Gå til innhold

Ned i vekt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 18 år, er 159 cm og veier 76 kg.

Sliter selv med å gå ned i vekt, å har liksom ikke nok motivasjon til å komme i gang med trening.

Jeg spiser egentlig sunne måltider, som f.eks. knekkebrød med kaviar til frokost, frukt til mellommåltid, og knekkebrød til lunch. Bruker også å lage meg sunne middager, med mye salat.

Men hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Hilsen renska

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan trene så mye du vil, men så lenge du spiser i overskudd vil du ikke miste fett.

Det er også viktig med mye protein i måltidene så ikke kroppen tar av musklene dine.

Alt handler egentlig om kalori overskudd/underskudd.

Du må ikke trene, bare spise en håndfull mindre av det du trenger.

Nei, jeg spiser lite i mengden, men ofte. Har 5 måltider om dagen, slik som det sies. Men uansett hvordan jeg prøver, så føler jeg ikke at det funker.

Jeg har også den søvnen jeg trenger.

Men hva bør jeg spise til frokost, lunch, middag osv?

Har du forslag til å hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar

Du driver ingen fysisk trening? Beveg på deg. Start med å f.eks. gå en halvtimes gåtur annenhver dag. Når du klarer mer, gå hver dag. Øk til en time etter noen uker. Dess lengre du klarer å gå, dess bedre. Får du noen til å gå med deg, eller setter av bestemte tidspunkt på når du skal gå, er det lettere å motivere seg.

Å slanke seg kun basert på kosthold er et dårligere alternativ enn å kombinere med mosjonering. Du blir lett alt for opphengt i hva du spiser. Driver du litt trening også, kan du spise deg god og mett (men fremdeles sunn mat selvagt) og likevel ha god progresjon i vektreduseringen.

Lenke til kommentar
Hvis du noterer ned kor mykje du et no og begynner å trene (gjerne slik som JerkenovDecoq sa) og held deg til matmengdene du har notert ned, vil du gå ned i vekt.

Ellers kan du regne ut kor mange kaloriar du treng og justere kostholdet ditt deretter.

Ok. takk for det. Men hvordan regne ut det? Hvor mye bør det ligge på hver dag?

Lenke til kommentar
Du driver ingen fysisk trening? Beveg på deg. Start med å f.eks. gå en halvtimes gåtur annenhver dag. Når du klarer mer, gå hver dag. Øk til en time etter noen uker. Dess lengre du klarer å gå, dess bedre. Får du noen til å gå med deg, eller setter av bestemte tidspunkt på når du skal gå, er det lettere å motivere seg.

Å slanke seg kun basert på kosthold er et dårligere alternativ enn å kombinere med mosjonering. Du blir lett alt for opphengt i hva du spiser. Driver du litt trening også, kan du spise deg god og mett (men fremdeles sunn mat selvagt) og likevel ha god progresjon i vektreduseringen.

Takk for bra svar :)

Trodde det kunne hjelpe meg, å bare tenke på kostholdet, men der tok jeg feil. Jeg har gått ned noen kilo etter jeg skiftet kosthold, så det hjelper jo på, men at det er bare det jeg må gjøre, er ikke godt nok.

Jeg skal begynne å trene nå, begynne hvertfall med å gå. Har jo vært veldig aktiv som håndballspiller tidligere, og nå har jeg danset sving i 2 år. Har egentlig ikke vært så mye det siste året, for jeg får ikke med meg noen. Men jeg skal prøve så godt jeg kan. Liker å danse, og da blir jeg jo mer motivert når jeg holder på med noe jeg liker veldig godt :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Som skrevet før, ikke nødvendigvis mindre karbohydrater men mindre kcal.

Fordelen med mindre karbohydrater er at man får plass til mer fett og man blir mettere.

Så kan det hende at insulinfølsomheten din er sånn at du føler deg uvell på lite karb, da lønner det seg ikke i det hele tatt.

Det er noe man må prøve seg frem med.

Den her er lett å følge.

Etter å ha plukket ut de matvarene man liker / har er det bare til å spise de tre tingene (protein / karb / fett) i alle måltidene hver gang man føler sulten komme på en 7 for ned i vekt.

Behøver ikke telle en gang.

Føler man seg dårlig med så lite karb etter 2-3 uker så øk karb og senk fett tilsvarende i kcal men hold prinsippet.

Gikk ned 26kg på den måten og trener med de samme 10RM vektene jeg hadde på bulk.

Beste måten jeg har gått ned i vekt på i mine 10 år innen for trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...