Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen låser seg ved nedlastning av filer

Anbefalte innlegg

Oppsett:

Corsair 650W PSU

CPU type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2600 MHz (13 x 200) 5200+

Skjermkort NVIDIA GeForce 8800 GTX (768 Mb) (XFX)

Harddisk SAMSUNG HD403LJ (372 Gb, IDE)(OS på)

Harddisk SAMSUNG HD753LJ (698 Gb, IDE)

Hovedkort MSI K9N Neo (MS-7260) (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)

Problem:

Når jeg prøver å laste ned noe fra internett låser maskinen seg, og etter hvert restarter den. Jeg kan spille i timesvis (WOW etc.) uten problemer, og jeg kan se på film, men med en gang jeg skal laste ned noe går det skjeis. Har kjørt test på HDD, fikk ingen feilmeldinger.

Det er ikke strømforsyningen, da jeg allerede har skiftet denne. hva kan dette være? har liksom ikke lyst til å måtte kjøpe ny cpu, hovedkort, gpu, minnebrikker og hdd, bare for å "luke" problemet. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk gjennom hendelsesloggen til PC'en (brukte everest) fant disse feilmeldingene:

System Feil Ingen atapi 9: The device, \Device\Ide\IdePort3, did not respond within the timeout period

System Feil Ingen Disk 11: The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D.

System Feil Ingen atapi 5: A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort3.

System Advarsel Ingen Disk 51: An error was detected on device \Device\Harddisk2\D during a paging operation.

System Advarsel Ingen Disk 51: An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation.

Betyr dette at diskene er gåene, eller at hovedkortet er det? eller noe annet?

Lenke til kommentar

Virker som det er hovedkortet /ide kontrolleren.

1. Er det samme problem om du kjører minimalt - med kun 1 hdd, 1 minnebrikke osv.?

2. Hvordan er nettverket koblet til, usb eller lan-porten?

3. Ingen merknader i enhetsbehandlingen?

Hvis du fjerner haken for automatisk restart (Systemegenskaper -> avansert -> oppstart og gjenoppretting -> systemfeil -> start på nytt automatisk) så skal man normalt få opp en blåskjerm med stop-melding i stedet for restart.

Det er mulig å teste med ATA-133 harddisk kontroller i pci-slot. Hvis du kan få lånt et? En 2-port koster 2-300 kroner. Men hvis det blir vellykket, da sitter du jo likevel med et hovedkort som eventuelt er i ferd med å ta kvelden, er upålitelig.

Lenke til kommentar

Nettverket er koblet til LAN porten, fikk opp en blåskjerm her i går, her er infoen fra den:

Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Tech info:

Stop_ 0x000000DL (tror det var DL :() 0xBF9880DF, 0x000000FF, 0x00000008, 0xBF9880DF

win32k.sys-adress BF9880DF base at BF800000, datestamp 48025f2a

Vet ikke om dette kan klargjøre noe, spesiellt siden jeg ikke fikk med meg om det var DL eller DI eller DIC osv, skriver for stygt :(

Har vært inne og sjekket på enhetsbehandlingen, kunne ikke finne noen feil eller advarsler der.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har også nå problemer med explorer.exe når jeg restarter maskinen, tar ca 10min før explorer laster, (får ikke startet den fra task manager). og når den har lastet kommer jeg meg ikke inn på "All programs" tabben, skjer ingen ting når jeg venstreklikker på den.

Vil egentlig bare høre om noen veit hva dette kan være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...