Gå til innhold

Glødepærer forbys fra 1. september, hvor var debatten?

Anbefalte innlegg

Skal man ha koselys er uplight som Zeph beskriver fint men også å bygge seg nisjer som man belyser fra baksiden.

I tillegg kan man bruke tilbaketrukne spotter.

Det meste av billigspotter som brukes i dag er spotter der pæra ligger jamt med taket og dette gjør lyset skarpt.

Det finnes da andre versjoner der pæra sitter mere tilbaketrukket i spotten og dermed ikke gir skarpt lys med mindre man står rett under og titter opp.

Slikt brukes mye i hoteller men det er ingenting i veien for og bruke det hjemme også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sa, gå til en spesialisert lampebutikk, ikke bare Felleskjøpet eller Jernia. Det finnes pene rørlamper til bruk på kjøkkenet.

Og her er et tips.

Ikke vent til røret nekter å lyse mer før du skifter det. Da bruker de mye strøm og lager mye varme. Varmen gjør plasten sprø, og kontaktene som holder røret blir gulnet og sprø som mariekjeks.

Grunnen til at jeg måtte kjøpe den nye rørlampen til kjøkkenet var nettopp dette.

Jeg skulle bytte rør (altfor sent), og da knakk rørfestene i begge ender.

Måtte kjøpe helt ny lampe, men det ble i hvert fall vakkert.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, gå til en spesialisert lampebutikk, ikke bare Felleskjøpet eller Jernia. Det finnes pene rørlamper til bruk på kjøkkenet.

Og her er et tips.

Ikke vent til røret nekter å lyse mer før du skifter det. Da bruker de mye strøm og lager mye varme. Varmen gjør plasten sprø, og kontaktene som holder røret blir gulnet og sprø som mariekjeks.

Grunnen til at jeg måtte kjøpe den nye rørlampen til kjøkkenet var nettopp dette.

Jeg skulle bytte rør (altfor sent), og da knakk rørfestene i begge ender.

Måtte kjøpe helt ny lampe, men det ble i hvert fall vakkert.

Ah, du er og en av dem som har stått med trynet fullt av sprøtt plaststøv? :p Jeg skulle bytte rør på badet på jobb, og endte opp med stort sett pulver.

Jeg er ingen fremmed på lampehuset, det er ikke derfor jeg har spotter. Hovedsaklig er det fordi de var der da jeg flyttet inn, sekundært er det fordi jeg rett og slett synes det er penest i taket.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Elektroniske tennere hjelper bra på for å hindre at rørene får stå og varme opp plasten når de går ettersom tenneren nekter og starte røret når det er for dårlig.

Lysrørene får også en penere tenning med slike ettersom man slipper den evindelige blinkingen som karakteriserer lysrør.

EDIT. Typo

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Lampebutikkene har fått mye tøft i det siste. Nerden i meg elsker alt det nye med LED og halogen og tøffe sokler. Mange av halogenlampee kan dimmes, og det liker jeg godt.

På hytta begraver jeg gjerne nesen i en god bok, men det eneste lyset i stua er en 60 watts taklampe med mørk lampeskjerm som gjør at det eneste lyset som slipper ut treffer bordet rett under... :dontgetit:

Når gikk egentlig slike lampeskjermer av stoff, som henger etter ledningen, av moten?

Hva har dere som hovedlys i stuene deres?

Mora mi snakker om lysekrone, men det høres litt... prangende ut...?

Perpyro:

Den pene, og ikke spesiellt billige lampen jeg satte opp på et kjøkken, hadde gammeldagse tennere. Hvorfor?

Ble svært overrasket da jeg åpnet eska. Hadde heldigvis de tennerne som jeg skulle ha satt inn i den lampen som ble til pulver.

Jeg fikk karakteren 6 på en skolepoppgave i elektro om lysrør med tennere, men den omhandlet ikke elektroniske tennere. Hva vet du om virkemåten på slike?

Det ble skrevet i forbindelse med et skoleprosjekt der ejg egenhendig koblet opp et lysskilt med slike lysrør.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har 24 spotter og ei lysekrone til belysning i stua.

Alt styrt over moeller xcomfort.

Må si at lysekrona er helt udugelig til å lyse opp stua med og spesielt ettersom det sitter pærer med blankt glass i den.

Lysekrona er for øvrig fin og øve funnel rundt med micro helikopter.

EDIT.

Når det kommer til elektroniske tennere vet jeg ikke hvordan de fungerer rent elektrisk men de inneholder et kretskort og noen har sågar resettknapp som må trykkes inn igjen etter at den har kuttet for et dårlig lysrør.

Det jeg derimot vet er at de varmer opp glødetråden i enden av rørene tilstrekkelig til at gassen tenner med det samme den switcher over og sånnsett forhindrer blinking.

Til sammenligning switcher glimtennere over fra gødetråd til elektroder og tilbake igjen inntil røret tenner.

Altså ingen logikk annet en at tenneren varmer glødetråd, prøver og tenne, bytter til glødetråd, prøver og tenne og switcher tilbake igjen inntil den har fått start på røret.

Det er da dette som tar livet av rørholderne når røret har sluttet og fungere for da står den der og kjører glødetråd som varmer mye mere en selve gassen som skal være tent inni.

Dåg er det ikke alle lysrørarmaturer som dungerer med elektroniske tennere, arbeidslampa mi med 2D rør fungerer ikke med slike og må ha glimtenner for å virke.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg har 6 spotter hver på bad og kjøkken, og de er alltid dimmet. Så de gir mer enn nok lys. Nå er ikke rommene så store da, er vel ca 1,5meter mellom hver spot.

Hovedgrunnen til at folk bruker det er vel estetikk. Jeg kunne hvertfall ikke tenke meg å bytte ut dagens spotter med en svær lyskasse med ruglete plastikkdeksel og lysrør bak.

Det er jo både mindre behagelig og mindre flatterende å ha en lyskilde rett over seg, og som perpyro er inne på, det er også slitsomt med lyskilder som har skarpt synlig lys (lys er for å trekke oppmerksomhet på det som lyses opp, ikke selve lyskilden, dog med noen unntak).

AtW

Lenke til kommentar

Diskusjonen har gått mye over til å handle om spotter, og til det: Spottene lager jo helt vanvittig mye varme, de kan jo ikke være effektive i det heletatt!

Men litt tilbake til noen sider forran her, der folk virker meget skeptisk til forbud på glødepærer. Ærlig talt folkens. Dere trekker frem argumenter som for eksempel pris. Hvor ofte bytter man lyspærer? Hvis en sparepære koster 100 kr og en glædepære koster 20, så kan man jo si at de nye pærene er 5 ganger så dyre, men hva gjør vel det for en nordmanns lommebok? Vi har da så mye penger, og bruker de på så mye rart, men så skal vi sitte her å klage over at vi må ut med 80 kroner ekstra for en lyspære som vi kanskje bytter hvert andre år?! Det er bare å la være å ta frem sykkelen og la bilen stå i garasjen når du for eksempel skal på butikken å kjøpe disse pærene, du sparer jo mange ganger denne summen ved å ikke bruke bensin/diesel.

Egentlig syntes jeg denne diskusjonen er ganske tullete, så det forrundrer meg egentlig mye at jeg har giddi å lest gjennom 8 sider, og det forrundrer meg enda mer at jeg faktisk nå blir med i den!

Men hallo, jeg merker at det er nostalgikere på banen her, som syntes enhver forrandring er noe ordentlig dritt. Men hvis dere tenker dere om. Hva går denne diskusjonen ut på? LYSPÆRER. Når begynte folk å bli opptatt av lyspærer? De aller fleste kjøper lyspærer for at de skal lyse opp rommet, og det er faktisk lyspærens oppgave. Når så rommet blir lyst, så fungerer de. Men hvor stort er virkelig problemet med dette forbudet?

Jeg har hatt sparepærer på rommet mitt i mange år nå. Rommet mitt blir lyst om kvelden, og jeg er da fornøyd. Fargetemperaturen har jeg aldri tenkt på som kald, og jeg syntes ikke den gir noe flatere lys enn en glødepære.

Dette blir jo nesten som noen av eksemplene jeg fant på:

Nei, nå må vi ut å protestere folkens. Det er ikke lov med farget bust på tannbørster lenger. Eller: De har innført regler om ny blanding av bettong til takstein. Huff.

Lenke til kommentar

De er vel opp mot 20% mere effektive en glådepærer men det gjør de ikke så mye bedre egentlig.

Når det er sagt så skyldes grunnen til at spesielt spotter føles ekstra varme forran pæra at de fleste spotter har reflektor som reflekterer varmen fremover for skulle varmen forsvinne bakover blir det for varmt inni ei trang kasse der de er innfelte.

Lenke til kommentar
Jeg har 6 spotter hver på bad og kjøkken, og de er alltid dimmet. Så de gir mer enn nok lys. Nå er ikke rommene så store da, er vel ca 1,5meter mellom hver spot.

Hovedgrunnen til at folk bruker det er vel estetikk. Jeg kunne hvertfall ikke tenke meg å bytte ut dagens spotter med en svær lyskasse med ruglete plastikkdeksel og lysrør bak.

Det er jo både mindre behagelig og mindre flatterende å ha en lyskilde rett over seg, og som perpyro er inne på, det er også slitsomt med lyskilder som har skarpt synlig lys (lys er for å trekke oppmerksomhet på det som lyses opp, ikke selve lyskilden, dog med noen unntak).

AtW

Mindre behagelig merker jeg ingenting til, svært sjeldent jeg glaner i taket på kjøkkenet ;)

Mindre flatterende kan jeg ikke se hvorfor det skal være, det er varmt og gult lys i mine, jeg vet ikke om trafo/trafoløse spiller en rolle her?

På stua bruker jeg en mor/datter med halogenrør, altså uplight, den syns jeg lager hvitere lys en spottene når de er dimmet.

Lenke til kommentar

AtW

Mindre behagelig merker jeg ingenting til, svært sjeldent jeg glaner i taket på kjøkkenet ;)

Mindre flatterende kan jeg ikke se hvorfor det skal være, det er varmt og gult lys i mine, jeg vet ikke om trafo/trafoløse spiller en rolle her?

På stua bruker jeg en mor/datter med halogenrør, altså uplight, den syns jeg lager hvitere lys en spottene når de er dimmet.

Man merker jo fint om man har en lyskilde rett over seg, selv om man ikke ser rett opp i den. Og det er ikke bare fargen på lyset som bestemmer om det er flatterende, men også plasseringen, plasseringen påvirker hvordan skygger faller o.l.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...