XmasB Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Har hatt min Nikon D80 litt over to år, og har nå fått noen flekker på bildene mine. Jeg har forsøkt å fjerne støv med blåsebelg, men det er fortsatt noen igjen. Derfor tenkte jeg å levere det inn for å få fikset dette skikkelig. Spørsmålet er bare hvor? Jeg har forhørt meg med Nikon, og de sier jeg kan sende det til Kamera og Videoteknikk i Bergen. Ettersom jeg holder til i området Oslo/Lillestrøm er jo dette veldig tungvint og dyrt. Finnes det noen i nærheten av Oslo som kan fikse dette for meg? Alternativt, hvordan kan jeg best fikse dette selv? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Har hatt min Nikon D80 litt over to år, og har nå fått noen flekker på bildene mine. Jeg har forsøkt å fjerne støv med blåsebelg, men det er fortsatt noen igjen. Derfor tenkte jeg å levere det inn for å få fikset dette skikkelig. Spørsmålet er bare hvor? Jeg har forhørt meg med Nikon, og de sier jeg kan sende det til Kamera og Videoteknikk i Bergen. Ettersom jeg holder til i området Oslo/Lillestrøm er jo dette veldig tungvint og dyrt. Finnes det noen i nærheten av Oslo som kan fikse dette for meg? Alternativt, hvordan kan jeg best fikse dette selv? Interfoto fikser dette, eller du kan gjøre det selv. Gjør selv: Sensor brush, eller våtrens (Eclipse/Eclipse E2). Følg rådene i denne linken nøye. Stikkord: ikke bruk makt, vær forsikt og ikke berør andre interne deler av kamerahuset med sensorswab/brush. Sensoren ønsker du ikke olje på Ha full-ladet batteri. Sensorswap (våtrens) skal under ingen omstendighet brukes mer enn 1 gang pr side - mange prøver seg på noe lurt her siden swab koster penger, men "don't do it!". Ikke minst, benytt swab som er tilpasset ditt kamera (1.5x eller 1.6x). Bruk 1-2 dråper Eclipse (f.eks) på swab, den skal ikke druknes. Fremgangsmåte: - Lad batteri - Ta av objektiv - Slå på kamera - Gå til meny ("skiftnøkkel" ikon, velg mirror up for cleaning, følg instruksjoner - Blås av sensor med blåsebelg - Ha godt lys, helst sensor loope - Ta Eclipse (eller tilsvarende) på sensor-swab (1.5/1.6x), 1 til 2 dråper - ikke mer. - Sett swab ned på sensor i mest mulig "vinkelrett" stilling, litt vinkel mot den ene siden må du ha. Start helt i den ene enden. Trekk rolig over til andre siden i en bevegelse, ha litt trykk på den, men ikke mye. - Repeter andre vei - Kast swab - Sjekk ved å bruke sensor loope med lys, eller ta testbilde (blend ned til maks og sett og fokuser manuelt til man er ut av fokus, bruk blå himmel eller hvit vegg). Bildet skal være ut av fokus når du tar testbildet. - Repeter med ny swab om resultatet ikke ble tilfredstillende (ofte må man ta et par runder med blåsebelg etter rens for å bli kvitt enkelt støv som ligger løst oppå sensoren (eller AA filteret). Edit: Jeg bør seriøst ikke skrive slike instruksjoner etter å ha kommet hjem fra byen Endret 29. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Leverer du kameraet til rens så kan det være lurt og ta et bilde før levering,så du har noe og sammenlingne med etter rens. Minste blender og grå/hvit ensfarget bakgrunn. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Skal du prøve å rense selv, så vil jeg på det sterkeste anbefale Dust Aid Platinum Dust Aid Platinum instruksjon Den store forskjellen er at man med platinum ikke stryker over sensoren, og denne metoden funker etter min egen erfaring så det griner. Dust Aid Wand instruksjon Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Tror jeg bare leverer kameraet hos Interfoto. 600 kroner for å jobben gjort skikkelig versus gjøre det selv for noen hundrelapper (med fare for å skade kamera)... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Tror jeg bare leverer kameraet hos Interfoto. 600 kroner for å jobben gjort skikkelig versus gjøre det selv for noen hundrelapper (med fare for å skade kamera)... Det er den tryggeste måten, men bør gjøres 2-4 ganger i året. Blir fort dyrt og tidkrevende. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 2-4 ganger i året høres mye ut. Det er nok veldig avhengig av bruk og bruker. jeg har ikke merket noe behov før nå, og har hatt kamera cirka 2 år. Men andre får kanskje behov for rens etter første uken. Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Noen som vet av noen sertifiserte i trondheimsområdet som tar rens? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå