Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerrem skifte Toyota Carina E 97mod


dellmann

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en 97mod Toyota Carina E SLi 1.8l. Det ser ikke ut til at registerrem er byttet. Bilen har imidlertid bare gått 75.000 km, men er altså 12 år gammel. Manualen sier bytte på 120.0000 km.

 

Må/bør registerrem byttes umiddelbart?

Er det skummelt å kjøre med bilen?

 

Mener å ha lest at registerrem skal byttes etter 5år, eller er ikke dette så viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slapp av.

 

Din toyota som veldig mange andre japanske biler har non inference maskin, så du kan ryke registerreima 100 ganger uten at det gjør noe som helst skade. Så du kan rett og slett bare kjøre til det evt ryker. Ergo, du kan helt sikker kjøre 10 år til med den registerreima

Lenke til kommentar
slapp av.

 

Din toyota som veldig mange andre japanske biler har non inference maskin, så du kan ryke registerreima 100 ganger uten at det gjør noe som helst skade. Så du kan rett og slett bare kjøre til det evt ryker. Ergo, du kan helt sikker kjøre 10 år til med den registerreima

Er du 100% sikker på dette, på denne maskinen? Har hørt om flere Toyota-motorer som ikke tåler dette. Selv hadde jeg en 1987 Camry med 1.8l motor som tålte dette, men Toyota-verkstedet fortalte meg at om jeg hadde hatt 2.0l så ville det gått gærnt, samt at nyere Toyota-motorer heller ikke tåler dette. Det var en mekaniker hos Jæger i Bergen som fortalte meg dette for endel år tilbake. Selvfølgelig kan han ha bøffet meg, men ser liksom ikke grunnen til at han skulle gjøre det...

Lenke til kommentar
I følge autodata er dette en "interferens"-motor, hvor registerreimsbrudd vil føre til motorskade. Den gamle 1,8-motoren som satt i Carina 2 skal derimot tåle et registerreimsbrudd. På begge motorene er utskiftingsintervallet 120.000 kilometer eller 5 år.

Med andre ord: Bytt den 12 år gamle reimen så snart som mulig :roll:

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at motoren i den nye Carinaen har 16 ventiler (og to kamaksler såvidt jeg husker), mens den gamle har 8 ventiler og en kamaksel. 16 (eller flere)-ventilers motorer som tåler registerreimsbrudd eksisterer vel knapt, mens flere av de eldre 8-ventilsmotorene tåler det. Det gjelder for eksempel Toyota 1,8-motoren og noen Ford-motorer, deriblant 2-liters forgassermotoren som ble brukt i enkelte Sierra-modeller og en 1,6-liter som ble brukt i Escort (og Sierra?). Subarus boksermotorer med reimdrift i registeret skal også tåle at reima ryker. Dieselmotorer kan man alltid gå ut ifra at kommer til å "kræsje" hvis registerreima ryker, og konsekvensene er ofte større enn på en (liten) bensinmotor siden det er mindre klaringer og større krefter inne i bildet. I tillegg driver reima innsprøytningssystemet som er en relativt tung belastning, så her er det ekstra viktig å bytte tidsnok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...