Gå til innhold

Glødepærer forbys fra 1. september, hvor var debatten?

Anbefalte innlegg

Dragen: behagelige halogenpærer fins enda, og det er stor utvikling i LED-belysning med behageligere fargetemperatur.

Forbud fører til oppblomstring av alternativ teknologi. Siden kun pris har vært et moment i sparepæreteknologien så langt vil denne volum-økningen gi rom for andre kvaliteter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse sparepærene, og lysrør er en plage for oss med lyssensivitet. De har et mye skarpere lys enn glødetrådpærer. Så for mange er denne loven negativ.

Skarpere lys + ingen mulighet for dimming er en meget dårlig kombinasjon. Jeg dimmer de fleste lyspunkter jeg har. Dette er et stort steg tilbake for lyskvaliteten.

Og så får jeg skru opp den oljefyrte sentralvarmen litt for å kompenserte for varmen jeg ikke lengere får fra pærene. Symbolpolitikk er tydeligvis viktig.

Lenke til kommentar

Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologi fordi dere er redd for å knuse en pære eller to? Jeg har brukt sparepærer siden de kom på markedet, og har aldri knust en. I mellomtiden har jeg knust sikkert 10 asjetter, utallige glass og to bein i min høyre hånd - så jeg er ikke akkurat den smidigste av dansere ;)

Lenke til kommentar

Dimmbar, bruker 42W i stede for 60W og varer dobbelt så lenge. (den kommer selvfølgelig i frostet glass også) Disse har faktisk eksistert siden begynnelsen av 90 tallet.

halogen_energy_saver_458.jpg

LED pærer som kan erstatte glødepærer på E27 og E14 sokkel jobbes det ganske hardt med for øyeblikket, noen dimbar andre ikke men noen fullgod erstattning har jeg ikke sett enda.

High-Power-LED-Bulb-NS-G70-.jpg

Lenke til kommentar
Knuser du en sparepære er det farlig å oppholde seg i rommet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/11/523602.html

Politikere og miljøfanatikere bryr seg jo ikke om det.

At mennesker kan bli syke eller dø av kvikksølvforgiftning gjør jo ikke noe, det blir jo stadig født nye mennesker uansett.

Det som er viktig for dem er å spare energi slik at det blir mindre "farlige"co2 utslipp.

At de i anstrengelsen for å minske utslipp av en ufarlig gass kommer i skade for å forgifte både mennesker og natur med kvikksølv, er de for dumme til å forstå.

Lenke til kommentar
Så vi skal fortsette å bruke en dårligere teknologi
Hvordan definerer du "dårligere teknologi"?
Herregud, er det argumentet ditt? Semantikk?
Mange har et meget ureflektert forhold til hva som er "bedre". Det kan være noe som er nyere, eller noe som yter bedre kun på ett parameter. For en pære er det mye som må være bedre for at man entydig kan si at noe er bedre:

-Lavere pris

-Mere effektiv (viktig om pæren skal brukes utendørs)

-Lengere levetid

-Mindre skadelige stoffer

-Dimmbarhet

-Mere robust under transport

Har faktisk selv prøvd såkalte sparepærer utendørs, men ga opp etter 2-3 forsøk da de hadde mye kortere levetid enn glødepærer.

Lenke til kommentar
Har faktisk selv prøvd såkalte sparepærer utendørs, men ga opp etter 2-3 forsøk da de hadde mye kortere levetid enn glødepærer.

Og de het hva og du kjøpte dem hvor? Har en 15W Osram Sensor som nå har stått på garasjeveggen i 2år, på vinteren så står den stort sett på døgnet rundt i flere mnd av gangen. Ja den funker enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...