Mannen med ljåen Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hallo! Jeg har en 13 år gammel Peugeot 406 med air conditioning. Det er ikke sånne avanserte greier der jeg kan stile inn en temperatur som den så vil forsøke å holde. Bare et hjul der jeg velger forholdet mellom varmt og kaldt, omtrent som i dusjen. I tillegg er det et skyvepotmeter som styrer vindstyrken og en trykknapp merket A/C Har jeg forstått det riktig, at A/C er selve kjøleapparatet? Og at dette kan stå på selv om temperaturhjulet er stillt inn på max varme? Høres rart ut. Det virker, men jeg forstår ikke helt tanken bak dette. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Kan du være mer spesifikk? Hvilken del av denne lange artikkelen besvarer mitt spørsmål? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Det der høres ut som standar AC fra 80 og 90 tallet der ACen kun var et kjøleanlegg som man kan kombinere med varmeapparatet for å regulere temperaturen. AC er også meget nyttig på fuktige dager for den trekker en del fuktighet ut av lufta slik at man slipper at det dugger så mye på innsiden av bilen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Så min påstand om at man kan ha kjøleren på samtidig som full varme stemmer? Vil kjøleren da motarbeide varmen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Det stemmer nok det, funka i allefal slik på min gamle laurell. Kjøleren har som sagt ingen regulering så den går på kaldt og varmt vann har bilen nok av så kombinasjonen av oppvarming av nedkjølt luft er intet problem og fungerer som sagt bra til å tørke lufta i fuktig men ikke så varmt vær. Endret 30. august 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Perpyro: Hvordan stiller du den inn for å få unna mest mulig fuktighet fra bilen? Max kulde? Max varme? Begge deler på samtidig? EDIT: Du redigerte ditt innlegg. Mener du at A/C-knappen fører til at lufta først blir kjølt ned så vann kondensesette res, deretter vil varmeapparatet varme den tørre lufta? Fasiten er å la A/C-knappen på. Men hva med temperaturhjulet? Full varme? Endret 30. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 I mitt tilfelle skrudde jeg på ACen og skrudde opp til ønsket varme på varmevelgeren. ACen betår kun av en fordamper, kondensator og kompressor som surrer og går helt på egenhånd for å kjøle lufta uavhengig av resten av instillingene på varmeapperatet og temp ute. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 For å svare på siste delen av inlegget ditt så tror jeg kjøleren står forran varmeelementet i bilen slik at med både AC på og varme på så varmer varmeapparatet opp nedkjølt luft. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Stemmer det, men i tillegg blir luften tørket i fordamperen, slik at du reduserer dugging i bilen med å ha A/C på. Passe temperatur velge du ved å justere hjulet for varmen, som vanlig. Du bruker selvsagt mer drivstoff når A/C står på, men det er ikke mye det er snakk om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå