Gå til innhold

eletriker bli automatiker

Madfish91

Anbefalte innlegg

heihei

jeg er ferdig med elenergi linja på skolen og har begynt i lære som elektriker. Jeg angrer meg nå veldig på at jeg ikke valgte automatiker linja istedet, da det er den retningen jeg intriserer meg mest for

men hvordan er mulighetene mine her jeg står nå?

kan jeg først ta elektriker fagbrevet for og deretter begynne på et nytt fagbrev som automatiker?

eller er det mulig å begynne med automatikerfagbrevet før jeg tar elektriker fagbrevet? selv om jeg har gått elenergi? vi hadde jo også automatisjon på elenergi

men det største problemet er vel forsåvidt at i bedriften jeg jobber i ikke er en godkjent opplæringsbedrift i automatiker faget. Er det da i tilfelle noen bedrifter i rogaland-hordaland som er intrisange her?

Endret av Madfish91
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du skal først vite at Automatiker faget er mer enn dreierettning og stjerne/trekant vendere. Den Automatiseringen du hadde på Elenergi er nok ikke den samme som på Automatiker linjen, så må nok desverre si at jeg tviler sterkt på at du får godskrevet så mye der.

For å kunne utdanne deg som Automatiker så mener jeg på at du må ta VG2 + VG3 Automasjon, for så å fullføre 1,5 års læretid. Jeg tror du kan få godskrevet noe om du allerede har papirer på Gruppe L.

De opplæringsbedriftene innen automasjon er på prosess anlegg, eller mindre private firmaer som driver vedlikehold på fabrikker/industrier som er så små at det ikke er lønnsomt å ansette folk spesifikt for denne oppgaven. Hva du synes er mest interessant er opp til deg :)

Kan til slutt nevne at det er en kjempe artig utdannelse som byr på en veldig variert hverdag

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du skal først vite at Automatiker faget er mer enn dreierettning og stjerne/trekant vendere. Den Automatiseringen du hadde på Elenergi er nok ikke den samme som på Automatiker linjen, så må nok desverre si at jeg tviler sterkt på at du får godskrevet så mye der.

For å kunne utdanne deg som Automatiker så mener jeg på at du må ta VG2 + VG3 Automasjon, for så å fullføre 1,5 års læretid. Jeg tror du kan få godskrevet noe om du allerede har papirer på Gruppe L.

De opplæringsbedriftene innen automasjon er på prosess anlegg, eller mindre private firmaer som driver vedlikehold på fabrikker/industrier som er så små at det ikke er lønnsomt å ansette folk spesifikt for denne oppgaven. Hva du synes er mest interessant er opp til deg :)

Kan til slutt nevne at det er en kjempe artig utdannelse som byr på en veldig variert hverdag

er ganske sikker på at som utdannet elektriker kan du ta et kurs over 1 år mens du arbeider som eletriker og en læretid etterpå som gjør at du får fagbrev innefor automasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...