Gå til innhold

Ny maskin - 15k, spill, photoshop m.m.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal ha ny maskin. Den skal brukes til litt spilling, photoshop og slikt. Jeg har tenkt å legge ut 15k (inkludert to skjermer). Det er ikke nødvendigvis slik at jeg MÅ bruke 15k - 15k er kun maks, så jeg kan godt betale 12k for den saks skyld.

Jeg har tenkt å ha dette kabinettet og så tenkte jeg å ha denne som hovedskjerm (2ms er viktig for hovedskjerm). Andreskjermen er det ikke så viktig med - selv om det kan godt være to av samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale denne her - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=440986.

Men hvis du vil ha en litt mer gaming pc så denne her -http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18547510

Eller enda mer gaming men brukt da - http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18370367

Men hvis du skal ha en lett berbar pc som kan brukes til både gaming og surfing så denne her http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18778189

;)

Lenke til kommentar

Forslag:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=96065

Du sier ikke noe om du akter å bygge selv, men siden du nevner det om kabinettet så antar jeg at du vil bygge.

Skjermkortet duger til de fleste spill, men hvis du bare driver med lett CS etc så behøver du ikke så mye futt og kan bytte til noe svakere istedet. Jeg regner også med at 4gb ram skulle holde til ditt bruk, men du står selvfølgelig fritt til å kjøpe en pakke til hvis dette skulle bli et behov.

Dette vil vel bli i overkant av 13000 hvis du kjøper en tilsvarende skjerm, men hvis du behøver operativsystem må du regne med en tusenlapp ekstra (såfremt du kjøper det) Windows 7 RC kan vel fremdeles lastes ned såvidt jeg vet og fungerer frem til juni(?) 2010.

Forslagene i forrige post duger i massevis, men er stygt overpriset etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Forslagene i forrige post duger i massevis, men er stygt overpriset etter mitt syn.

Heilt einig. HD4850 i ein pc til 12k er overprising, sjølv om den har i7 920.

OT:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=103617

(Operativsystem velger du sjølv; men eg vil råde deg til å bruke Windows 7 RC 64bit (heilt til det kjem for salg), eller eventuelt kjøpe Vista ultimate 64 bit, med gratis oppdatering til Windows 7.

Edit:

Kan vere lurt å kjøpe ein prosessorkjøler i tillegg. Vil anbefale Xigmatek Dark Knight-S1283 CPU Cooler, den holder min i7 920 på 23 grader ved overklokk til 3,2GHz.

Endret av Cillin
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar Komakino og Cillin! Jeg skal bygge maskinen selv, ja. Da jeg skal bestille fra komplett.no, hadde det vært supert om handlevognen var fra komplett.no. Det hadde også vært kanon om noen hadde tips for skjerm(er) - er det for eksempel noen som har erfaringer med den jeg linket til? Er den noe bra for spilling? Jeg ser at dere går for forskjellig CPU og skjermkort, og jeg har det for meg at intel/geforce er det man bør satse på - med tanke på pris/ytelse.

Når det kommer til OS, hadde jeg egentlig tenkt å gå for XP, men er det virkelig verdt å kjøre i gang med vista 64bit/win7?

Lenke til kommentar

Jooakim! :D

Går du på universitetet eller HiB osv er det faktisk mulig at du kan få windowslisens fra skolen. Leste om det et eller annet sted. (Kan finne igjen senere om du ikke gidder lete selv.)

Windows 7 er helt konge. Selv hoppet jeg elegant over Windows Vista. Windows 7 virker raskere enn en nyinstallasjon av WinXP. Dessverre er det også mye nytt som er "vanskelig" første ukene, men det går seg til.

Vil anbefale i7 eller AM3. Går du får X3 CPU eller X2 (AMD) kan du i mange tilfeller låse opp 1 eller 2 deaktiverte kjerner. Om dette var et mål, ville jeg gått for X3 i tilfelle jeg ikke fikk låst opp siste kjernen. Økonomisk kjøp er det også. LGA 775 fases ut, og vil vel mer eller mindre forsvinne når i5 kommer ut i oktober (?).

Jeg ville vurdert HD 4890 med god kjøling. Eventuelt sett hva prisen på HD 5xxx serien blir på når den kommer (en gang i nær fremtid).

Skal du ha mest for pengene er det stort sett AMD/ATI som gjelder. Skal du ha best ytelse er det i7 som er tingen.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut av om de har noe avtale gjennom studentlisens.no. Du kan prøve å registrere deg der med mail fra UiA og se hva som skjer. Ser de ikke har lagt ut Windows 7 som en del av programvaren de selger enda, men det kommer nok. Mulig det går an å oppgradere fra Vista-pakkene de selger, men det er jeg langt fra sikker på.

Jeg ville aldri kjøpt Vista uten mulighet for oppgradering til Windows 7. Faktisk ville jeg aldri kjøpt Vista i dag om det gjorde at jeg faktisk måtte bruke Vista. Windows 7 oppleves raskere enn Windows XP, mens Vista har i de tilfellene jeg har prøvd det vært en liten lidelse.

Når det kommer til skjermen er det eneste jeg vil pirke på oppløsningen.

Har ikke prøvd akkurat den selv, men jeg har vært borti 2443bw med 16:10 (1920x1200), samt 2233bw (1680x1050) og har et generelt godt inntrykk av Samsungs skjermer. Begge disse fungerer utmerket til spill, selv med en latency på 5ms..

Når det kommer til skjermkort skal visst HD5xxx har visst release 10. september.

Intels i5 kommer først i slutten av oktober, og det er kanskje litt lenge å vente.

Selv har jeg bestemt meg for en SSD til operativsystem neste gang jeg bygger. Om andre mener prisen kan forsvare den ekstra ytelsen man opplever varierer nok. Dessverre er Intels sin gen 2 noe vanskelig å oppdrive om dagen.

Edit:

Kom over denne tråden. ---> Link

Er visst mulig å få tak i Windows 7 lisens ganske mye billigere enn via studenlisens.no uansett. Har ikke prøvd det selv enda, men det er andre i tråden som har fått det til.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...