Gå til innhold

D3/fullformat og støv på mattskiven

Anbefalte innlegg

Ønsker bare å høre med andre som har fullformat. Min D3 flytter tydeligvis så mye luft når den flipper speilet at det til stadighet dukker opp nye støv på mattskiven (kamerahuset er skinnende rent internt/ekstern - kjører rens av hele kamerahuset innvendig minst 1 gang i måneden).

Er dette et D3(x) spesifikt problem, eller har man tilsvarende problemstilling på 5D mkII/1D(s) mkIII også?

Kan ikke huske at jeg fikk så mye dritt på mattskiven med D700, muligens bare jeg som ikke la merke til det?

9/11 bilder pr sekund bidrar ikke i positiv retning. Dvs, seriebilder medfører støv hyppigere. Får fjernet støvene lett ved en runde med blåsebelg, men virker på meg som en svakhet i designet siden tydeligvis all luft og dermed støv går på mattskiven.

Edit:

Forøvrig foretrekker jeg støv på mattskiven enn på sensor, så ikke misforstå :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig foretrekker jeg støv på mattskiven enn på sensor, så ikke misforstå :)

Godt poeng. Jeg opplever en del av dette på D700 også, så det er ikke bare D3. Prøver å ikke irritere meg for mye, men når irritasjonsprosenten overstiger ca. 37,9% så fjerner jeg det.

Lenke til kommentar
Ønsker bare å høre med andre som har fullformat. Min D3 flytter tydeligvis så mye luft når den flipper speilet at det til stadighet dukker opp nye støv på mattskiven (kamerahuset er skinnende rent internt/ekstern - kjører rens av hele kamerahuset innvendig minst 1 gang i måneden).

Speilhuset ditt er ALDRI 100% rent! Aldri. Hvis du bruker mikroskop og ser i speilhuset blir du overrasket :) Se svar om seriebilder også.

Er dette et D3(x) spesifikt problem, eller har man tilsvarende problemstilling på 5D mkII/1D(s) mkIII også?

Nei, absolutt ikke. Min 5D (MkI) hadde mer støv på CMOS og i speilhuset enn mitt gamle D200 hadde på to år - når den ble kjøpt på FV. Ble selvfølgelig rettet opp i, men jeg ser per i dag at EG-S mattskiven til Canon som jeg har modifisert tiltrekker seg mye støv i forhold til Nikon sin (D700).

Kan ikke huske at jeg fikk så mye dritt på mattskiven med D700, muligens bare jeg som ikke la merke til det?

Ikke jeg heller - helt til du tar ut mattskiven av speilhuset EN gang. Da er det gjort. :tease:

9/11 bilder pr sekund bidrar ikke i positiv retning. Dvs, seriebilder medfører støv hyppigere. Får fjernet støvene lett ved en runde med blåsebelg, men virker på meg som en svakhet i designet siden tydeligvis all luft og dermed støv går på mattskiven.

Det er velkjent at hyppig speiltakt og andre andre raske deler innad i speilhuset medvirker til mer støv både her og der. Det er jo også bevist at disse delene skaller av bittesmå metallfragmenter som legger seg igjen overalt. DERFOR er det lett å ripe opp lowpass-filteret med SensorSwabs selv om de er så myke som man får det til å være. Er en grunn til at det brukes ionisert (trykk)luft på verksteder. :)

PS: Nikon bruker en slags gugge på speilhusveggene for å holde fast slike uønskede legemer, men det er mot sin virkning synes jeg. Bruken av VisibleDust-koster til CMOS er det bare å glemme om jeg kommer borti veggen med denne guggen. Bruker også VisibleDust Chamber-clean som fungerer forholdsvis bra.

PPS: Rengjøring av mattskiven kan du gjøre med VisibleDust-koster. Ikke ta på mattskiven. Ikke vask den heller.

PPPS: Jeg synes du skal forsøke deg på en modifisering på en av Canons mattskiver med "super high precision". Du har mye bra eksotisk optikk TGB så jeg synes dem burde bli utnyttet 120% hvis du manuellfokuserer noe. :) Søkeren blir adskillig mørkere (passer optikk fra F/1.x-2.8), men du ser virkelig forskjell i DOF fra F/2.8 til F/1.4 for eksempel. Matrix lysmåling må justeres -0.3 til -0.5 EV for at lysmålingen skal fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne det, men jeg føler at støv på mattskiven er til hjelp. Når motivet er ute av fokus synes støvet meget bra i søkeren, men føler at det "forsvinner" mer når motivet er i fokus. Støv er støv og rengjøring og vedlikehold er minst like stort som bruken av kamera. Har investert en del kronasjer i renseutstyr og føler meg aldri hindret mer. Deilig!

Lenke til kommentar

Støv er ikke noe problem, renser kamerahus og sensor selv - er man slapp på rengjøringsfronten eksploderer problemet umiddelbart. Men tror det er en del å hente på kontruksjon. F.eks er det ytterst sjelden jeg får støv på mattskiven på min F100 (muligens det henger sammen med mindre bruk? ikke vet jeg).

En av de viktigste regnjøringsjobben man gjør er å støvsuge kamerasekken. Etter at jeg begynte med det har støvproblemet blitt redusert betraktlig.

Edit:

Målet med tråden var å finne ut om dette var D3 only problematikk, eller generell. Men ut fra tilbakemeldingene så virker dette som et generelt problem.

Rens av sensor og mattskive er en ting, men som nevnt tidligere her har jeg også erfart viktigheten med å rense kamerahuset innvending rimelig hyppig. Mye dritt er det helt åpentbart i kamerhuset (ser veldig godt når jeg bruker sensorloupe (VisbleDust 7x med lys er et fantastisk godt hjelpemiddel som jeg ikke skjønner hvordan jeg levde uten før).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Renser du kameraet innvendig minst én gang i måneden?? seriøst??

Har kjøpt et sånt sensorrensekit som jeg bruker MAKS 2 ganger i året jeg :p

Spørs på bruksmengde og miljø det har blitt brukt i... i det siste har det blitt 1 gang i måneden, det sammen med å støvsuge kamerasekk regelmessig (1-2 ganger i måneden minimum) har medfør at støvproblematikk på sensor har blitt dramatisk redusert. Sensorrens med brush minst et par ganger i måneden, våtrens (avhengig av miljø kamera har blitt operert) 4-6 ganger i året. Dette er på D3, D300 er vel ca. halvering av antall (sensor/kamerahus) - sensorshake bidrar, samt kamerahus blir brukt mindre.

Blåsebelg benyttes minst 2-3 ganger i uka på sensoren (og ellers i kamerahus).

Skal legges til at kamerahusene mine er skinnende rene innvending. Våtrens gjøres aldri med mindre brush ikke fungerer. Brush brukes kun om ikke blåsebelg gjør jobben.

Få ting jeg hater mer enn dritt på sensoren ;)

Edit:

Glemte å nevne, kamerahus/objektiv tørkes av etter omtrent hver gang de har vært i bruk (ikke glasset, det blåser jeg med blåsebelg - gjør jobben i 95% av tilfellen). Bruker mikrofiberklut og litt vann på den for å tørke over objektiv og kamerahus (eksternt, igjen natruligvis ikke glass), andre materialer legger igjen en del små partikler som kan være rimelig pes å få bort - som igjen medfører støvhelvete på sensoren.

Hele operasjonen tar et par min., så ser på det som daglig vedlikehold og har blitt en del av rutinen.

Tidligere leverte jeg inn for våtrens av sensor på fullformat (grunnet den var vanskeligere), gjør ikke det lengre - tar 1-2 min å gjøre jobben perfekt selv.

NB! jeg sjekker med sensorloupe og lys rimelig hyppig - så slipper jeg overraskelser på sluttbildene. Mareritt å fikse x antall 100 bilder med spots i photoshop.

Noen vil kanskje antyde at denne aktiviteten medfører støv på mattskiven, men faktum er at også den biten har blitt langt bedre etter at jeg intensiverte renholdet.

Er ikke så ivrig på å rengjøre andre ting (bilen ble vasket.... husker ikke ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...