MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hei. Er det mulig å lage ny partisjon uten å formatere? Skal ha en partisjon på 100GB til Linux ubutu 9.04 slik at jeg kan ha Linux og XP på likt=) Er dette mulig? Vanskelig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Det er mulig. Vanskelig? Tja, alt man ikke har gjort før kan være vanskelig. Det er også noe risikabelt, mulig å miste data. http://gparted.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Takker =) Skal få testet det ut=) Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Men ett lite spørsmål: Lagde 3 partisjoner men fikk bare 1! Den ene ble på 155GB men skulle jo ha 3 på 155GB. Noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Umulig å si når vi ikke engang vet hva utgangspunktet ditt var. Legg ut et bilde fra Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hvilken partisjonstype laget du? Hvilket filsystem laget du på dem? Laget du logiske eller primærpartisjoner? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Hvilken partisjonstype laget du? Hvilket filsystem laget du på dem? Laget du logiske eller primærpartisjoner? Primær og ikke formatert på filsystem. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Du har jo fått 3 partisjoner på 155 GB. To av de har ikke noe filsystem og derfor vises de ikke i min datamaskin, men som du ser er de jo på bildet ditt. Det er bare å installere Ubuntu på en av de. Antar du skal ha den tredje til filer. Da må du formatere den. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Den siste skal jeg ha til Vista Endret 30. august 2009 av ArneAustenaa Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Da trenger du ikke å gjøre noe mer nå. Bare installer Vista og Ubuntu og velg riktige partisjoner, så blir de formatert. Endret 30. august 2009 av trygveaa Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Hvordan får jeg installert ubutù? Setter inn cden og starter på nytt men jeg får ikke spørsmål om å boote fra cd. Installerer jeg den fra dcen inne i windows så kan jeg ikke velge en av de andre partisjonene. Hva skal jeg gjøre? Endret 30. august 2009 av ArneAustenaa Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Du må trykke på en knapp når pcen starter opp (før windows logoen) for å velge å starte fra CD. Varierer fra pc til pc hvilken knapp det er, men det pleier å stå på skjermen. Pleier vel å være F8, F12 eller delete tror jeg. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Ja får boota med XP cd men ikke med linux. Har stilt inn sånn at den skal starte med cd inne i BIOS. Hva mere? Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Da virker det som det er noe galt med cden. Skal ikke være noe mer enn å starte fra cden på samme måte som windows cden, og velge "try ubuntu" eller noe sånt. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Må prøve å laste den ned igjen da=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå