lop Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hallo, Har nå programmert procedural PHP i et år snart (sånn amatørmessig), og har nå begynt å snuse på OOP det siste halvåret. Så har en del spørsmål jeg skulle hatt noen ordentlige svar på! Har lest mye og sett mange videoer om emnet, men alle sier noe forskjellig. Så er usikker! Når skal jeg bruke OOP i kodene mine? Når skal jeg bruke static methods, og når skal jeg bruke vanlig? Er det noen vits å bruke OOP i all kode, eller en kombinasjon av OOP og procedural? Har sikkert flere spørsmål, så tar gjerne imot linker/eller gode forklaringer om emnet! Bare de er rettet mot nyeste versjoner av PHP og ikke 3 & 4 og tidlig 5! Håper på svar PS: Ikke bruk denne tråden som en diskusjons tråd om hva som er rett og galt osv... har opplevd det før Lenke til kommentar
OIS Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Du må nesten bruke en blanding da mange av funksjonene som kommer med PHP ikke finnes som klassemetoder. Et objekt er bedre jo mer fokusert det er, og jo mer uvitende det er om alt annet en hovedoppgaven. Et objekt med brukerdata: bør sende data med valideringsregler til et annet objekt. sendes/peker til et annet objekt som henter og lagrer data. bør ha en ekstern utility funksjon (gjerne som metode i en statisk klasse) som formatterer data til HTML, epost, tekst, etc. bruker et annet objekt/funksjon for å autorisere bruker som logget inn. bruker et annet objekt/funksjon for å se om denne brukeren har tilgang til noe. PS: sjekk linken til 7 gode PHP OO vaner i signaturen min. Endret 30. august 2009 av OIS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå