simon11 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Allesom er glad i glødepærer kan senke skuldrene et par månder til. Må rafiners i EØS. Personlig lettet. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6763685 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Som jeg har sagt før, dette forbudet kom 5 år for tidlig. De andre teknologiene fungerer, men ikke godt nok for alle behov. Har selv byttet ut flere lamper med sparepærer, med varierende resultat. Gleder meg til LED-pærer som tilsvarer 75 watt og med varmt, romantisk lys og dimming blir standard vare på REMA 1000. I mellomtiden har jeg disse elendige, sterile, sykehushvite sparepærene... Får man kjøpt halogenpærer til nattlamper, altså stor sokkel, men liten pære? Lenke til kommentar
errgo Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Siden butikkene har lov å selge ut sine lager, betyr det at det også er lov å importere 100W lyspærer i fra EU land på nettbutikker som fortsatt har dem på lager? Tenkte å hamstre inn noen fullspektrum dagslyspærer, slik jeg fortsatt har muligheten til å ha tilstrekkelig med sunnest mulig lys. Hvis ikke, så kan jeg jo alltids hamstre 75W pærer, og heller bruke en lampe ekstra Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har et nyoppusset bad med halogenspotter i taket. Blir disse forbudt i 2016? Nå har jeg aldri forstått dette merkelige opphenget med å bruke spotter som generell belysning her til lands, noe som funker dårlig og koster latterlig mye strøm, men man lager jo gjerne ikke et oppsett som krever en spesiell type teknologi, kun noe som krever en spesiell sokkel, og evt en spesiell form. Akkurat som man får pærer som bruker annen teknologi til "vanlige" sokler vil man sikkert få det til den type sokkel du har på badet også. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Spotter i taket var en nødvendighet, pga. takhøyden. Det er et gammelt kråkeslott. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 I mellomtiden har jeg disse elendige, sterile, sykehushvite sparepærene...Hvorfor bruker du ikke noen med varmtonet fullfargelys, de har et lys som er temmelig nærme ordinære glødelamper. Får man kjøpt halogenpærer til nattlamper, altså stor sokkel, men liten pære? Ja, men den gir et skarpere lys enn glødepæren. Det som er nærmest er f.eks. denne. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er Dulux jeg bruker. Det er ikke det samme som glødelampelys. Men takk for nattlampetipset. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er Dulux jeg bruker. Det er ikke det samme som glødelampelys. Men takk for nattlampetipset. Jeg linka til de nye Duluxstar på 2500K, har du testet de? Jeg sier ikke at de er det samme som glødelampelys, men temmelig nærme. Det gjelder også Philhips sine nye Softtone sparepærer. Setter man slike under en lampeskjerm eller i en kuppel blir det temmelig nærme en glødepære. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 OK. Må bare vente 6 år til de jeg allerede har er utbrent... Eller, de kommer sikkert til å vare i 15 år pga lite bruk. Det er på hytta. :-( Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Gleder meg til LED-pærer som tilsvarer 75 watt og med varmt, romantisk lys og dimming blir standard vare på REMA 1000. I mellomtiden har jeg disse elendige, sterile, sykehushvite sparepærene... +1! Prøvde ei LED-pære i lampa over senga mi. Det er det mest latterlige jeg har sett. Var en sirkel på kanskje 10cm, det var det.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Dagens LED pærer har desværre en smal lysstråle men om man tenker litt ut av boksen istedenfor lyspunkter kan ledstrips være tingen. Nå snakker man metervis med lys istedenfor enkeltpunkter. Kan bli veldig pent som skjult belysning samt belysning under kjøkkenskap. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Spotter i taket var en nødvendighet, pga. takhøyden. Det er et gammelt kråkeslott. Man trenger ikke å ha lamper i taket. Uansett var det en litt mer generell kommentar. Spotter er ikke lagd for generell belysning. AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Man skal ha mange spotter for å få god generell belysning for å si det sånn. Har selv 24 spotter med 35W 12V pærer på stua og selv med dette hadde det vært kjekt med enda mere lys til arbeid. Spottene er montert langs veggene og gir en meget pen belysning men lyser ikke opp rommet godt nok når arbeidslys er det man ønsker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har fire stykker i et lite bad. Gir veldig godt lys. Desverre så avgikk dimmeren ved døden etter 2 uker. Nå kan den kun skru lyset av og på, og blir ganske varm. Skeptisk til slikt... Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har 6 spotter hver på bad og kjøkken, og de er alltid dimmet. Så de gir mer enn nok lys. Nå er ikke rommene så store da, er vel ca 1,5meter mellom hver spot. Hovedgrunnen til at folk bruker det er vel estetikk. Jeg kunne hvertfall ikke tenke meg å bytte ut dagens spotter med en svær lyskasse med ruglete plastikkdeksel og lysrør bak. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Eg synest belysning som lyser opp taket er veldig behageleg. Du har ingen direkte lyskjelder som skjenerer og ein jevn fordeling. Med spotter får du veldig konsentrert lys under den, men du må ha mange for å få god lysfordeling. Det eg kan tenke meg er lamper for vegg- eller takmontering som lyser oppover. Uplight ståande på gulvet er greit nok, men ikkje så vakre og tar unødig plass. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det finnes mye pent også. Du trenger ikke kjøpe typiske kjøkkenlamper på Jernia. Gå til en lampebutikk. Jeg lover. Det høres kanskje skummelt å gå inn i en lampebutikk, men du BLIR IKKE HOMO AV DET. Lampebutikker er ikke farlige. Har mye fint der. Du har masse alternativer. Måtte nylig kjøpe ny rørlampe til et kjøkken. De hadde en med detaljer i ekte tre. Så ikke fjøs-aktig ut i det hele tatt, i motsetning til den gamle, nikotingule. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Ser det er mange som disser lysrør her men med rett farge er lysrør et bra alternativ samt at lysrør og LED har samme lysgjenngivelsen watt for watt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg trodde LED var mer effektiv med tanke på hvor mye strøm de bruker for å lage samme mengde lys? Uansett, lysrør er noe jeg bruker på kjøkkenet. På kjøkkenet er det ok med skarpt arbeidslys. I stua vil man ha en mer oljelampe-aktig farge for at det skal bli koselig. Gleder meg til fremtiden. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 [...]Jeg kunne hvertfall ikke tenke meg å bytte ut dagens spotter med en svær lyskasse med ruglete plastikkdeksel og lysrør bak. Du vet det at det går ann å kjøpe lamper andre steder enn på "www.stygg_design_fra_70_tallet.com" og www.billig_plastdrit_fra_kina.no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå