NorvegianDad Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Husker engang jeg så en youtube video eller en dokumentar om en kar som lot vann renne gjennom 2 blikkbokser og koblet ledere til blikkboksene og på denne måten produserte strøm. Noen andre som har sett denne dokumentaren/videoen som husker hvor? Jeg har søkt etter den, men finner den ikke i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Åssen skulle det ha produsert strøm? xD Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Err... Må jo ha noe som produserer strømmen? Magnet + spole... ...eller snakker du om forsøket med statisk elektrisitet? Har sett at man kan få statisk elektrisitet fra en TV, men med vann - det har jeg ikke hørt om. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Lot han vannet renne gjennom midten? UTEN at vannet faktisk var i kontakt med sidene? Det ville fungere... Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Det var nok helt sikkert en form for statisk elektrisitet. Er lenge siden jeg så det, men husker at vannet falt gjennom to blikkbokser og boksene var koblet til hver sin leder. Lederne gikk til slutt mot hverandre med et bittelite mellomrom og der fikk du se en liten blå gnist inniblant. Det var ganske tøft, du kunne se vannet forandre "oppførsel" rett før gnisten kom, det gikk fra vanlig fallende gjennom boksen til å begynne å "spre" seg på en eller annen måte, vanskelig å forklare. En liten beskrivelsesfeil i førstepost: Vannet rant ikke, det falt gjennom boksen i midten som fra springen og ned i vasken. Endret 30. august 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Høres ut som det som heter «Kelvin Water Dropper» på engelsk. Her demonstrert av en fysiker ved MIT: Se filmen hos Youtube Mer info på Wikipedia: Kelvin Water Dropper Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Det var faktisk akkurat den videoen jeg snakket om, forklarte sikkert litt dårlig, men det er ganske lenge siden jeg hadde sett den Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Ja nettopp... Var det jeg forestilte meg Spesielt opplegg... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Yay En venn av meg og jeg så videoen for et par år siden og diskuterte hvordan den virket. Kult å se at vi kom fram til det samme som det står på wikisiden --- Kyrre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå