Gå til innhold

Vil kjøpe MP3-spiller, men er helt grønn....Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg en MP3-spiller, men dette er helt nytt for meg, så jeg det eneste jeg i grunn vet, er at jeg ikke vil bruke altfor mye penger på det....

Men jeg har lest linken om at det er viktig å spesifisere, så jeg skal gjøre mitt beste :)

Lyd: Bør jo være grei lyd, men må innrømme at jeg er av de som nok havner innenfor gruppen som putter propper i søppelkategorien i ørene (hvorfor? Pris er et viktig element....). Så konklusjonen er vel at jeg ønsker så god lyd som mulig er innenfor en rimelig penge (ikke mange 100-lapper). Sannsynligvis ender jeg med å bruke de som følger med i første omgang...

Video og bilde: Ikke behov. Jeg skal kun bruke den til musikk og lydbøker.

Radio: Ikke nødvendig.

Lager: Her er jeg ganske grønn, men ønsker å bruke den til både musikk og lydbøker. Her er jeg åpen for gode råd :)

Skjermstørrelse: Stor nok til at den er brukervennlig, altså lett å lese på, men ellers ingen krav.

Bruksområde: Buss OG trening (sistnevnte absolutt viktigst).

Design: Ikke veldig viktig - morsmomt med noe pent, MEN pris er viktigere....

Batterikapasitet: Kommer til å bruke den på trening (2 timer), samt på bussen (3 timer pr. dag på en dårlig dag), så fint om den holder noen timer....

Pris: Billigst mulig uten å ofre kvaliteten i altfor stor grad. Jeg vil ha noe som varer en stund (altså ikke noe hvor batteriet kneler og ikke kan lades opp igjen etter kort tid! Og med deler og knapper som slutter å funke....).

Metode for innlasting av musikk/bøker spiller ingen rolle. Jeg er ikke helt lost når det gjelder teknisk innsikt (selv om det motsatter sikkert virker mer sannsynlig :D ), jeg har bare en del å lære innen dataverdenen ennå, så med en grei bruksanvisning skal jeg nok få det til.... Jeg har PC.

Håper dette er tilstrekkelig informasjon til at noen kan tipse meg om et godt valg? Han i butikken ville kun selge meg en iPod nano til 1595,- og det er for dyrt. På forhånd, tusen takk for hjelpen!

hilsen en som stadig lærer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPod Shuffle er vel en elendig anbefaling all den grunn at TS ville ha "skjerm stor nok til å være brukervennlig" og iPod Shuffle ikke har skjerm i det hele tatt.

(Jada, bare så det er sagt: Jeg *er* "eplehater", liker *ingen* av deres brukeruvennlige produkter).

TS, en fin liten sak, under kr 500,- og som spiller meget bra og veier 22gram er denne:

Sandisk Sansa Clip

Kona har en slik (2GB) og er storfornøyd. Har et relativt lettvint program for å laste inn musikk, i tillegg til at den kan synkroniseres med windows media player. Du trenger *ikke* iTunes eller Apple sine proprietære programmer for å legge inn musikk.

I tillegg spiller den svært mange lydformater.

iPod Shuffle (og alle andre iPod'er) spiller *kun* MP3 og apple sine formater.

[Edit]Skirveleifer[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Nå skummet jeg bare gjennom førstepost, og når jeg får med meg at TS vil ha en spiller ideel til trening, så anbefaler jeg ut fra mine egne erfaringer :)

Jeg respekterer og skjønner at du ikke er glad i Apple sine produkter. Men for meg er det en gåte hvordan du kan si at en spiller med kun basic-knapper ikke er brukervennlig.

Programvaren er crappy, ja. Men så er det få som bruker mer enn 2 minutter på å legge inn musikk, spesielt når tagging osv ikke er viktig.

Poengene dine med vekt og lydformater er jeg helt enig i. Dog sier TS at han ikke bruker veldig gode headsett, og da hører man sjeldent forskjell på en 192kbps++ mp3, og en flac :)

Nå skal det sies at skjerm er veldig greit å ha. Til trening er det etter min mening ikke nødvendig.

TS, du har noen meget gode forslag her dra både blåbær og bikeridr, så dersom du er Appple-hater eller noe slikt, så bør du velge en av de over ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Clip antagelig er den som passer TS best i forhold til hans kriterier. Den er liten, enkel å ha med når man trener, har god kvalitet, fine menyer, radio (som er et lite pluss). I forhold til pris gir denne også mye mer for pengene enn iPod Shuffle.

Lenke til kommentar
Jeg respekterer og skjønner at du ikke er glad i Apple sine produkter. Men for meg er det en gåte hvordan du kan si at en spiller med kun basic-knapper ikke er brukervennlig.

