Gå til innhold

Hvilken Nas er å foretrekke?

voll

Anbefalte innlegg

Skal i nær fremtid kjøpe meg ein Nas for backup av husets etterhvert mange pcèr. Vil også bruke den som lagring for filmer og musikk. Den må kunne nåes fra utsiden via ftp.

Har hatt en tanke om at 4 Tb`s kapasitet må vere tilstrekkelig for en stund fremover.Ønsker også at jeg i fremtiden skal kunne kjøpe en medieavspiller og se filmer over nettverket.

Har sett på f.eks qnap 409 som noe som er aktuellt, men er dette en for gammel Nas? Specsa er ikke akkurat imponerende, men knøttlite minne og en prosessor som er tilsvarende.

Noen som har erfaringer eller anbefalinger? Det blir i tilfelle tatt i mot med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har selv en nas fra synology som jeg er veldig fornøyd med, har denne (RS407).

pakket med funksjoner og med oversiktelige webpaneler på norsk, oversikt over standard funksjonene for alle synology nas Her.

Takker for så raskt svar ;) Ser at den du foreslår skal stå i rackskap, det har ikke jeg tilgang til, ellers har synology sine Nas'er fine spesifikasjoner, kanskje må det til en ny vurderingsrunde på de?

Lenke til kommentar

Denne (DS409+) ligger i samme prisklasse og er en smule mer spenstig med samme funksjonene og ment for bord/hylle etc.

Amentio har den til 4687kr.

var egentlig tenkt ta en "standard" ment til hylle selv men fant den rackmonterbare som demovare til ca halvpris uten tilbehøret som skruer, rackører etc.

kontaktet synology sin support som gratis sendte meg alt av skruer,rackører,manualen samt cdn.

ble litt imponert over servicen der :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vurderer selv sterkt en ts-409, og tenker jeg går for den til slutt, om ikke qnap kommer med en oppgradringen av 409.

Selv ser jeg ikke noe behov for mer cpu/minne, da jeg kun har noen få PC'r, og neppe mer enn 1-2 som kommer til å bruke den samtidig.

Derimot skulle den vel gjerne hatt litt mer cpu når den sakl bygge opp raidet igjen f.eks.

Lenke til kommentar
Vurderer selv sterkt en ts-409, og tenker jeg går for den til slutt, om ikke qnap kommer med en oppgradringen av 409.

Selv ser jeg ikke noe behov for mer cpu/minne, da jeg kun har noen få PC'r, og neppe mer enn 1-2 som kommer til å bruke den samtidig.

Derimot skulle den vel gjerne hatt litt mer cpu når den sakl bygge opp raidet igjen f.eks.

Er det Qnap ts-409pro du vil gå for eller er det synology ds-409+ ??

Lenke til kommentar

Ser nå at det faktisk både finnes Ts-419 og Ts-439, hvor Ts-419 ser ut til å være "hjemmemodellen", med 1.2 ghz cpu.

Den er også markert som 'new' hos qnap, så blir nok den jeg går for. Såvidt litt over 409 i pris.

Edit: ser at den ligger nærmere en 1000-lapp over.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Ser nå at det faktisk både finnes Ts-419 og Ts-439, hvor Ts-419 ser ut til å være "hjemmemodellen", med 1.2 ghz cpu.

Den er også markert som 'new' hos qnap, så blir nok den jeg går for. Såvidt litt over 409 i pris.

Edit: ser at den ligger nærmere en 1000-lapp over.

Hmmmm, dette var kanskje ikke noen dum idè !! Er det noen som vet om den er kommet ut? Finner ingen som har denne på lager pr d.d ?

Amentio har den i sortimentet, men ikke på lager

Endret av voll
Lenke til kommentar
Slenger meg på denne jeg.

Er selv på utkikk etter en nas, og vurderer QNAP TS-409 (ikke Pro) og Synology CS407.

Vil vel tro at begge skal være gode valg, men noen som har anbefaliger å gi?

Ts 419 P ser ut til å vere en nyere versjon av ts 409, og når den kommer (frå dager til 1 mnd ventetid ifølge Amentio) så kan du kjøpe den til kr.4212,- . 1,2 Ghz Cpu og 512 minne drar litt bedre enn 409'en.Eg går nok for denne og er villig til å vente litt :thumbup:

Link

Lenke til kommentar
Legg merke til at den til 4200 kr hos Amentio står listet opp som 1U, så er trolig ikke den du vil ha om du ikke har et serverrack hjemme..

Hmmm, du har kanskje rett i det, men kr.4800 er ok det også. Det er denne jeg skal ha..... :p

Lenke til kommentar
Har en QNap TS-209 2 Pro (elns) som jeg er 100% fornøyd med.

Innebygget bittorrent, webserver, ftpserver og mediaserver, herlig kontrollpanel via web osv.

TS-409 er så og si helt lik, bare med ekstra diskplass.

Flott å høre, er du fornøyd med din ts-209, så fungerer nok en nyere versjon vel så bra. Flere som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Sitter og lurer på hva slags disker jeg skal sette i. Hadde egentlig bestemt meg for WD sine GP 1.5 TB disker, men er litt usikker med tanke på den spindown-greiene til qnap.

Hadde vært helt greit med 5400 disker, da de klarer å levere mer enn nok hastighet, og så skader det ikke med mindre varme og mindre støy.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...