Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig AC-anlegg i bil


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en 13 år gammel Peugeot 406 med air conditioning.

Det er ikke sånne avanserte greier der jeg kan stile inn en temperatur som den så vil forsøke å holde.

Bare et hjul der jeg velger forholdet mellom varmt og kaldt, omtrent som i dusjen.

I tillegg er det et skyvepotmeter som styrer vindstyrken og en trykknapp merket A/C

 

Har jeg forstått det riktig, at A/C er selve kjøleapparatet?

Og at dette kan stå på selv om temperaturhjulet er stillt inn på max varme?

 

Høres rart ut. Det virker, men jeg forstår ikke helt tanken bak dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der høres ut som standar AC fra 80 og 90 tallet der ACen kun var et kjøleanlegg som man kan kombinere med varmeapparatet for å regulere temperaturen.

AC er også meget nyttig på fuktige dager for den trekker en del fuktighet ut av lufta slik at man slipper at det dugger så mye på innsiden av bilen.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok det, funka i allefal slik på min gamle laurell.

Kjøleren har som sagt ingen regulering så den går på kaldt og varmt vann har bilen nok av så kombinasjonen av oppvarming av nedkjølt luft er intet problem og fungerer som sagt bra til å tørke lufta i fuktig men ikke så varmt vær.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Perpyro:

Hvordan stiller du den inn for å få unna mest mulig fuktighet fra bilen?

Max kulde? Max varme? Begge deler på samtidig?

 

EDIT: Du redigerte ditt innlegg.

 

Mener du at A/C-knappen fører til at lufta først blir kjølt ned så vann kondensesette res, deretter vil varmeapparatet varme den tørre lufta?

 

Fasiten er å la A/C-knappen på. Men hva med temperaturhjulet? Full varme?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle skrudde jeg på ACen og skrudde opp til ønsket varme på varmevelgeren.

 

ACen betår kun av en fordamper, kondensator og kompressor som surrer og går helt på egenhånd for å kjøle lufta uavhengig av resten av instillingene på varmeapperatet og temp ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Stemmer det, men i tillegg blir luften tørket i fordamperen, slik at du reduserer dugging i bilen med å ha A/C på. Passe temperatur velge du ved å justere hjulet for varmen, som vanlig. Du bruker selvsagt mer drivstoff når A/C står på, men det er ikke mye det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...