette:

For det første, man bygger ikke opp en CD-samling gjennom iTunes, man bygger seg opp et digitalt musikkbibliotek. Dette musikkbiblioteket er basert på et plattformuavhengig, ISO-sertifisert, standardformat som heter AAC. Musikken er ikke på noen måte bundet til Apple-produkt slik det har fungert i halvannet år nå: fritt for DRM.

Når det gjelder de som har kjøpt musikk med DRM fra iTunes Store tidligere, så tilbyr Apple en enkel oppgraderingsløsning: for 2 kroner pr sang kan man oppgradere musikken til DRM-fri versjon med _dobbelt_ så høy bitrate. Oppgradering av samtlige kvalifiserte sanger man har i biblioteket sitt gjøres med _ett_ klikk i iTunes. Det er brukervennlighet, det, for de som ikke gidder eller ønsker å konvertere musikken til DRM-fritt mp3-format - en mulighet som alltid har vært der i iTunes, også for kjøpte sanger med DRM.

Dette er _litt_ mer brukervennlig enn Microsofts "løsning" da de bare stengte ned DRM-serverne for fiasko-foretaket MSN Music, og ganske enkelt sa "you're fucked" til alle kundene. http://blogs.pcworld.com/staffblog/archives/006844.html

Microsoft feilet i dette markedet fordi de ikke var konkurransedyktige og hadde en tjeneste og produkter som var langt mindre brukervennlig enn det Apple kunne tilby. Av samme grunner feiler Microsoft nå i mobilmarkedet, der de nå må se seg forbigått også av Apple - kongen av brukervennlighet. Men så vet jo oppegående mennesker at Microsoft er kongen av lock-in og DRM, og sjeldent makter å konkurrere på fair basis der de ikke har en eller annen historisk markedsdominans eller forbrukerfiendtlig lock-in de kan utnytte.

Lenke til kommentar

Generelt er jeg helt enig med deg, men føler jeg må komme med en liten korreksjon på det med brukervennlig oppgradering av musikken.

Når Apple droppa DRMen, var jeg tidlig ute med å oppgradere musikken jeg hadde kjøpt der. Men det er tre album jeg har kjøpt som ikke er mulige å oppgradere lenger fordi Itunes har fjernet de ifra katalogen! De sitter dermed fast i DRM smørja.

Det var ikke lett å finne ut av hvorfor de ikke lot seg oppgradere skal jeg si deg. Måtte maile med kundeservice en del før de fortalte meg dette. På Itunes er alle spor etter skivene fjerna.

Men ellers støtter jeg deg når det gjelder brukervennlighet og Apple. Og at MS ikke akkurat opfører seg pent i markedet.

Men må gi MS at Win7 er flotte saker altså.

...og nå føler jeg at vi er godt utenfor topic.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...