Jann - Ove Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Dragen: behagelige halogenpærer fins enda, og det er stor utvikling i LED-belysning med behageligere fargetemperatur. Forbud fører til oppblomstring av alternativ teknologi. Siden kun pris har vært et moment i sparepæreteknologien så langt vil denne volum-økningen gi rom for andre kvaliteter også. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Konklusjonen er at jeg støtter denne loven, som er et lite bidrag til å begrense energiforbruket vårt, og derav begrense global oppvarming og forurensningsproblemer.Det plager deg ikke at de mange av alternative pærene er langt mere skadelige for miljøet? Knuser du en sparepære er det farlig å oppholde seg i rommet.http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/11/523602.html Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Disse sparepærene, og lysrør er en plage for oss med lyssensivitet. De har et mye skarpere lys enn glødetrådpærer. Så for mange er denne loven negativ. Skarpere lys + ingen mulighet for dimming er en meget dårlig kombinasjon. Jeg dimmer de fleste lyspunkter jeg har. Dette er et stort steg tilbake for lyskvaliteten. Og så får jeg skru opp den oljefyrte sentralvarmen litt for å kompenserte for varmen jeg ikke lengere får fra pærene. Symbolpolitikk er tydeligvis viktig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Robertaas: så lenge kullkraft er en vesentlig kraftkilde i EU så vil et forbud for glødepærer føre til mindre kvikksølvutslipp totalt sett siden kullkraft er en vesentlig kilde til kvikksølvutslipp. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Jeg bor ikke i Eu, gjør du? Og kullkraftverk slipper ikke løs skadelige mengder kvikksølv i folks soverom slik en knust "miljøpære" vil gjøre. Endret 30. august 2009 av robertaas Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nei, men vi er fremdeles med i EUs strøm-marked, gjennom både eksport og import. Lignende forbud er på vei i større deler av verden; og da kan vi like godt følge med samtidig. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Da foreslår jeg at du behandler sparepærene slik de skal behandles, og dermed ikke knuses. Hvis en skulle knuses får du heller vente noen timer før du går inn i rommet, og lar være å bruke støvsuger. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Å ikke kunne oppholde seg i et rom over såpass lang tid bare på grunn av en knust lyspære kan fort være svært upraktisk, og hvordan skal du da få fjernet alle de minste bitene av en knust sparepære? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologi fordi dere er redd for å knuse en pære eller to? Jeg har brukt sparepærer siden de kom på markedet, og har aldri knust en. I mellomtiden har jeg knust sikkert 10 asjetter, utallige glass og to bein i min høyre hånd - så jeg er ikke akkurat den smidigste av dansere Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Da foreslår jeg at du behandler sparepærene slik de skal behandles, og dermed ikke knuses.Du foreslår at man unngår alle uhell? Genialt! At ingen har tenkt på det før! Dette burde man straks innføre på alle områder i samfunnet inkludert veitrafikk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nei, mitt poeng er at man kanskje samtidig med denne lovendringen burde ha en liten kampanje hvor man informerer om disse problemene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologiHvordan definerer du "dårligere teknologi"? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Dimmbar, bruker 42W i stede for 60W og varer dobbelt så lenge. (den kommer selvfølgelig i frostet glass også) Disse har faktisk eksistert siden begynnelsen av 90 tallet. LED pærer som kan erstatte glødepærer på E27 og E14 sokkel jobbes det ganske hardt med for øyeblikket, noen dimbar andre ikke men noen fullgod erstattning har jeg ikke sett enda. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Nei, mitt poeng er at man kanskje samtidig med denne lovendringen burde ha en liten kampanje hvor man informerer om disse problemene.Hvor mange tror du knuser glødepærer med vilje inne i sine hjem? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologiHvordan definerer du "dårligere teknologi"? Herregud, er det argumentet ditt? Semantikk? Jeg går og legger meg. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Knuser du en sparepære er det farlig å oppholde seg i rommet.http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/11/523602.html Politikere og miljøfanatikere bryr seg jo ikke om det. At mennesker kan bli syke eller dø av kvikksølvforgiftning gjør jo ikke noe, det blir jo stadig født nye mennesker uansett. Det som er viktig for dem er å spare energi slik at det blir mindre "farlige"co2 utslipp. At de i anstrengelsen for å minske utslipp av en ufarlig gass kommer i skade for å forgifte både mennesker og natur med kvikksølv, er de for dumme til å forstå. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Få flaskeautomatene til å ta imot sparepærer! *problem solved* I dag så går sparepæra i søppla fordi de fleste butikkene ikke har noe mottak av disse, hvist flaskeautomatene kunne ta imot slike pærer så ville vi få gjort oss av med disse på en trygg måte. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologiHvordan definerer du "dårligere teknologi"?Herregud, er det argumentet ditt? Semantikk?Mange har et meget ureflektert forhold til hva som er "bedre". Det kan være noe som er nyere, eller noe som yter bedre kun på ett parameter. For en pære er det mye som må være bedre for at man entydig kan si at noe er bedre: -Lavere pris -Mere effektiv (viktig om pæren skal brukes utendørs) -Lengere levetid -Mindre skadelige stoffer -Dimmbarhet -Mere robust under transport Har faktisk selv prøvd såkalte sparepærer utendørs, men ga opp etter 2-3 forsøk da de hadde mye kortere levetid enn glødepærer. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Har faktisk selv prøvd såkalte sparepærer utendørs, men ga opp etter 2-3 forsøk da de hadde mye kortere levetid enn glødepærer. Og de het hva og du kjøpte dem hvor? Har en 15W Osram Sensor som nå har stått på garasjeveggen i 2år, på vinteren så står den stort sett på døgnet rundt i flere mnd av gangen. Ja den funker enda... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Dei som pusser opp eller bygger hus i dag monterer ikkje konvensjonelle lamper. Det går mest i spotlight, og der har du eit langt større straumforbruk enn 40-60W glødelamper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå