Gå til innhold

Klarer ikke partisjonere, og jeg trenger en ny D-Partisjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire 5920G med Windows Vista Home Premium. Jeg prøvde å installere Windows 7, siden jeg fikk det gratis via universitetet, men det funket ikke, siden jeg allerede hadde installert det på min andre PC. Jeg skulle da installere Vista på nytt fra backup-disk, men da Acer sine programmer skulle installeres, fikk jeg et problem. eRecovery vil ikke installeres, og jeg har funnet ut at det skyldes at jeg fjernet D-partisjonen da jeg prøvde å installere Windows 7.

Jeg har fulgt guider jeg har funnet for å opprette en D-partisjon på nytt, blant annet denne: http://www.oppgradering.no/portal/fredagst...er-i-vista.html

Alt går bra frem til punkt 7, men punkt 8 går ikke. Jeg får nemlig ikke opp noe "uallokert/ledig" plass. Jeg har altså krympet C til ca 100 GB, noe som vil si at 50-60GB (av min opprinnelig 160 GB harddisk) er sporløst forsvunnet.

Kan noen hjelpe meg med å finne de 50 GB, og opprette en D-partisjon å putte dem inn på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... skeptisk. Har prøvd både via Diskbehandling og Ledetekst/kommandolinje,

Du har prøvd å forandret diskene inne fra Windows, men det har en del begrensinger. GParted frigjør seg helt fra Windows i og med at det er Linux. Det er ikke noe du installerer.

Lenke til kommentar
... skeptisk. Har prøvd både via Diskbehandling og Ledetekst/kommandolinje,

Du har prøvd å forandret diskene inne fra Windows, men det har en del begrensinger. GParted frigjør seg helt fra Windows i og med at det er Linux. Det er ikke noe du installerer.

OK, takk :)

Men er dette noe som kan herpe PC-en enda mer enn jeg allerede har klart på egenhånd?

Dvs, kan dette gjøre at mer av GB mine "forsvinner" slik 50-60 GB allerede har gjort etter at jeg krympet C?

Lenke til kommentar

quote name='hårek' date='30/08-2009 : 20:31' post='14281136']

Tja, alt er jo mulig å gjøre galt.

Hvis vi skal ha noen formening om hvor dine GB har forsvunnet så må du legge ut et bilde fra Diskbehandling.

Dette ser jeg:

post-199679-1251660931_thumb.jpg

Dette vil jeg helst se:

post-199679-1251660940_thumb.png[

Lenke til kommentar
Du får to lisensnøkler, en til 64bit og en til 32bit... bruk #2 på laptop :) Problem solved...

Fikk bare 1 nøkkel, fikk W7 gjennom universitetet...

Du får tilgang gjennom MSDNAA, right? Det gjør ihvertfall jeg. Du kan laste ned 32bit og 64bit der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...