tnex Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 jeg finner kun "kit" altså 2 x xenon-pærer, men hvordan blir det om jeg også skal ha lykt i samme "slengen". Er det ikke mulig å skaffe xenon-pærer med (lykt) i en å samme pakke? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 OT: Hvorfor vil du ha xenon i tåkelysene? Lenke til kommentar
tnex Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) OT: Hvorfor vil du ha xenon i tåkelysene? ehm? bedre lys? + har bi xenon, og tar seg veldig dårlig ut med gule tåkelys, ja jeg vet det ikke er lovelig å kjøre både med xenon i tåkelys eller med tåkelys og nærlys samtidig. Endret 29. august 2009 av tnex Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Du får tak i tåkelys (fra kina) med xenonpærer, men de er selvsagt da ikke lovlige på lik linje med å bytte pærene i ellers lovlige lykter. Jeg ville nok revudert tanken å sette xenon i tåkelys flere ganger. Om du kjører med tåkelys og nærlys samtidig vil du miste svært mye av siktstrekningen om du øker lysstyrken i tåkelysene. På en annen side er tåkelys veldig utsatt der de typisk står montert nederst på støtfangeren for vann, veistøv og skader som skaper store mengder strølys. Det vil skape et ubrukelig tåkelys, samt en stor fare for møtende trafikk. Om du ønsker å matche fargen mot xenonlys kan du kanskje begynne å lete litt etter kraftig fargede halogenpærer (de er heller ikke lovlige, men har ikke de ulempene at de produserer for mye lys eller lys i feil retning). Philips DiamondVision er muligens noe du kan se på. .. og om du nå skulle finne på å kjøpe halogentåkelys for å putte xenonpære i, så husk at H3/H12 (spesifikt) er ubrukelig for xenon, totalt ubrukelig. Det gjelder også om du har H3 tåkelys og vurderer å putte xenonpærer i dem. Det som finnes av xenonpærer for H3 er enten kinaprodusert tull hvor en bevegende lysbue ligger på tvers av pæra (bevegelig fordi det ikke er teknisk mulig å holde den på plass), eller rett og slett en vanlig D2S på H3/H12-sokkel hvor lysbuen likevel står fremover i pæra hvor den egentlig må ligge på tvers for å i det hele tatt ligne på halogenpæra som skal stå der. Det gjelder også noe av det samme som over for H1, bare at der er det fordi du i mange tilfeller må file av i lykta for å få inn pæra, samt trykke inn koppen som står over pæra for at den skal gå helt inn. Å trykke inn koppen betyr selvsagt også at lysbildet ødelegges totalt da den har en vesentlig funksjon i lysbildet. Endret 30. august 2009 av gxi Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) ehm? bedre lys? + har bi xenon, og tar seg veldig dårlig ut med gule tåkelys, ja jeg vet det ikke er lovelig å kjøre både med xenon i tåkelys eller med tåkelys og nærlys samtidig. En kompis av meg kjørte på og drepte en 12 år gammel jente for en stund siden. Det var mørkt og vått, og han så ikke jenta som løp over veien rett bak en tøffing med xenon i tåkelysene sine. Endret 5. september 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 OT: Hvorfor vil du ha xenon i tåkelysene? ehm? bedre lys? + har bi xenon, og tar seg veldig dårlig ut med gule tåkelys, ja jeg vet det ikke er lovelig å kjøre både med xenon i tåkelys eller med tåkelys og nærlys samtidig. Bedre lys? Hah! Den må du lengre ut på landet med, men der er du kanskje allerede. Det hender jeg selv kjører med tåkelys (og parklys), men da er det så lyst fra før at xenon ikke hadde gjort den minste forskjell i lyskvaliteten. På kveldstid er den kombinasjonen ulovlig, og så tett tåke at man faktisk trenger tåkelysene forekommer så sjeldent at jeg har ikke ord for hvor dumt, unødvendig, bortkastet og idiotisk det er. For ikke å snakke om de stakkarene som møter deg. Tar det seg dårlig ut så får du skru de av, eventuelt bytte til en pære av samme styrke men annen farge. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 ehm? bedre lys? + har bi xenon, og tar seg veldig dårlig ut med gule tåkelys, ja jeg vet det ikke er lovelig å kjøre både med xenon i tåkelys eller med tåkelys og nærlys samtidig. En kompis av meg kjørte på og drepte en 12 år gammel jente for en stund siden. Det var mørkt og vått, og han så ikke jenta som løp over veien rett bak en tøffing med xenon i tåkelysene sine. Veldig trist å høre... MEN, jeg kjører med xenon i tåkelysa. MEN, jeg har vett nok til å skru de av om kvelden, der det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå