Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryte leie kontrakt. Hvordan står vi?

ignoreme

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg og min samboer føler det er på tide å flytte, grunnen er ganske enkel. Strøket her er skummelt, det bor en masse narkomane mennesker rundt her og det festes til langt på natt! Altså det passer oss svært dårlig. Vi venter egentlig bare på og bli ranet. De rundt oss lurer på hvordan vi kan bo her. Så ja, føler vel att situasjonen er ganske anstrengt.

Det er ikke mange dagene siden en av naboene ble hentet inn av politiet etter å ha lugget på gata og skreket lenge (dopa). I tillegg driver dama som bor 2 hus bortenfor oss bordell, så der kjøres det hele dagen og natten. Like ille er det lille huset borte i gata som sikkert er fylt med 20-30 utlendinger som skriker og bråker støtt.

I leie kontrakten vi har så er det 3 måneders oppsigelsestiden. Problemet er att vi ikke har penger nok til og betale leie for 2 steder i 2/3 måneder. Å vi kan jo ikke akkurat si opp her uten å ha funnet ett nytt sted å bo. Vi tviler også på att utleier går med på å redusere oppsigelsestiden.

vi er begge studenter for tiden og da blir det knapt med ressurser til slikt. Det hjelper også svært lite att jeg daglig krangler med de narkomane som bor rundt her på jobben (Jeg er låseansvarlig i en større butikk, så alt ansvaret på kvelden ligger på meg, vi føler oss derfor redde, rett å slett.

Det er ingen store mangler på selve leiligheten vi bor i, utleier fikser fort de små problemene som måtte være. Men når vi flyttet hit for ca 4 måneder siden som nye i byen sa utleier att strøket var bra(!), jeg lurer på om jeg kan bruke dette imot han og dermed få sagt opp kontrakten?

Ellers tar jeg gjerne imot tips for hva jeg kan gjøre for å få flyttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo ofte slik at leiligheter annonseres med leiedato litt frem i tid, slik at i verste fall må dere betale dobbel leie i én måned. I beste fall klarer dere å unngå å betale dobbelt i det hele tatt, hvis dere er raske til å flytte. Husk også at en oppsigelsestiden normalt gjelder løper fra månedsskiftet, ikke dagen oppsigelsen leveres.

For å heve en leieavtale kreves det at avtalen er vesentlig misligholdt. At strøket er "skummelt" tror jeg nok dessverre for dere ikke oppfyller dette kravet. Støynivået, kanskje, men da skal det være ganske ille... En påstand om at strøket er "bra" er såpass diffus at det er vanskelig å tillegge det mye vekt.

Hvis økonomien er skral; tigg penger av foreldre om mulig. Lev på knekkebrød og spar opp litt. Osv.

Lenke til kommentar

Tror du skal slite med å si opp kontrakten, men se på muligheten for fremleie i kontrakten du har skrevet under på (OBS du blir da ansvarlig for at ny leietager betaler leie og all skade som kan oppstå av dette, samt det må være ok med din kontrakt) evt så godtar noen utleiere at du finner erstatningsfolk som kan bo der, men da må du avtale på forhånd.

Lenke til kommentar

Takker for svar, prøvde å lese litt i regelverket men ble ikke god på hva som er gyldig grunn til oppsigelse.

Vel jeg mener att støynivået er for ille, andre gjør det kanskje ikke. Hvem har rett? Den der tror jeg ikke jeg kommer langt med.

Når det gjelder politiet har de gjort følgende rundt her siden vi flyttet inn:

borret seg inn i en leilighet

Arrest ett par folk for slossing

"stengt" ett par tre fester i måneden

Hentet narkomane som jeg har ringt og sagt ligger på gata

Vel de gjør ikke så mye.

Lenke til kommentar

Det er fordi det for leietaker ikke trengs noen gyldig grunn til oppsigelse. Å si opp kontrakten kan leier gjøre for hvilken som helst grunn han/hun bare skulle ønske.

Å heve kontrakten, derimot, krever at en mangel medfører vesentlig mislighold av avtalen. Dette er et strengt krav, og bestemmelsen er tilsiktet mangler ved husrommet -- ikke ved nabolaget.

Jeg kan dog se et visst hevingsgrunnlag hvis dere informerte huseier om at dere leier på grunn av at strøket er bra, men det virker ikke slik ut fra presentasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...