Gå til innhold

Glødepærer forbys fra 1. september, hvor var debatten?

Anbefalte innlegg

Og de het hva og du kjøpte dem hvor?
Var et par fra IKEA og så tror jeg det var en Osram. Alle var like dårlige.

Det er ellers interessant at "sparepærer" egentlig skulle vært forbudt i Norge pga. innholdet av kvikksølv, men EU fikk tilsidesatt norsk lovgivning. Skjedde for flere år siden og også helt uten debatt eller mediaoppmerksomhet i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg en mer fan av downlights og LED, så for min del er dette bare bra!

Vanlig lyspære har estimert levetid på 1000 timer. LED 25.000 til 50.000 timer, men det er ikke til de dør men da lyser de kun 70% styrke. Dette er mye lengre enn en ordinær pære.

Detroit har satt en 2 årsplan med å bytte ut alle gatelamper med LED og estimerer at dette prosjektet er innspart innen 4 år og at det lave energiforbruket tilsvarer som å ta 400 biler av veien (mtp produksjon av elektrisitet i USA).

Her er litt informasjon om produksjonskostnader, energiforbuk, etc. Desverre ikke noe om hvor mye produksjonen forurenser kontra vanlig pærer.

http://www.ledhomeplace.com/cree-led-6w-bu...comparison.html

Dersom vi har to produkter hvor det ene er klart bedre enn det andre på mange punkter (eks: levetid, energi, etc) og samtidig gjøre samme jobben. Hvorfor beholde det andre da? Ja, vi skal ha rett til å velge. Men pæra er et 130 år gammelt produkt som Thomas Edison oppfant. Så den er vel klar for utfasing?

Enkelte ting skal legges på hylla

Lenke til kommentar
Ingen har da hindret deg fra å bruke LED eller downlight før 1. september. Hvorfor er mindre valgfrihet bedre for deg?

Om et nytt produkt er bedre på flere punkter betyr det at det kan passe for mange, men så lenge det er andre punkter det gamle produktet er bedre på vil det fortsatt være et marked for dette. Er du klar over hvor mange av objektene du omgir deg med daglig som nesten ikke er forandret på godt over 130 år?

Lenke til kommentar
Ingen har da hindret deg fra å bruke LED eller downlight før 1. september. Hvorfor er mindre valgfrihet bedre for deg?

Om et nytt produkt er bedre på flere punkter betyr det at det kan passe for mange, men så lenge det er andre punkter det gamle produktet er bedre på vil det fortsatt være et marked for dette. Er du klar over hvor mange av objektene du omgir deg med daglig som nesten ikke er forandret på godt over 130 år?

Ja det er mange... Stol, bord etc... Men av teknologiske produkter så er det ikke mange...

Er ikke så mange punkter det er bedre på vil nå jeg si....

- dimming ?

Jeg har sett tilsvarende tråder/blogger etc som har poppet opp om denne lyspæra der noen mener at man mister friheten å velge pga EU tvinger det ned over hue på deg istedenfor å anbefale bruk av annen type lyskilde.

Men det er jo typisk norsk å komme med ramaskrik når det skjer endringer, vi er jo så redde for forandringer. Blir helt matt av det jeg.

Annen ting er jo at vi ikke er med i EU engang, so why bother? Men når det kommer ti Detroit prosjektet så syns jeg vi bør gjøre det samme i Norge. Vi har utrolig mange opplyste veier og her er det mye å spare penger på!

Good night ;)

Lenke til kommentar

La oss få en fullverdig erstattning til glødetråden før den byttes ut i alle fall!

Sparepærer og de aller fleste LED's har jo verdens mest ubehagelige lys!

lyset er så hvitt og sterilt. det mangler liv og glød og gjør et rom mye mer utrivelig.

god belysning er veldig viktig for et rom og dessverre så er ikke lysrør/sparepærer en god løsning for dette. Det finns jo noen LED lamper med OK lys men de har ikke et bredt nok strålingsspektrum.

jeg forstår ikke hvorfor norge skal "straffes" for at østblokklandene er underutviklet og framdeles bruker kullkraft. vi produserer nok strøm til å forsyne oss selv mesteparten av året. og resten er vel "skitten" kraft misstenker jeg men den mengden norge bruker av "skitten" kraft er ubetydelig i forhold til mange andre land.

at EU skal pushe på oss med sigøynere østeuropeere til arbeid og fucka regler er jeg ikke spesiellt positiv til. har i det minste arbeidsinnvandrerne kunnet kommunisere på brukbar engelsk eller blitt opplært i norsk har det vært OK.

Lenke til kommentar
Er ikke så mange punkter det er bedre på vil nå jeg si....

- dimming ?

-Pris

-Innhold av skadelige stoffer

-Lysspektrum (behagelig lys)

Husk at hvis det nye produktet virkelig hadde vært bedre på alle områder så hadde ikke en lovgivning vært nødvendig. :whistle:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jeg har sett tilsvarende tråder/blogger etc som har poppet opp om denne lyspæra der noen mener at man mister friheten å velge pga EU tvinger det ned over hue på deg istedenfor å anbefale bruk av annen type lyskilde.

Men det er jo typisk norsk å komme med ramaskrik når det skjer endringer, vi er jo så redde for forandringer. Blir helt matt av det jeg.

Annen ting er jo at vi ikke er med i EU engang, so why bother? Men når det kommer ti Detroit prosjektet så syns jeg vi bør gjøre det samme i Norge. Vi har utrolig mange opplyste veier og her er det mye å spare penger på!

Good night ;)

Jessda, hvorfor ikke forby alt som finnes (i noens øyne bedre) teknologi på. Jeg kan nevne AM og FM radio, kart og kompass (GPS er jo nyere og mer fancy), LCD, plasma og billedrørs-skjermer, bensinmotorer, propellfly, manuelle boksåpnere, stearinlys, vedovner, platespillere, kasettspiller, cd-spillere, kunne fortsatt i uendeligheten...

Lenke til kommentar
-Pris

-Innhold av skadelige stoffer

-Lysspektrum (behagelig lys)

Husk at hvis det nye produktet virkelig hadde vært bedre på alle områder så hadde ikke en lovgivning vært nødvendig. :whistle:

Dersom det faktisk stemmer at de nye pærene varer 25-50 ganger lengre enn de gamle, er vel strengt tatt sparepærene billigere. Det blir litt som å si at stearinlys er billigere enn lyspærer. Nå foreslår jeg ikke å forby stearinlys, men at de er billigere enn lyspærer er nok sjelden en grunn til at folk kjøper dem.

Lenke til kommentar
Dersom det faktisk stemmer at de nye pærene varer 25-50 ganger lengre enn de gamle, er vel strengt tatt sparepærene billigere. Det blir litt som å si at stearinlys er billigere enn lyspærer. Nå foreslår jeg ikke å forby stearinlys, men at de er billigere enn lyspærer er nok sjelden en grunn til at folk kjøper dem.
La oss si at noen skal ha lyspærer til loftet. Da spiller det liten rolle for dem om lyspærene holder flere hundre år med vanlig bruk.

Uansett burde dette være et valg folk selv kunne ta. Du nevner selv stearinlys, ser du hvor galt det blir å forby salg av disse?

Lenke til kommentar

Pris kommer dessuten ikke til å være et tema, innen kort tid har vi fått opp store nok kvanta i produksjonen til at prisen også kan presses nedover...

Ellers er jeg enig i at man må bli bedre på returordninger for slike ting, dette gjelder også batterier, som per i dag går i søpla siden ingen av mine lokale butikker skjønner hva jeg snakker om når jeg spør om de tar imot brukte batterier, før var da dette vanlig å levere i butikken?

Sorry for off-topic, blir spennende å se hvordan dette blir etter hvert, tipper denne debatten blir sett tilbake på som idiotisk om et par år.

/Espen

Lenke til kommentar
Ellers er jeg enig i at man må bli bedre på returordninger for slike ting, dette gjelder også batterier, som per i dag går i søpla siden ingen av mine lokale butikker skjønner hva jeg snakker om når jeg spør om de tar imot brukte batterier, før var da dette vanlig å levere i butikken?

Er ikke butikker som selger en vare også pliktig til å håndtere returordning av samme vare?

Slik el-forretninger er pålagt til å ta i mot el-utstyr så må foretninger som selger batterier, sparepærer etc ta i mot gammelt gods?

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde og mente, men det jobber jo bare blondiner som ikke skjønner opp og ned på noenting i serviceyrker i norge om dagen, så det er ikke så lett å føre en samtale for å finne ut av slikt. Jeg er hvertfall blitt blankt avvist på de stedene jeg har prøvd...

Lenke til kommentar

Jeg byttet ut alle glødepærene i leiligheten min med sparepærer tidligere i sommer, og er så langt strålende (merk ordspillet) fornøyd. Regner ikke med å få noe vesentlig lavere strømforbruk av dette sånn egentlig, men forbudet plager meg ihvertfall ikke det grann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...