Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

P5W DH Deluxe og Intel core2 Q9550

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Lurer på om noen kan hjelpe meg.

Jeg ville bytte min prosessor og fant en intel Q9550. jeg undertsøkte med asus sin support side om denne prosessoren ville passe til hovedkortet. Jeg spurte også selger av prosessor om denne prosessoren ville fungere. Fikk positivt svar fra begge så jeg dro hjem og gledet meg til å få installert dette. Etter å ha installert dette fikk jeg en beskjed i oppstarten at ny prosessor var installert og at jeg eg gikk inn i bios og satte den til Default. Savet og restartet. Nå fikk jeg min første følelse av at alt ikke er som det burde. Når jeg hadde trykt på save og restart så blir skjermen svart, men ingen ting mere skjer. Virker som ikke den klarer å restarte systemet. Så jeg må slå makinen helt av ved å holde inn powerknappen og starte maskinen på nytt. Når jeg gjør dette ser jeg i oppstarten at min prossessor som skal kjøre med 2.83Ghz yter 2.26Ghz Noen tips hvorfor? Jeg tror det har noe med klokkefrekvensen på hovedkortet. Prøver forkjellige overclocking profiler i biosen men får feilmeldinger ved samtlige untatt den siste profilen som er FSB1333/DDR2-834Når jeg saver med denne profilen og restarter maskinen virker restarten som den skal, men får ganske raskt under oppstart av Windows en blåskjerm og maskinen restarter. Går inn i biosen og ser på tempraturen på cpu og den er lav og fin så ikke noe problemer med temp.

Med denne profilen kjører prosessoren på 2.83Ghz. Jeg har nå lest litt rundt om kring på forumer og finner lite info om dette. Det jeg får ut av lesingen er at det kan være noe problemer med dette kortet og prosessor, men at noen har lykkes med å få det til å fungere. Jeg har oppdatert biosen til nyeste ver.

Ok det jeg trenger hjelp til er å finne et oppsett i bios som funker. Må nok sette alt manuelt, men da er jeg nok på tynn is og trenger råd.

Minnebrikker jeg bruker er 4X 1gb Corsair cm2x1024-6400C4 800mhz

Jeg kjøpte også et nytt skjermkort og satte inn et Asus ENGTX275

Håper noen kan gi meg noen gode råd!

Jeg vet at det beste er å skaffe seg et nytt hovedkort men det må jeg vente med en til neste lønn så må vente en mnd med det. Ønsker bare at jeg får det til å funke sånn passe til da.

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biosversjon kan også være til hjelp.

Et tips fra hofta kunne være å plukke ut 2 ram-brikker for å se om det kjører bedre da. Er en del kort som kan være vanskelige å klokke om du fyller opp med ram.

Symptomene dine med at prossessor tilsynelatende ikke kjører på riktig hastighet tyder vel likevel på manglende støtte for denne i bios....

Litt mer info så er det masse flinke folk her som sikkert kan hjelpe deg.

Edit:leif

Endret av oldis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat også gått over til Q9550, da jeg gikk inn i bios for første gang med denne fikk jeg også opp en merkelig cpu frekvens, men fant fort ut at dette var pga cpu multiplikator sto på 8x.

I min bios (evga 780i) må jeg aktivere en setting i cpu configuration for at bios skal kjøre den med 8,5X.

Hvis jeg bare prøver å øke multiplikator uten denne aktivert, er maks 8x.

Så dette kan være ditt problem, da Q9550 skal kjøre orginalt på 8,5 multiplikator, gang dette med 333mhz FSB og du får 2,83ghz som er den orginale setting.

Vet ikke om dette løser dine problemer men kan være værdt å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...