Gå til innhold

Chip på bankkort


TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har bestilt meg nytt kort nå, da får jeg med chip og det er jo bra fordi det er mye sikrere.

 

Men, ser alltid folk foran i køen som aldri skjønner hvilken vei kortet skal puttes inn i terminalen, det skjer veldig ofte :p

 

Noen som kan si meg hvordan dette gjøres nå før jeg får det så jeg ikke driter meg totalt ut i butikken..?

 

:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nesten utrolig at de ikke klarer å bli enige om en standard på vilken vei chipen skal. Jeg jobber selv i kiosk, og kan bekrefte at det er en stor andel av kundene som putter i kortet feil vei. Det samme gjelder for såvidt med magnetstripe også. Husker jeg jobbet en plass der stripen skulle vende "feil vei" og jeg er overbevist om at flesteparten der trengte 2 forsøk for å dra kortet rette veien. Selv stamkundene slet med dette.

Lenke til kommentar

De skal vel ikke bytte det ut før de må. Det er vel ikke før i 2011 eller noe sånt.

Heller ikke Shell benytter seg av chip, der drar betjeningen kortet ditt.

 

En viktig ting å huske på, er å alltid å bruke chip først. De fleste terminalene som støtter chip er oppgradert nå. Drar du kortet først, risikerer du at informasjon fra magnetstripen blir stjålet dersom maskinen er modifisert.

 

Mange drar kortet av gammel vane, selv om de har chip. Jeg har vendt meg til å bruke chip med en gang.

 

Jeg synes alle som ikke har chip, bør skaffe seg det så fort som mulig. Kun magnetstripe utgjør en sikkerhetsrisiko.

 

Skandiabanken, DnB og Postbanken var ganske treige med å få chip, så det disse bankene som har flest kunder med kun magnetstripe. Første bank med chip var vel SpareBank1 om jeg ikke tar helt feil.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...