Gå til innhold

Glødepærer forbys fra 1. september, hvor var debatten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt tullete forbud i og med at alle dei som driv med elektrisk oppvarming ikkje kjem til å spare noko som helst gjennom redusert straumforbruk.

Hva med de som ikke gjør det?

Dei må no vel for faen klare å kjøpe sparepærer sjølv. Viss du kan kjøpe bensin for 9 kroner i staden for 12 så gjer du vel det? Eller treng du ei lov som seier at du skal det.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Litt tullete forbud i og med at alle dei som driv med elektrisk oppvarming ikkje kjem til å spare noko som helst gjennom redusert straumforbruk.

Hva med de som ikke gjør det?

Dei må no vel for faen klare å kjøpe sparepærer sjølv. Viss du kan kjøpe bensin for 9 kroner i staden for 12 så gjer du vel det? Eller treng du ei lov som seier at du skal det.

Du sparer vel om sommeren da? Når det er 30 varmegrader ute?

Lenke til kommentar
+ alle utelamper, gatebelysning belysning i oppganger i blokker etc... Kan fort bli ganske vesentlig nedgang i strømforbruk da.

Ja, sant det. Men ser ingen problem med å fortsatt selge dei. Folk i dette landet er vel så gnitne at kan dei spare 2 kroner så gjer dei vel det og kjøper sparepære uansett.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man få til f.eks arbeidsbelysning uten halogenpærer? de med dioder eller lysrør er jo allt for svake til å gi godt nokk lys til og arbeide i motorrommet til bilen, ol.

Du kan ikke være mye oppdatert.

For det første det finnes gatelykter med LED teknologi i dag som uten problem erstatter Sodium, metall og kvikksølvdamplamper, det er ikke bare bare og erstatte en 350W sodium lampe, så led teknologien er tydeligvis moden nok. Det der flere store byer rundt om i verden som monterer LED gatelys i disse dager. Arbeidslys med LED teknologi finnes det også plenty av, dog av varierende pris og kvalitet.

Alle gatelyktene på bilder er LED

streetlight%20(500%20x%20332).jpg

LED baset arbeidslys på svimlende 13W, den kan erstatte lysrørlampa jeg har på arbeid på 36W

060608E.jpg

Behøver nesten ikke lete engang for å finne vellykkede anveldelser av LED.

Hvordan kan halogenpærene forbedres drastisk? er det ikke bare en vanelig glødepære fyllt med halogen? Jeg ser ikke helt forbedringspotensialet her.

Andre typer gassfyllinger, forbedret design av glødetråden, økt gasstrykk, IR/UV reflekterende belegg som reflekterer enregi tilbake til glødetråden. +++

Ok et godt og oppklarende innlegg, men jeg har prøvd flere både LED og lysrørarbeidslys og ingen av dem er i nærheten en gang til å kunne erstatte en 500-1000 W halogenpære (og lysstyrken fra en minst 500 W halogenpære er ofte nødvendig, dessuten er det digg med varmen fra den når det er litt kjølig ute)

Og de sliter vel fortsatt en del med å få LED som er kraftige nokk, har bra nokk levetid og er rimelige nokk til å brukes som hovedlys på bil. (selv om f.eks led lenser P7 dioden er ganske imponerende, så har den ikke noe å stille opp mot en f.eks 60 W halogenpære til hovedlyset til bil)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

På soverom og rom der lyset normal er avslått betyr det ingenting kva pære som er montert. Eg har ikkje noko problem med å ha ein lampe med 3x60W på eit soverom sidan lyset kun er på nokre minuttar kvar dag. I ein gang der behovet for godt lys er mindre kan ein godt ha sparepærer.

Lenke til kommentar

Vi har brukt sparepærer lenge, så forbudet vil ikke ha særlig innvirkning for oss! Skal skifte armatur på badet og da kommer det sparepære der også - eneste lyset/lampen i leiligheten som enda har glødepære. :)

Hvorfor er det så mange som klager over sparepærer? Flatt lys/sykehus o.l? Sparepærene vi bruker gir et mykere og mer dempet lys enn glødepærene.

Lenke til kommentar

http://www.forskning.no/artikler/2009/august/228000

Flere arkitekter og museumsfolk har kritisert at vi 1. september skal si farvel til glødelampa. Fremover vil de 120 år gamle pærene ikke lengre være å finne i butikker innenfor EUs grenser.

Kritikkene av denne tvungne overgangen går på at sparepæren gir et mye dårligere lys enn glødelampa.

Paul Michael Petersen, som er professor II og forskningsleder på DTU Fotonik, er enig i at sparepæra ikke er like god som glødelampa, siden lyskvaliteten varierer en hel del hos de ulike sparepærene, og fargegjengivelsen ikke er like god.

Mindre CO2-utslipp

– Dagslys gir uten tvil det aller beste lyset. Ingen elektriske lyskilder gir et like godt lys. Vi har vent oss til glødelamper, og mange vil derfor merke at lyset er annerledes når man skifter ut glødelampa med en sparepære.

- Men vi kommer ikke bort fra at vi må skjære ned på energiforbruket, og energimessig er sparepæren et godt alternativ, sier han.

Man regner med at forbudet mot de matte glødelampene vil bety at man i EU vil slippe ut 15 millioner tonn mindre CO2 hvert år. Det tilsvarer 1,2 ganger Danmarks årlige CO2-utslipp.

Overgangsfenomen

Og hvis ikke kritikerne er helt overbevist om sparepæras fortreffelighet, så kan de varme seg ved tanken på at sparepæra ikke ser ut til å ville vare like lenge som forgjengeren.

Petersen mener nemlig at sparepæra bare er et overgangsfenomen.

LED-teknologien er kommet så langt at han tror det bare vil gå fem-seks år før det er LED-pærer som lyser opp under lampeskjermene våre.

– Glødelampa etterlater seg et tomrom, men det er bare fram til LED-pærene blir konkurransedyktige.

- Overlegen teknologi

- LED er en ekstremt liten, kompakt lyskilde, som i tillegg til å bruke svært lite energi også har et svært lite materialforbruk, slik at den er på alle områder en overlegen teknologi.

- I fremtiden vil vi dessuten alle kunne bli lysdesignere, siden vi kan endre på fargetonen i LED-lyset, sier han.

Årsaken til at vi som forbrukere ikke har kunnet nyte godt av LED-lyset, er at man enda ikke har kunnet produsere LED-lys som er kraftige nok til belysning.

Men nå har utviklingen skutt fart.

Stadig mer effektivt

– I de siste årene er effektiviteten til LED-lyset blitt fordoblet hvert tredje år. Mens vi tidligere brukte LED-lys til indikatorlamper i for eksempel mobiltelefoner, er de nå blitt sterke nok til at de kan avløse glødelampa, sier Petersen.

I laboratoriet kan Petersen produsere diodelys som fullt ut er på høyde med glødelampa, men prisen er ennå ikke konkurransedyktig, og det vil ta et par år før den blir det, mener han.

Til gjengjeld mener Petersen at vi – når vi kan sette LED-pærer i lampene våre – vil kunne innrette hjemmet vårt med lys på en helt annen måte enn i dag.

Fordi LED-pæren er en liten, kompakt lyskilde som ikke avgir noe særlig varme, vil vi kunne bygge lyset inn i møbler og vegger, og vi vil se noen helt nye, lette, nesten svevende lamper.

Det er altså lys i tunellen for sparepæras kritikere.

Fagfolk kan se forskjell

Prosjektleder på Experimentarium, Poul Kattler, har i mange år arbeidet med elektrisk lys og lysteknikk, og han har i 15 år laget en blindtest, hvor folk skal peke ut henholdsvis en glødepære og en sparepære under de samme, plisserte lampeskjermene.

– Min lille forbrukertest har overbevist meg om at det først og fremst er fagfolk som kan se forskjell på glødepærer og sparepærer, noe vanlige forbrukere slett ikke klarer.

- Derfor oppfatter jeg at kritikken av sparepærene kommer fra såkalte lyseksperter, som vil verne om det gode, fine lyset, som altså er glødepæren. Men faktum er at vanlige mennesker ikke kan se forskjell, sier han.

Forskjøvet mot rødt

Kattler forklarer at han har oppdaget at han skal være påpasselig med å lage to like oppstillinger av frukt som ikke har for mange gule og blålige farger. For hvis det er det vinner sparepæra nemlig i sammenligningen. De er nemlig utmerkede til å gjengi farger i den gule og blå toneskalaen.

Kattler mener at vi er så vant til glødepæra at alt annet virker som en dårlig etterligning. Han henviser til at glødepæra avløste parafinlampen og stearinlyset.

- Og vi har vent oss til at elektrisk lys er forskjøvet mot den røde delen av fargespektret. Kanskje vil vi høste fordeler ved andre lysfarger enn de gulaktige, når glødepærene røyker ut, sier han.

- Kan oppleves som bedre

Faktisk mener han at de fleste vil oppleve at de ser bedre med sparepæra når de velger en sparepære som gir mer lys enn den glødepæren den erstatter. Så han tror at folk kan oppleve at de faktisk får bedre lys hjemme – og ikke dårligere.

– Museumsfolkene har blant annet kritisert forbudet mot glødepæra, men de profesjonelle kan godt finne energivennlige lyskilder som gir dem hele fargespekteret. Man må bare lære å bruke andre lyskilder, konkluderer Kattler.

Folk må ha noe å klage over...

Lenke til kommentar
Sparepærer kan dra en viss plass. En lighter gir mer lys. En annen ting er at sparepærene tar over 1 minutt før de lyser 100%, så når jeg skrur på lyset for underetasjen, henter det jeg skal, og går opp igjen, så er lyset så og si ikke på enda.

Alt du sier her tilhører historien. Enten har du en feilvare eller gammel pære. Dages sparepærer har oppstartstid på bare sekunder, og avgir like mye og mer lumen enn glødepærer. I tillegg er de nå på full fart med globe-glass, altså man bruker mye mye mindre rør, snirklet tettere(fremfor de to U-formede rørene), og har kuppel utenpå så den ser ut akkurat som en vanlig glødepære.

Disse sparepærene, og lysrør er en plage for oss med lyssensivitet. De har et mye skarpere lys enn glødetrådpærer. Så for mange er denne loven negativ.

Skarpere lys + ingen mulighet for dimming er en meget dårlig kombinasjon. Jeg dimmer de fleste lyspunkter jeg har. Dette er et stort steg tilbake for lyskvaliteten.

Dimmbare sparepærer er på vei, modeller er klare men ikke gode(eller billige) nok til at vi tar dem inn ennå. Fargen(Kelvin) er også løst for sparepærer og halogen, på LED jobber vi med saken. Samme gjelder dimming av LED.

Det greieste for deg og lyssensitive foreløpig er halogen med 2700K, gjerne i form av spotter. Disse gir gult og varmt lys, og kan fint dimmes.

Og innen 2012 når utskiftningen skal være gjennomført, har vi på plass både Sparepærer og LED med riktig lumen og kelvin, og dimmbare.

Problemet med LED foreløpig er at selv om man når riktig Lumen ved målinger, altså tilsvarende glødepærer, oppleves lyset langt fra like sterkt. Faktisk ikke i nærheten. I tillegg må man bruke HiPower-LED for å komme i nærheten av glødepærer, og foreløpig er disse store og stygge, da man må ha svære kjøleribber på.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg har et nyoppusset bad med halogenspotter i taket. Blir disse forbudt i 2016?

Forresten så er sparepærene treige.

Jeg fikk et grønt innfall og kjøpte flere forskjellige, alle av merke Osram.

Noen som imiterer de gamle glødelampene, og noen med slike rør som går fram og tilbake.

Sistnevnte lyser som ei dimma lommelykt de første minuttene.

Altså fullstendig uholdbart i rom hvor man bare skal inn og hente noe, som f.eks. kjelleren eller lagerrommet. Når de endelig kommer, er lyset ganske OK. Men jeg blir irritert hver gang jeg må vente. Har slike i stua og et soveroml.

De som imiterer de gammeldagse lyspærene tennes umiddelbart, og gir et godt lys.

En ting som plager meg, er at sokkelen er ganske brei. Jeg får ikke skrudd disse pærene helt inn i enkelte av lampene mine, fordi den utvider seg rett bak gjengene. Pæreholderen er laget med tanke på PÆREfasong. Tror jeg må pusse dem litt ned med Dremelen, for å få skrudd pærene helt inn.

Det er IKKE tull at disse pærene kan være trege. Men det er tull at ALLE er det.

Jeg har veldig kraftige sparepærer med sensor i utelampene mine. De bruker ikke tid på å tennes når jeg slår på bryteren. Disse er et fullstendig ukjent billigmerke, med høy wattstyrke.

Osram-rørpærene er tregere. Bruker for tiden en utepære med sensor i trappeoppgangen. Er det et sted jeg vil ha godt lys, så er det der.

Men det blinker litt av og til, tror det er for å sjekke hvor lyst det er her når pæra IKKE lyser. Uegnet i stua.

Jeg måtte prøve pærene i flere lamper, før jeg fant en kombinasjon som passet.

Lenke til kommentar

Forbud kan dra dit peppern gror. Da får de heller kjøre noen kampanjer om pæren er så himla bra, eller subsidiere de. Jeg vil ha muligheten til å velge. Akkurat som jeg vil ha muligheten til å kjøpe platespiller og rørforsterker, selv om de sikkert bruker 300 ganger så mye strøm som en mp3 spiller og ørepropper..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Forbud kan dra dit peppern gror. Da får de heller kjøre noen kampanjer om pæren er så himla bra, eller subsidiere de. Jeg vil ha muligheten til å velge. Akkurat som jeg vil ha muligheten til å kjøpe platespiller og rørforsterker, selv om de sikkert bruker 300 ganger så mye strøm som en mp3 spiller og ørepropper..

Det er kansje fordi du driter i miljøet. Da trenger vi et forbyd, da du tydeligvis ikke bryr deg om hvilket alternativ som gjør verden bedre for dine medmennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...