TGB Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Starter en tråd for å høre hvem som benytter AF-tuning på kamerahuset og hvordan AF-tuning gjennomføres. For egend del: - Henger et A4 ark på veggen med tekst i forskjellige størrelser - Setter kamera på stativ i samme høyde og mest mulig vinkelrett mot veggens plan - Monterer objektiv - Bruker 1 fokuspunkt (senter) - Benytter blits (ekstern for å lyse opp papiret, største blender (minste verdi) og lukkertid 1/250 sekund) - Setter AF-tuning til -20, så -15, -10, -5, 0, +5, +10, +15, +20 (og tar et bilde for hver innstilling - mellom hver eksponering og AF-tuning innstilling sørger jeg for at bildet er fullstendig ut av fokus med å ta håndten foran objektivet og AF, fjerner hånden og autofokuserer på nytt) - Sjekker gjennom bildene på PC'en og ser hvor teksten på bildene er skarpest (vet naturligvis hvilken innstilling bildet representerer) - f.eks +10 ga best resultat - Går tilbake til testoppsettet og setter AF til +6, så +7, +8, +9, +10, +11, +12, +13, +14 - Sjekker igjen på PC'en og finner ut hvilket som er best - Setter AF-tuning innstilling på kamera til verdi som representerer bildet med størst skarphet i punktet over. Repterer prosessen for hvert objektiv. Har funnet at dette kan gi ekstremt mye skarpere bilder, og objektivet varierer fra kamerahus til kamerahus. Dvs, innstilling på mitt D300 vs D3 er aldri nøyaktig identisk. 1 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Bruker ikke AF-tuning. Er såpass heldig at AFen på alle objektivene mine sitter som ett skudd. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Bruker ikke AF-tuning. Er såpass heldig at AFen på alle objektivene mine sitter som ett skudd. Jeg er 100% overbevist at du med AF-tuning kan få det enda bedre. Edit: Vil legge til at jeg ikke har noen objektiv som er optimale på innstilling 0 (default). De er skarpe på 0, men enda skarpere etter tuning. Tips: ikke kjør denne prosessen ved å stå så nær at du er i grenseland på å få fokus. Trekk deg litt unna - senteret av papiret du tar bilde av er viktigst, så ingen problem om du får litt vegg på sidene. Endret 30. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Det er ikke jeg Da får du leve i den illusjonen om at bildene dine ikke kan bli skarpere, skal ikke tvinge deg til noe annet Edit: Når man sjekker bildene på PC, må man naturligvis se på dem i 100% crop (1 pixel på skjerm er 1 pixel av bildet). Alle ser ok ut når det er skalert til å passe skjermen. Endret 30. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Det er ikke jeg Da får du leve i den illusjonen om at bildene dine ikke kan bli skarpere, skal ikke tvinge deg til noe annet Will do Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hvordan stiller dette seg til forskjellige fokuseringsavstander? Tester du det også? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hvordan stiller dette seg til forskjellige fokuseringsavstander? Tester du det også? For ikke å snakke om brennvidder når det gjelder zoomoptikk Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Hvordan stiller dette seg til forskjellige fokuseringsavstander? Tester du det også? Jeg pleier repetere testen med forskjellige avstander, men er man godt innenfor fokusområdet (dvs ikke for nært) så er innstillingen rimelig spot on. Kan være avvik på +/- 1 til 2, men i praksis er ikke dette noe man merker. For ikke å snakke om brennvidder når det gjelder zoomoptikk Zoom optikk er vanskelig, siden dagens AF-tuning ikke kan ha forskjellige "kontrollpunkt" gjennom zoom-området. Tipper dette vil dukke opp i neste generasjon. En løsning er å kjøre AF-tuning midt i zoom-området, men om fokus blir dårligere enn originalt på zoom-endene lar jeg det stå på 0 (dvs, ingen justering). Ingen zoom-objektiv er optimale på fokus gjennom hele området (dette er pga måten zoom-objektiv er konstruert. Perfekt fokus gjennom hele spekteret er ikke gjennomførbart, men har testet gjennom mine og det er rimelig bra (dvs, ikke mer enn litt avvik når jeg tester gjennom hele zoom-området). Edit: Har kun positiv erfaring med å justere fastoptikk, gir det lille ekstra av detaljer man ellers ikke hadde fått (uansett avstander). Feil i fokus gjenspeiler seg uansett avstand. Testet nettopp AF-D 135mm f/2 DC (med DC av!) på 1.5m, 2m, 4m og 8m (har ikke mer plass), rimelig identisk avvik på alle avstandene. Forøvrig DOF blir jo større ved lengre avstander. Så naturligvis vil dette ikke være et problem, det er ved smal DOF dette faktisk blir et reelt problem. Edit2: Det er på skarphet gjennom zoom-området billige og dyre zoom-objektiv virkelig skiller seg (så får ikke bare mer vekt og hastighet (les: lysstyrke), også bedre skarphet). Endret 30. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Fant ved en tilfeldighet en ekstremt bra metode for AF-tuning. Fungerer som en drøm uten noe synsing og tolkning av bilder: http://www.northlight-images.co.uk/article...adjustment.html Anbefales Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Dette har aldri falt meg inn som en nødvendighet - lar det seg i det hele tatt gjøre på D40? I så fall, er det noe vits i det, eller er dette forskjeller man bare merker med utstyr av høyere kvalitet enn det vanlige dødelige blakke tenåringer som meg bruker? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Nokon som har prøvd en av desse? http://www.lensalign.com/ Sansyligvis betre enn flasker og klosser som eg bruker Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Dette har aldri falt meg inn som en nødvendighet - lar det seg i det hele tatt gjøre på D40? I så fall, er det noe vits i det, eller er dette forskjeller man bare merker med utstyr av høyere kvalitet enn det vanlige dødelige blakke tenåringer som meg bruker? Du har ikke noe valg, siden D40 ikke har fokusjustering. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg kommer nok aldri til å gå til innkjøp av et kamera uten denne muligheten noensinne igjen. Nå har jeg kun et D80, og har ikke prøvd. MEN jeg er hellig overbevist om at det kunne gjort en stor forskjell hos enkelte av objektivene mine. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er det D300 og opp som har fokusjustering? Googlomotronen var mindre behjelpelig. En kamerat skal erstatte en D40x som tok et bad, men D300 blir kanskje litt i overkant. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er det D300 og opp som har fokusjustering? Googlomotronen var mindre behjelpehttps://www.diskusjon.no/style_images/main_gfx/folder_editor_images/rte-list-numbered.giflig. En kamerat skal erstatte en D40x som tok et bad, men D300 blir kanskje litt i overkant. Ja, det er D300 og opp som har det. Lenke til kommentar
Poacherz Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Mener en venninne fikk dette gjort med et for meg ukjent hus og Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM. Hun mente det hadde noe for seg. Er det noen prinsipiell forskjell i disse avvikene på rimelige og mer kostbare objektiver? kommer man for eksempel bedre ut av det med L serie enn med andre eller er dette kun knyttet til huset? Syntes dette virker interesant. Har selv noen ganger vært i tvil angående en EF 70-200/4 IS. Endret 31. august 2009 av Poacherz Lenke til kommentar
arela Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg synes dere skal sjekke litt før dere endrer på "mulig" feilfokus. F.eks sjekklisten på http://www.bythom.com/autofocus.htm. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Cameras with micro-adjustment (or AF fine tuning) currently include: Canon 1DIII, 1DsMkIII, 5DII, 50D, Nikon D3, D3x, D300, D700, Sony A900, Pentax K20 I tillegg har vel alle nye modeller dette . Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Zoom optikk er vanskelig, siden dagens AF-tuning ikke kan ha forskjellige "kontrollpunkt" gjennom zoom-området. Tipper dette vil dukke opp i neste generasjon. En løsning er å kjøre AF-tuning midt i zoom-området, men om fokus blir dårligere enn originalt på zoom-endene lar jeg det stå på 0 (dvs, ingen justering). Ingen zoom-objektiv er optimale på fokus gjennom hele området (dette er pga måten zoom-objektiv er konstruert. Perfekt fokus gjennom hele spekteret er ikke gjennomførbart, men har testet gjennom mine og det er rimelig bra (dvs, ikke mer enn litt avvik når jeg tester gjennom hele zoom-området). Canon anbefaler å justere på lengste verdi, feks 70 på en 24-70. Vet ikke hva Nikon sier, men generelt må det vel sies at dette passer best på fastoptikk. Jeg har selv testet min 24-70 og klarte ikke å komme til et entydig resultat, da dette varierte litt gjennom zoom-området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå