Gå til innhold

La barnet dø, eller leve med et større handikap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om jeg poster dette riktig, så flytt det gjerne hvis du mener det passer bedre et annet sted.

 

Hvis du hadde fått vite at barnet ditt, som bare er noen uker gammelt, kommer til å være 100 % blind (eller annet som senker livskvaliteten) resten av livet sitt, og hvis du hadde hatt muligheten til å "avlive" det, hadde du gjort det?

Hadde barnet vært multihandikapet og hatt svært liten form for livskvalitet ville jeg valgt å avlive barnet dersom det var mulig.Blind,døv,lam,jeg hadde stått på for dette barnet etter beste evne.Noen ville aldri hatt hjerte til å ta livet av sitt eget avkom uansett omstendighet.Kjenner flere som har og har hatt handikapede barn som de har fostret opp og åndet for.Det er et voldsomt energisluk og jeg kan si at er det noen jeg tar av meg hatten for så er det dem som foreldre.Disse menneskene får lite støtte fra staten og får ikke den oppmerskomheten de virkelig fortjener,de må gjøre ting selv for at det skal skje.Dette er hverdagshelter,de er kanskje ikke så lette å se fordi de er få,men de er der og de gjør en pokkerns god jobb.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg poster dette riktig, så flytt det gjerne hvis du mener det passer bedre et annet sted.

 

Hvis du hadde fått vite at barnet ditt, som bare er noen uker gammelt, kommer til å være 100 % blind (eller annet som senker livskvaliteten) resten av livet sitt, og hvis du hadde hatt muligheten til å "avlive" det, hadde du gjort det?

Hadde barnet vært multihandikapet og hatt svært liten form for livskvalitet ville jeg valgt å avlive barnet dersom det var mulig.Blind,døv,lam,jeg hadde stått på for dette barnet etter beste evne.Noen ville aldri hatt hjerte til å ta livet av sitt eget avkom uansett omstendighet.Kjenner flere som har og har hatt handikapede barn som de har fostret opp og åndet for.Det er et voldsomt energisluk og jeg kan si at er det noen jeg tar av meg hatten for så er det dem som foreldre.Disse menneskene får lite støtte fra staten og får ikke den oppmerskomheten de virkelig fortjener,de må gjøre ting selv for at det skal skje.Dette er hverdagshelter,de er kanskje ikke så lette å se fordi de er få,men de er der og de gjør en pokkerns god jobb.

Støtter deg 110% i dette innlegget! Meget godt skrevet - med unntak av den biten med å avlive barnet. Det hadde du aldri klart det er jeg helt overbevist om. Det er noe annet å "avlive" et barn en det er å avlive en hundevalp eller en kattunge (og det er noe jeg heller aldri klarer, men som jeg nok må overlate til andre når det er nødvendig) Et barn har man hatt i magen selv i mange måneder (hvis man er mor), man har sunget for det, pratet med det og klappet og kost med det og da ville man kjempe for det med nebb og klør!De av dere som tror at et barn ikke er et individ før det er noen måneder har aldri hatt barn og kommer til å skamme dere når dere tenker tilbake på det dere nå mener.

Dette er noe foreldrene ikke kan klare å avgjøre, men må overlates til legestanden. Det er ikke alle barn man trenger å "hjelpe" for enhver pris. Mye lettere for foreldrene hvis man får beskjed om at barnet ikke ville klare å leve opp.

Lenke til kommentar
man har sunget for det, pratet med det og klappet og kost med det og da ville man kjempe for det med nebb og klør!De av dere som tror at et barn ikke er et individ før det er noen måneder har aldri hatt barn og kommer til å skamme dere når dere tenker tilbake på det dere nå mener.

 

Jeg har alltid sunget, pratet med og kost med dyrene mine jeg. Jeg kommer ikke til å skamme meg, fordi det kommer aldri til å bli aktuelt å få barn. Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å frivillig føre en unge inn i denne verden. Nettopp fordi jeg har en arvelig sykdom, som er ganske alvorlig. Jeg skal ikke føre denne videre og den eneste måten jeg kan være sikker på at mitt avkom ikke får denne sykdommen, er ved å la være å få unger. Du burde skamme deg, som tror at du er over oss andre og at vi kommer til å endre mening bare vi havner i situasjonen selv. Slike tåpelige påstander kan du holde for deg selv. Jeg har tatt mitt valg og kommer aldri til å endre mening. Hvorfor i svarte skulle jeg ville lage et barn, som jeg vet kommer til å få et handikap? Hvorfor skulle jeg ville et annet individ så vondt?

Lenke til kommentar
man har sunget for det, pratet med det og klappet og kost med det og da ville man kjempe for det med nebb og klør!De av dere som tror at et barn ikke er et individ før det er noen måneder har aldri hatt barn og kommer til å skamme dere når dere tenker tilbake på det dere nå mener.

 

Jeg har alltid sunget, pratet med og kost med dyrene mine jeg. Jeg kommer ikke til å skamme meg, fordi det kommer aldri til å bli aktuelt å få barn. Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å frivillig føre en unge inn i denne verden. Nettopp fordi jeg har en arvelig sykdom, som er ganske alvorlig. Jeg skal ikke føre denne videre og den eneste måten jeg kan være sikker på at mitt avkom ikke får denne sykdommen, er ved å la være å få unger.

 

This is one of the most difficult decisions to make and I think there is an answer for everyone. Do as your hart tells you. Those kinds of problems can’t be only solved through genetic manipulation, which is another delicate subject to talk about since the limits between currying and improving are very hard to drown.

I do agree with NikkaYoichi when it comes to making or not making a child, although I don’t have any genetic disease (as far as I know). I will rather adopt a child then making one. Isn’t there enough suffering in the world? Aren’t there enough children that starve to dead every year? Why shouldn’t we adopt one instead of making one?

Lenke til kommentar
man har sunget for det, pratet med det og klappet og kost med det og da ville man kjempe for det med nebb og klør!De av dere som tror at et barn ikke er et individ før det er noen måneder har aldri hatt barn og kommer til å skamme dere når dere tenker tilbake på det dere nå mener.

 

Jeg har alltid sunget, pratet med og kost med dyrene mine jeg. Jeg kommer ikke til å skamme meg, fordi det kommer aldri til å bli aktuelt å få barn. Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å frivillig føre en unge inn i denne verden. Nettopp fordi jeg har en arvelig sykdom, som er ganske alvorlig. Jeg skal ikke føre denne videre og den eneste måten jeg kan være sikker på at mitt avkom ikke får denne sykdommen, er ved å la være å få unger. Du burde skamme deg, som tror at du er over oss andre og at vi kommer til å endre mening bare vi havner i situasjonen selv. Slike tåpelige påstander kan du holde for deg selv. Jeg har tatt mitt valg og kommer aldri til å endre mening. Hvorfor i svarte skulle jeg ville lage et barn, som jeg vet kommer til å få et handikap? Hvorfor skulle jeg ville et annet individ så vondt?

Jeg har aldri - heller ikke nå - rakket ned på din beslutning om å ikke få barn! Hvor i all verden tar du det i fra? Jeg snakker til de som mener det er en "enkel" avgjørelse å ta å "avlive" et barn!

Lenke til kommentar
De av dere som tror at et barn ikke er et individ før det er noen måneder har aldri hatt barn og kommer til å skamme dere når dere tenker tilbake på det dere nå mener.

Dette er veldig offtopic, men må si meg uenig der. Du burde aldri skamme deg over noe du har ment. Heller se på det i en lengre bane, og tenk "Jeg har lært". Meninger går diagonalt med livet.

Lenke til kommentar

Jeg har og har hatt hund i mange år, så jeg vet hvor utrolig vondt det er å ta den beslutning at det av hensyn til hunden er best om den får slippe. Jeg har også opplevd å miste en utrolig elsket hund i en ulykke og har gjennomlevet den sorgen. Jeg har også båret på og født to heldigvis velskapte barn, jeg har mistet et ufødt barn før det var et "barn" i noens øyne, og jeg har også holdt et nyfødt dødt barn i armene så jeg er fult ut i stand til å sette meg inn i alle aspektene i dette. Jeg tenker fremdeles i dag på hunden som så brått ble borte, men hvis noe skulle ha skjedd med mine elskede barn vet jeg ikke hvordan jeg ville taklet den sorgen. Det ER forskjell på dyr og mennesker - og det kommer fra meg som elsker dyr! Man kan bare ikke sidestille dyr og mennesker på den måten, og det vil dere heller ikke gjøre når dere får litt mer livserfaring (håper jeg ihvertfall...)

Greit at man kanskje ikke skal angre på noe man har sagt eller ment tidligere i livet, men noen ganger kan det være lurt å tenke nøye gjennom ting før man så lettvint fastslår at "jeg ville avlivet mitt eget barn hvis det var noe galt med det..."

Lenke til kommentar
Det ER forskjell på dyr og mennesker - og det kommer fra meg som elsker dyr! Man kan bare ikke sidestille dyr og mennesker på den måten, og det vil dere heller ikke gjøre når dere får litt mer livserfaring (håper jeg ihvertfall...)

merkelig hvordan alle skal fortelle andre hva de kommer til å mene seinere....folk er forskjellige. det må dere bare innse.!!! har mye livserfaring jeg også, men forde så setter jeg dyr og mennesker på lik linje!

Lenke til kommentar

Det rare er jo at ingen syntes aktiv dødshjelp er noe negativt i de landene/statene som har det. Tvert i mot. Nå sier ikke jeg at vi skal hoppe på dette omgående og ta livet av folk i øst og vest over en lav sko, men vi kan ihvertfall sette oss ned og diskutere det uten at de religiøse og andre går helt av skaftet fordi "alt liv er hellig!" og slikt tull. Vet om mange eldre jeg som ihvertfall ikke døde med noen verdighet nettopp fordi de ikke kunne få aktiv døds hjelp, men måtte ligge og plages i åresvis fordi det er ansett som så "humant". Og jeg har også sett mange mennesker med så store handikap at de ikke engang kan spise selv, men blir foret med whatever mat som pleierne måtte finne på å lage, ute av stand til å si om de liker det eller ikke... Er dette et liv? De eksisterer, men lever jo ikke..... Når en da ser på de enorme belastingene foreldrene til disse barna har i åresvis så vet jeg sannelig ikke jeg... for det er ingen automatikk i at staten går inn og overtar hele bøtte baletten, slik noen tror. De får hjelp ja, men i 98% av tiden er disse ungene i sine foreldres varetekt og det sliter det!

 

Slik jeg ser det så er dette med aktiv døds hjelp, ihvertfall har vært til nå, en ikke debatt. Den kommer aldri på banen fordi en del tar helt av så fort dette blir nevnt og alle som nevner det eller ynter frempå om dette blir stemplet mordere og mindre hyggelige ting. Omtrent som innvandrer debatten vi har her i landet, der alle som er i mot den ville og uhemmede innvandringen blir stemplet rasister uten å være det... :no: At vi tar vare på barn som er født med så store hemninger har mer med at vi har råd til det enn at det er nødvendig. Tror faktisk at mange av dem ville sluppet å leve hadde du spurt dem, for det er ikke noe liv å være bundet opp til en rullestol hele livet uten å kunne prate eller gjøre seg forstått samme hvor "klar" en er i hodet... er min mening ihvertfall.

 

:)

Lenke til kommentar
Det ER forskjell på dyr og mennesker - og det kommer fra meg som elsker dyr! Man kan bare ikke sidestille dyr og mennesker på den måten, og det vil dere heller ikke gjøre når dere får litt mer livserfaring (håper jeg ihvertfall...)

Kan du bevise denne forskjellen? Og ikke minst, vise til hvorfor vi skal la et menneske lide, mens det er greit å la andre dyr slippe? Biologien sidestiller vitterligen mennesker og dyr. Vi er sågar i slekt med alle skapninger på denne kloden, med mindre man legger religiøse overbevisninger til grunn for en slik uttalelse, så har den ingen som helst ryggdekning.

 

Jeg synes også det er rimelig frekt å anta at din virkelighetsoppfatning er noen fasit, og at alle vil innse det, bare de "får litt mer livserfaring." (Jeg tror alle innser at de ikke er mer verd enn de andre dyrene på denne kloden hvis de bare lærer seg litt mer om biologi. )

Lenke til kommentar
Det ER forskjell på dyr og mennesker - og det kommer fra meg som elsker dyr! Man kan bare ikke sidestille dyr og mennesker på den måten, og det vil dere heller ikke gjøre når dere får litt mer livserfaring (håper jeg ihvertfall...)
Og jeg som snart er femti, har ikke den livs erfaringen, det er derfor jeg ikke ser på mennesker som noe mer vert enn dyr liksom? :) Mennesker ER dyr! Det er det overhodet ingen tvil om selv om en kommer trekkende med all verdens hellige bøker... :)

 

....med mindre man legger religiøse overbevisninger til grunn for en slik uttalelse, så har den ingen som helst ryggdekning.
Tørr å påstå at det ikke har noe mer ryggdekning MED religiøst vissvass i ryggen heller jeg da... :) (Men skjønner hva du mener)

 

Problemet til de som tror at de har dekkning i religiøst vissvass tror faktisk at alle ser på boka deres som hellig også.... Noe ihvertfall jeg er ferdig med å gjøre for lenge siden.... Blir for meg som å fremlegge noe som bevis mot ditt og datt fra eventyr bøkene til Asbjørnsen og Moe, bøker som er akkurat like legitime og troverdige som bibelen, og andre "hellige" bøker!! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
....med mindre man legger religiøse overbevisninger til grunn for en slik uttalelse, så har den ingen som helst ryggdekning.
Tørr å påstå at det ikke har noe mer ryggdekning MED religiøst vissvass i ryggen heller jeg da... :) (Men skjønner hva du mener)

 

Ja, jeg ser at jeg uttrykte meg noe utydelig. :)

 

For at ingen skal kunne misforstå - religiøse overbevisninger har ikke noe i en rasjonell debatt å gjøre. Alt vi frem til nå har viten om, tilsier at mennesker er dyr, på lik linje med andre dyr - det er derfor heller ikke noe som tilsier at vi er mer verd enn de andre dyrene. Det er heller ikke noe som tilsier at vi derfor skal la menneskedyr lide, mens vi samtidig "uten å blunke" avliver andre dyr med de samme skavankene.

Lenke til kommentar
Dyr er ikke like mye verdt enn mennesker.

 

... og det begrunner du med...?

 

Du skjønner at det er et fett om du hadde sagt at du tror dette fordi den gamle tanta di engang sa det som at du refererer til noe bibelsk vissvass, det er og blir like tullete for det. Det er lenge siden vi sluttet å tillegge religiøst tullprat noe vekt i noe som helst her i landet og det hadde vært fint om dere kristne også kunne respektere det.... enten det eller rett og slett holde kjeft når dere ikke har noe bedre å komme med. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...