TGB Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Zoom optikk er vanskelig, siden dagens AF-tuning ikke kan ha forskjellige "kontrollpunkt" gjennom zoom-området. Tipper dette vil dukke opp i neste generasjon. En løsning er å kjøre AF-tuning midt i zoom-området, men om fokus blir dårligere enn originalt på zoom-endene lar jeg det stå på 0 (dvs, ingen justering). Ingen zoom-objektiv er optimale på fokus gjennom hele området (dette er pga måten zoom-objektiv er konstruert. Perfekt fokus gjennom hele spekteret er ikke gjennomførbart, men har testet gjennom mine og det er rimelig bra (dvs, ikke mer enn litt avvik når jeg tester gjennom hele zoom-området). Canon anbefaler å justere på lengste verdi, feks 70 på en 24-70. Vet ikke hva Nikon sier, men generelt må det vel sies at dette passer best på fastoptikk. Jeg har selv testet min 24-70 og klarte ikke å komme til et entydig resultat, da dette varierte litt gjennom zoom-området. Har aldri hatt behov for å justere zoom-objektivene mine, siden de er godt innenfor marginen over hele zoom-området. Men lengste vet jeg er anbefalingen fra Canon, men i praksis er det beste å ta begge ytterkanter samt midt i mellom, og så benytte middelverdier som gir beste resultat over hele zoom-området. Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Har aldri hatt behov for å justere zoom-objektivene mine, siden de er godt innenfor marginen over hele zoom-området. Men lengste vet jeg er anbefalingen fra Canon, men i praksis er det beste å ta begge ytterkanter samt midt i mellom, og så benytte middelverdier som gir beste resultat over hele zoom-området. Argumentet for å justere for lengste brennvidde er at der er dybdeskarpheten minst (ved samme blender), men å teste begge ender (eller mer) vil jo vise om det er store forskjeller. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Cameras with micro-adjustment (or AF fine tuning) currently include: Canon 1DIII, 1DsMkIII, 5DII, 50D, Nikon D3, D3x, D300, D700, Sony A900, Pentax K20 I tillegg har vel alle nye modeller dette . Olympus E-30 og E-620 og. På disse justerer man fokus for korteste og lengste brennvidde for samtlige fokuspunkter separat, og så antar den vel en verdi for punktene i mellom. Kalibreringene lagres også per objektivserienummer. Timer med moro for folk med LBA. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Må innrømme at jeg ikke har benyttet dette enda, men tror jeg skal teste det ut når jeg får det nye kameraet . Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Et ekstremt bra hjelpemiddel om man vil gjøre dette veldig seriøst (og nøyaktig) er produkter fra LensAlign, styr unna LITE utgaven - ellers er dette veldig bra. Har testet en litt, og gikk for konklusjon å bestille en selv også (så lenge varte "kjøpeforbudet" mitt ). http://www.lensalign.com/purchase.html Jeg gikk for LensAlign PRO PLUS utgaven. Edit: Hele alignment støtten mellom kamera og "mål" gjør dette produktet langt mer nøyaktig enn å printe ut et A4 ark og gjøre en ca justering av kamera vs måler. Print av ark metoden vil gi relativt store avvik mellom hver gang, bare å prøve selv Da synes jeg at å henge A4 ark med tekst flatt på veggen er et godt alternativ 2 vs prøve å få 45 graders vinkel mot ark på bord/gulv Endret 4. mars 2010 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Olympus E-30 og E-620 og. På disse justerer man fokus for korteste og lengste brennvidde for samtlige fokuspunkter separat, og så antar den vel en verdi for punktene i mellom. Kalibreringene lagres også per objektivserienummer. Timer med moro for folk med LBA. Det er mulig at E-30 lar deg gjøre det på den måten. På E-620, er det bare en verdi som justeres. Det er en justering for huset, og for opptil 20(?) objektiver. Objektivkalibreringene lagres per serienummer. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det er ikke jeg Da får du leve i den illusjonen om at bildene dine ikke kan bli skarpere, skal ikke tvinge deg til noe annet Edit: Når man sjekker bildene på PC, må man naturligvis se på dem i 100% crop (1 pixel på skjerm er 1 pixel av bildet). Alle ser ok ut når det er skalert til å passe skjermen. Jeg har aldri brukt AF-tuning. Greit nok at bildene muligens blir noe skarpere i ugangspunktet, men dessverre blir ikke innholdet noe bedre av den grunn. Er heller ikke så veldig interessert i hvordan bildene mine ser ut i 100 % crop. Heldigvis har halvparten av objektivene mine manuell fokus, så da slipper jeg å bekymre meg Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg ser at trådstarter sier man skal bruke største blender. Min erfaring er at mine linser bakfokuserte litt på største blender, men fokuserte korrekt på alle andre blenderverdier. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har aldri brukt AF-tuning. Greit nok at bildene muligens blir noe skarpere i ugangspunktet, men dessverre blir ikke innholdet noe bedre av den grunn. Er heller ikke så veldig interessert i hvordan bildene mine ser ut i 100 % crop. Heldigvis har halvparten av objektivene mine manuell fokus, så da slipper jeg å bekymre meg Det betyr bare at AF delen av objektiv-parken din og huset treffer fokus brukbart. Du trenger ikke å zoome inn til 100% for åå se problemet i de tilfellene du trenger AF justering. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Jeg ser at trådstarter sier man skal bruke største blender. Min erfaring er at mine linser bakfokuserte litt på største blender, men fokuserte korrekt på alle andre blenderverdier. Det er nok heller at det blir tydeligere på største blender, tror nok det er like stort avvik på neste blendertrinn man bare ser det ikke like bra. Det er alltid ønskelig å teste der DOF er tynnest (av naturlige årsaker). For de som ikke er like bevandret i speilrefleksverden. Største blender er minste verdi på kamera, bare slik at ingen setter i gang med testing på f/16 eller f/22 Størrelsen er alltid relatert fysisk blenderåpning i mm. Endret 7. mars 2010 av TGB Lenke til kommentar
Cax Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Olympus E-30 og E-620 og. På disse justerer man fokus for korteste og lengste brennvidde for samtlige fokuspunkter separat, og så antar den vel en verdi for punktene i mellom. Kalibreringene lagres også per objektivserienummer. Timer med moro for folk med LBA. Det er mulig at E-30 lar deg gjøre det på den måten. På E-620, er det bare en verdi som justeres. Det er en justering for huset, og for opptil 20(?) objektiver. Objektivkalibreringene lagres per serienummer. Huh, det var rart. Jeg er sikker på at det står dette i bruksanvisningen: To specify and register AF targets, or to register the adjustment values for the wide and telephoto directions of the zoom: On the [LENS DATA SET] screen, press (høyreknapp, red. anm.) to make the following settings. • You can specify individual AF targets and adjust each AF target. Normally, the adjustment values for all AF targets are registered. • You can register different adjustment values for the wide and telephoto directions of the zoom. Normally, the adjustment value for the telephoto direction is registered. Endret 7. mars 2010 av Cax Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Huh, det var rart. Jeg er sikker på at det står dette i bruksanvisningen: Har du sett på maken!? Det står det samme i min manual, men på norsk ... Da får jeg beklage at jeg tok feil. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Har du sett på maken!? Det står det samme i min manual, men på norsk ... Og hva sier kameraet da? Jeg sier forøvrig hurra for at de har valgt å gi brukeren et valg i granularitet på dette her, slik at man har muligheten til å finjustere alt (så lenge avviket varierer lineært mellom zoomytterpunktene) om man vil det, eller bare korrigere generelt om man vil det. Det mangler vel å angi data for nærgrense og uendelig fokus, men noe må de jo spare til neste versjon. Lenke til kommentar
DrLaban Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Nokon som har prøvd en av desse? http://www.lensalign.com/ Sansyligvis betre enn flasker og klosser som eg bruker Jepp, jeg og ett par kompiser spleiset på en slik og den er verdt hver eneste krone. 20 minutter etter jeg satt den opp hadde jeg justert alle mine 5 objektiver, og alle er skarpere enn noen gang før. Skal legge til at jeg har kjørt alle disse andre "Internett-testene" tidligere, og de var WAY OFF i forhold til resultatet med LensAlign`en. ANBEFALES!! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Og hva sier kameraet da? Godt spørsmål - har ikke utforsket dette skikkelig enda. Jeg sier forøvrig hurra for at de har valgt å gi brukeren et valg i granularitet på dette her, slik at man har muligheten til å finjustere alt (så lenge avviket varierer lineært mellom zoomytterpunktene) om man vil det, eller bare korrigere generelt om man vil det. Det mangler vel å angi data for nærgrense og uendelig fokus, men noe må de jo spare til neste versjon. Det eneste som mangler er et enklere brukergresnsesnitt, gjerne noe styrt fra en PC. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Nokon som har prøvd en av desse? http://www.lensalign.com/ Sansyligvis betre enn flasker og klosser som eg bruker Jepp, jeg og ett par kompiser spleiset på en slik og den er verdt hver eneste krone. 20 minutter etter jeg satt den opp hadde jeg justert alle mine 5 objektiver, og alle er skarpere enn noen gang før. Skal legge til at jeg har kjørt alle disse andre "Internett-testene" tidligere, og de var WAY OFF i forhold til resultatet med LensAlign`en. ANBEFALES!! Har denne jeg også + Long Ruler Kit (kunne klart meg uten den siste her, men praktisk å ha, prisdifferansen er ikke allverden). Som nevnt tidligere, anbefales på det sterkeste. Kan også bekrefte som annen bruker at internett-metoden med printet ark er "way-off" i forhold til LensAlign Pro, da man på gjør det fullstendig selv løsningen aldri får alignet sensor og "ruler" korrekt. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Nokon som har prøvd en av desse? http://www.lensalign.com/ Sansyligvis betre enn flasker og klosser som eg bruker Jepp, jeg og ett par kompiser spleiset på en slik og den er verdt hver eneste krone. 20 minutter etter jeg satt den opp hadde jeg justert alle mine 5 objektiver, og alle er skarpere enn noen gang før. Skal legge til at jeg har kjørt alle disse andre "Internett-testene" tidligere, og de var WAY OFF i forhold til resultatet med LensAlign`en. ANBEFALES!! Har denne jeg også + Long Ruler Kit (kunne klart meg uten den siste her, men praktisk å ha, prisdifferansen er ikke allverden). Som nevnt tidligere, anbefales på det sterkeste. Kan også bekrefte som annen bruker at internett-metoden med printet ark er "way-off" i forhold til LensAlign Pro, da man på gjør det fullstendig selv løsningen aldri får alignet sensor og "ruler" korrekt. Det så da litt "pinglete" ut. Når du poster bilder av ditt eget LensAlign oppsett TGB så forventer nok alle å få se et Sachtler stativ med stålpiggene godt plantet i parkettgulvet! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) En ting jeg har lagt merke til etter å ha lekt med LensAlign, den beste "gratismetoden" er uten tvil printet ark som man henger flatt på veggen. Alle objektiv jeg hadde benyttet denne metoden på var veldig nære. Ark på veggen er forøvrig en mye mer tidkrevende prosess, samt man har stor fare for avik mellom sensor plan og veggen Angående Sachtler stativ i parketten, derfor man har gummibein Faktisk benyttes Manfrottostativet for fokusaligning (kjører blits og 1/250 sekund lukkertid), for å unngå vibrasjonsproblematikk ved lang lukkertid. Edit Ved bruk av LensAlign, om man kjører testbildene gjennom Emposs filter i Adobe Photoshop så blir tolkning og vurdering utrolig mye enklere (tips fra LensAlign menneskene). Endret 12. mars 2010 av TGB 1 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hva med den gratis-metoden du nevner i post 10? Har du prøvd den? Den så ganske fin ut. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Hva med den gratis-metoden du nevner i post 10? Har du prøvd den? Den så ganske fin ut. Naturligvis prøvd, den fungerte i noen tilfeller ekstremt bra, men i andre tilfeller var den ikke i nærheten engang. Så må konkludere med at om man skal gjøre fokustuning uten å bruke penger er ark festet på veggen (og print av tekst i viss størrelse), og kamera på stativ med sensor så nært i plan som mulig med veggen den mest optimale metoden. Muligens andre har andre erfaringer, jeg bare forteller om mine resultat og opplevelser ved å teste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå