Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det ser også ut som om Canon kommer med ny Nikon-style fargesensitiv lysmåler og en slags "kunstig horisont" i søkeren. Interessant.

Objektivlanseringene i kombinasjon med dette huset viser i det minste med all mulig tydelighet at Canon nå har bestemt seg for å satse videre i crop-segmentet. Det er bra. Jeg er imidlertid spent på hvor mye tyn de får for å fortsette å pøse på med megapixler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Nå virket det som de tok seg sammen med PowerShot G11, der de gikk ned fra 14mp (på G10) til 10mp.

Skulle gjerne sett at de roet det litt ned i denne leiren også. I det minste holdt seg på 15mp, og heller brukt mer energi på mindre bildestøy ved høy ISO, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til den nye 18MP sensoren. Men Olympus har jo vist (med E-P1) at det er mulig å få grei ytelse på høy ISO med den pikseltettheten. Jeg vil tro at Canon har nok kunnskap og teknologi til å matche den

I og med at sensoren til 50D fikk lunken mottagelse, så er det mulig at Canon føler at de må komme med et annet design. Og da ble flere piksler et av valgene ...

Tom

Lenke til kommentar
Njæ - prismen fra 1D2 er det nok ikke - det står vel heller at det er 100% dekning, akkurat som 1D-serien.

Virker som om dette blir et crop-kamera for sportsinteresserte, med bedre autofokus og høy skuddtakt!

Er litt reservert til hva jeg forventer pr. pixel - høy pixeltetthet pleier å gi dårligere ISO-egenskaper.

Endelig full HD i 24/25/30, forresten. Båndbredden fra 7D og film i 24/25/30 hadde vært snasent i 5D2..

Ser ut som det treffer midt i blinken for meg, ISO hysteriet tar jeg med knusende ro da jeg aldrig tar bilder med så veldig høy ISO, dette fordi jeg sjeldent har behov for det og fordi jeg pr dags dato ikke har sett ett eneste cropkamera uansett merke som leverer bra nok etter mine krav til bildekvalitet. :hmm:

Når det gjelder MP så kunne de sikkert roet det ned til det samme som feks 50D da jeg ikke har særlig tro på at det bidrar til vesentlig bedring å øke til 18MP, dog viser jo 50D et bedre bilde enn feks 40D,mulig at 40D kan være hakket bedre ved veldig høy ISO,men det er som sagt uintresangt for min del, men så er jeg neppe enestekunden her :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ser ut som det treffer midt i blinken for meg, ISO hysteriet tar jeg med knusende ro da jeg aldrig tar bilder med så veldig høy ISO, dette fordi jeg sjeldent har behov for det og fordi jeg pr dags dato ikke har sett ett eneste cropkamera uansett merke som leverer bra nok etter mine krav til bildekvalitet. :hmm:

Støy ved høy ISO er det vel mest sportsfotografene som må ha. Samt en stor andel av akam-brukerene :D

Jeg er mest spent på hvor stor søkeren er i praksis. Kan være at den er stor nok til å dempe full-format begjæret som er sterkt fremtredene for tiden.

Tom

Lenke til kommentar

Støy ved høy ISO er det vel mest sportsfotografene som må ha. Samt en stor andel av akam-brukerene :D

Jeg er mest spent på hvor stor søkeren er i praksis. Kan være at den er stor nok til å dempe full-format begjæret som er sterkt fremtredene for tiden.

Tom

Tja,men sportsfotografer,iallefall de med proffbakgrunn er vel høyere på hyllen når de velger kamera :hmm:

Når det gjelder søkeren er jeg enig,på tide de kommer med et cropkamera som er like bra på dette området som FF . For oss som driver med natur/dyr/fuglefotografering så ser iallefall de føreløbige spes lovende ut, så får vi se hva det endelige res blir .

Lenke til kommentar
Snekkern, jeg vet ikke helt om du har tenkt over det her, men når du halverer størrelsen på sensoren, så halverer du mengden lys som treffer den.

Og ikke bare det, du halverer størrelsen på speilet i samme slengen...

Joda er full klar over det, men mange ønsker å bruke cropkamera i det segmentet jeg nevnte ikke minst pga pris. Skal en gå for FF til feks fulefotografering krever det kraftigere optikk og da flyr prisene i været, derfor hilser jeg alle forbedringer velkommen på cropkamera.

jeg har selv vurdert FF og har ikke helt lagt det på is,det som gjør meg avventende er nettop prisen,siden jeg med crop opererer med 300-400mm objektiver så må jeg opp på 500-600mm på FF.

Det var vel heller ikke helt rett å skrive det jeg skrev "Når det gjelder søkeren er jeg enig,på tide de kommer med et cropkamera som er like bra på dette området som FF ." men det var ikke ment helt bokstavelig da,men klønete formulert av meg, det var det :)

Lenke til kommentar

2x Digic IV og 8fps blir kongen på haugen i segmentet :new_woot: Forøvrig helt enig med dem som er skeptiske til 18mp. Å (sannsynligvis) bytte bort bra støynivå mot enda høyere oppløsning er etter mitt syn meningsløst i dette segmentet. Spent på å se støytestene, og enda mer spent på om byggekvalitet/værtetting blir hakket over 50D. Problemet er at Canon pt ikke har noen normalzoom som kan utnytte et slikt kameras potensiale. Hvis ikke Canon nå skjerper seg alvorlig og lanserer en L-serie linse feks 17-55 evt 17-60 f/2,8L IS USM, tror jeg de mister mange potensielle kunder (meg selv inkl).

Ser forøvrig at også herværende produktguide er oppdatert med 7D-data : https://prisguiden.no/product.php?product...9&cat_id=54

Lenke til kommentar
I følge produktguiden står det trådløs blitsstyring med integrert blits som master,men de driver vel litt på kanten og lage en produktsside der ved og legge inn detaljer på bakgrunn av uoffisielle rykter.

Tror ikke den produktsiden er så mye stole på enda. Men det stod noe om blits i den dårlig oversatte pressemeldingen. Og det er vel den funksjonen som Nikon folket elsker å komme drassende med når de skal skrte av hvor bra sakene deres er ;)

Tom

Lenke til kommentar
Snekkern, jeg vet ikke helt om du har tenkt over det her, men når du halverer størrelsen på sensoren, så halverer du mengden lys som treffer den.

Og ikke bare det, du halverer størrelsen på speilet i samme slengen...

Nå forutsetter du samme blendertall. Det gjelder under visse forhold, men ikke alltid.

Et lite speil er utelukkende en fordel, men du trenger forstørrelse i prismet for å kompensere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...