Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komponenter som ryker i tur og orden.


Tmz

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet over nyanlegget i bilen her om dagen, det gikk ikke lang tid før det ble problemer.. Først så røyk ene linjeutgangen på spilleren, jeg gikk over all kabling, jordet tilstrekkelig osv før jeg kjørte på igjen. Denne gangen koblet jeg opp frontsettet, det fungerte helt fint i ca 10 minutter, mens jeg var ute å kjørte så sa det bare poff, så fikk jeg skurring i alle høytalerene, testet en annen utgang på spilleren, men det hjalp ikke så tror kanskje forsterkern også er gåen. Noen som aner hva problemet kan være? Er rimelig blank selv.

 

Mistenker at det enten er noe feil med batteriet, feil spenning etc, eller at jordingen fortsatt er for dårlig, selv om man ikke skulle tro det (setebeltefeste)

 

=\

 

Skal sies at jeg har hatt anlegget i gamlebilen lenge uten problemer, så er noe rart her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet noe? Sjekket spenning den var ok, målte lik spenning forran ved batteriet som ved forsterkeren. Skal sies at jeg fikk alt til å fungere igjen nå da, virker som om det er dårlig kontakt bak på spilleren ved phonokablene.

 

Jeg kan ikke tenke meg noe annet en at jordingen fortsatt er for dårlig, er det noen som vet om en måte jeg kan teste om jord er tilstrekkelig på? Målte motstanden fra jordkabel til minuspol, men det har vel ikke så mye for seg.

Lenke til kommentar

Mulig, men det er 2stk forskjellige phonokabler, jeg testet begge. Den ene var skadet, det belegget på selve pluggen var falt bort, men den fungerte alikevel. Det som var rart var at det skjedde mens jeg kjørte med musikken på, men nå funker det igjen så skal ikke klage. ;)

Lenke til kommentar

Har gjort det, viste omtrent 0, har heller ikke noe spenningstap ved forsterkeren.

 

Fant ut at det var signalkablene som var årsaken, var brudd og det lå å gnisset intill, derfor NOE redusert kontakt, sykt at to forskjellige signalkabler skal ryke samtidig, ble skikkelig nervøs da det virket langt mer alvorlig i første omgang.

Lenke til kommentar
Har du et multimeter, så kan jo du ohme fra setebelte festet til karroseri. Har du tilnærma 0ohm (ingen motstand), så har du god jording.

Den metoden er ubrukelig for formålet. Selv med bare èn enkel tråd fra en kabel vil man måle 0ohm med et multimeter. En bedre metode er å koble et par lyspærer direkte til batteriet og jord dem igjennom jordingspunktet som skal testes. Mål så spenning som ligger mellom innerst på kabelskoen som kobler jordingspunktet og et annet sikkert jordingspunkt (f.eks minuspolen direkte på batteriet). Spenningen som måles kan brukes til å få en bedre indikasjon på resistansen jordingspunktet har.

Lenke til kommentar

Netopp ;)

 

Derfor jeg målte spenning på forsterkeren mens den spilte. Er helt blankt på jordingspunktet nå så skal vel være bra. Har endel støy, men har ikke fått avskilt strøm/signal bra nok enda, ligger helt inntill hverandre 30-40 cm inni dashen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...