Gå til innhold

[Løst]Nå filene på en server via internett?

Anbefalte innlegg

Såå.. Jeg har begynt å fikle litt med serveren min igjen. Skal bruke en gammel crappy PC med 750 Mhz AMD-prosessor, så Windows Home Server kan ikke kjøre på den. Derfor tenkte jeg å bruke Ubuntu Server/e.l.

Hva slags OS/programvare trenger jeg for å nå filene på serveren via en nettleser hvor som helst i verden? Vil helst ha en last opp/ned-funksjon, slik at jeg for eksempel kan lagre leksene mine fra skolePCen (når jeg er på skolen) på den. Går det ann å lage en slik FTP-server-sak, og nå filene fra f.eks FileZilla på en annen PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken som helst linux distro fungerer helt fint. Men jeg ville valgt en som kun kjørte CLI og ikke gnome/kde/etc.

Ubuntu-server, debian, CentOS er noen helt greie valg. Om du føler deg litt mer leken kan du gå for gentoo eller arch.

Installer OpenSSH og da kan du bruke WinSCP til å laste ned/opp filer til serveren. Du må selvsagt sette opp port-forwarding på routeren din. Dette er veldig enkelt å sette opp.

I tillegg kan du sette opp apache webserver med php. Da finner du helt sikkert noen web-baserte filbehandlere om du søker litt på google.

Lenke til kommentar

Hvordan ordner jeg port-forwarding da? Hvilke porter skal åpnes? Antar at jeg må port-forwarde til IP-en til serveren, men denne forandres vel etter tid?

Edit: Har Ubuntu Server på en CD, her. Skal installere og slikt ASAP.

Må bare benchmarke PCen i Win2000 først.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...