Takk for respekten. Jeg respekterer de som "bare må ha Apple" på samme måte som folk "bare må ha Harely". De er ikke brukervennlige (etter min mening), men noen liker dem likevel. (Og Apple hadde nok braksuksess med sin første iPod pga lagringsplass, som er overlegen alle andre med sin HDD (dog noe klumpete nettopp pga HDD)).

Brukeruvennlig pga ikke skjerm. Det er ganske ugreit å finne frem mellom 2000+ sanger uten skjerm/referansepunkt.

Poengene dine med vekt og lydformater er jeg helt enig i. Dog sier TS at han ikke bruker veldig gode headsett, og da hører man sjeldent forskjell på en 192kbps++ mp3, og en flac :)

Flac er en mulighet, men tar masse plass og da er fordelen brukervennlighet mhp en trenger ikke å konvertere om en (som jeg) kjøper musikk i flac fremfor mp3.

Nå skal det sies at skjerm er veldig greit å ha. Til trening er det etter min mening ikke nødvendig.

Din mening. Som sagt, alle har forskjellig behov, og jeg finner det kanske kronglete uten skjerm med 2000+ sanger uten skjerm.

En til (litt dyrere løsning) er Sandisk Sansa Fuze.

Denne har jeg selv, og vil ikke ha noen annen. Med mulighet og sette inn microSD kan en øke kapasiteten betraktelig. Selv har jeg et 16GB MSDHC kort inne med tilsammmen 24GB lagringskapasitet, godt nok for vel 5000 sanger (i MP3 128mb/s).

Et brukbart headset er Koss Porta Pro, koster ikke allverden og mange jeg kjenner er fornøyde med dem. Selv bruker jeg Sennheiser PXC 300 men de er "rådyre". Til gjengjeld skikkelig bra da..

Lenke til kommentar

Takk for respekten. Jeg respekterer de som "bare må ha Apple" på samme måte som folk "bare må ha Harely". De er ikke brukervennlige (etter min mening), men noen liker dem likevel. (Og Apple hadde nok braksuksess med sin første iPod pga lagringsplass, som er overlegen alle andre med sin HDD (dog noe klumpete nettopp pga HDD)).

Brukeruvennlig pga ikke skjerm. Det er ganske ugreit å finne frem mellom 2000+ sanger uten skjerm/referansepunkt.

Flac er en mulighet, men tar masse plass og da er fordelen brukervennlighet mhp en trenger ikke å konvertere om en (som jeg) kjøper musikk i flac fremfor mp3.

Din mening. Som sagt, alle har forskjellig behov, og jeg finner det kanske kronglete uten skjerm med 2000+ sanger uten skjerm.

En til (litt dyrere løsning) er Sandisk Sansa Fuze.

Denne har jeg selv, og vil ikke ha noen annen. Med mulighet og sette inn microSD kan en øke kapasiteten betraktelig. Selv har jeg et 16GB MSDHC kort inne med tilsammmen 24GB lagringskapasitet, godt nok for vel 5000 sanger (i MP3 128mb/s).

Et brukbart headset er Koss Porta Pro, koster ikke allverden og mange jeg kjenner er fornøyde med dem. Selv bruker jeg Sennheiser PXC 300 men de er "rådyre". Til gjengjeld skikkelig bra da..

Siden du nevner at Porta Pro er et brukbart headset, må jeg bare nevne at bassen er overdreven, og ikke behagelig å høre på for folk som liker klar og presis gjenngivning av lyd. Et god altarnetiv kan være Sennheiser PX 100 eller PX 200

Jeg tviler på at Fuze er så praktisk til trening :p

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Hei og hopp

For en stund siden var jeg i akkurat samme situasjon som deg. Jeg lette etter mp3-spiller med de samme referansene som deg. Jeg endte opp med en Sansa Clip. Det er en superenkel spiller, Veldig enkel i bruk. TIl tross for at den har skjerm, og Ipod Shuffle ikke har, vant den faktisk på batterikapasitet.

Du sier du mangler teknisk kompetanse når det gjelder data;

På sansa clip er det plug and play. Det vil si at du ikke trenger å gjøre noe annet enn å koble den til, og så funker den. Man overfører filer over ved drag and drop i windows.

Det er også en "klesklype" på baksiden av spilleren, som gjør at du kan feste den til treningstøyet. Det er kjempepraktisk. Veldig irriterende å miste spilleren ut av lomma når du trener.

Har ingen negative erfaringer med den spilleren. Riktignok ikke helt ny, men dekker alle dine behov til en veldig billig penge. Tror du får den får rundt 250 i butikken... :)

Lykke til !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En lydbok med ok til bra lyd kvalitet tar normalt mellom 0.2GB til 0.6GB perr bok i MP3 format. Dvs, bøker lastet ned fra nette. Lydbøker tat fra Dasy cder tar omtrent 0.5-0.7GB.

Så lagringskapasiteten burde du velge etter hvor ofte du vill legge inn nye bøker. Med 2GB får du plass til 3-5 lengere bøker med god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...