Gå til innhold

Endre størrelse på partisjon "mot venstre"

YBD

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å øke størrelsen på en partisjon på disken, men ønsker å legge til plassen som er "til venstre" på disken, eller "før" den nåværende partisjonen, om dere forstår.

Dette ser ikke ut til å være mulig i Windows sitt partisjonsverktøy - eller?

Finnes det evt. et program der dette er mulig?

Kjører Windows 7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første partisjon på disken ble tidligere brukt til OS, men har nå OS på en annen disk.

Andre partisjon på disken er en partisjon kun for musikk, som jeg nå trenger mer plass til, men har kommet til at det vel er enklest å ta backup av musikken og lage en helt ny, stor partisjon.

Takk for tips uansett!

Lenke til kommentar

Takk for tips johome, har ikke prøvd GParted.

Guiden du fant hjelper ikke i denne situasjonen, for som det står nederst i guiden: "Note that the extend partition feature only works with contiguous space."

Contiguous space vil si fysisk etterfølgende plass på disken. I min situasjon ønsker jeg å utvide partisjonen motsatt vei.

Lenke til kommentar

Rådet om å bruke Gparted er helt ok, det er et grafisk verktøy for a endre på størrelser/opprette nye partisjoner.

Bare HUSK! Lagre viktige data på en separat disk hvis dette er mulig/ønskelig/mulig. OG, ikke glem å la litt plass stå igjen, da det er meget sannsynlig at Windows har lagt filene som starter opp maskinen/Win7.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...