Enceladus Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Er en gammel fyr som har spurt meg om jeg ikke kan fikse et sjøkartprogram på pcen hans som han skal bruke i båten sin sammen med gps. Jeg har forsøkt å lastet ned diverse programmer som C-map og Sea Clear. Men kan ikke se noen kart der. Må man laste ned kartene utenom? Og hvor enkelt er det å sette opp noe slikt? Er det feks: 1. Legge inn sjøkartprogrammet 2. Laste ned sjøkart 3. koble til gps 4. så skal det fungere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Vil anta det? Uten at jeg har så mye peiling på området. Lenke til kommentar
wolfen2 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Ser etter samme løsning selv.. noen ideer eller andre forum som er bedre til dette? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Har dere sjekket rundt på www.gps.no? Ikke at jeg vet 100%, men vil tro dere kan finne noe der, i alle fall på forumet.. Endret 14. september 2009 av jonlem Lenke til kommentar
cb750f Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei, hei! Har akkurat hjulpet en kollega med å få sjøkart på PC. Han hadde fra før en kartplotter med Navionics sjøkart, denne har ca 5" skjerm, ønsket var da å kunne bruke PC med tilkoblet GPS og sjøkart for å få større skjerm. Kartplottere med stor skjerm er dyrt. Følgende løsning ble valgt: Compaq mini PC 10,1" skjerm, 2500,- på tilbud hos Lefdal Kartprogram: TIKI Navionics Gold, 1590,- http://www.nautisk.no/products/tiki_navionics_gold_tikina Navionics kortleser for å kunne "dekode" Navionics kartbrikke (CF) 625,- http://www.nautisk.no/products/navionics_m...rd_reader_navmr Siden svært få PCer i dag har serieport trengs en "serie til usb converter".F.eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=107836 250,- Dette fordi posisjonsdata fra GPS'en sendes ut som seriedata i NMEA0183 format. Nyere hånholdte gps'er har som regel usb grensesnitt. Håper dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar
wolfen2 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Garmin bluechart fra piratbukta gpsgate 2.50 build 253 fra samme plass. Gps fra Clas Ohlsson til 700.- Resultat.. en laptop med bluechart atlantic som har velfungerende gps. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 jeg brukte C-Map World og en USB GPS fra ClasOhlson på laptopen i sin tid. Funket fint det, men må følge bruksanvisningen nøye på C-Map anginstallasjonen. Er et gammeldags og kronglete program. Lenke til kommentar
cb750f Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Garmin bluechart fra piratbuktagpsgate 2.50 build 253 fra samme plass. Gps fra Clas Ohlsson til 700.- Resultat.. en laptop med bluechart atlantic som har velfungerende gps. Hvorfor ikke stjele gps'en også??? Trodde folk flest kjøpte det de har bruk for. Det gjør i hvert fall jeg. Lenke til kommentar
wolfen2 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Garmin bluechart fra piratbuktagpsgate 2.50 build 253 fra samme plass. Gps fra Clas Ohlsson til 700.- Resultat.. en laptop med bluechart atlantic som har velfungerende gps. Hvorfor ikke stjele gps'en også??? Trodde folk flest kjøpte det de har bruk for. Det gjør i hvert fall jeg. Er nok slik at du har 100% rett, men i dag er det uheldigvis slik at programvare og triksing med dette er sosialt akseptert blant mange mens "fysisk tyveri" aldri blir det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå