Gå til innhold

SB-R1 eller SB-900 med Ringblitz?

Anbefalte innlegg

Jeg går rett på sak:

Funker SB-R1 til kort-distanse portretter? Eller anbefales det å kjøpe SB-900 med ringblitz for å kunne bruke litt all-round?

Ved kort-distanse portretter mener jeg portretter opp til 5m mellom modell og fotograf, da jeg vil bruke enten 35mm for location shoot og 105mm til close-up portretter.

Øyjorn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det det jeg tenkte var at hvis jeg kjøpte en SB-R1 ville jeg forsikre meg om at den kunne brukes til portrett fotografering også, men hvis ikke vil jeg bruke ekstern blitz uten ringblitz, antar det er ganske fornuftig? Det er derfor jeg tenkte å kjøpe 900, for ekstra styrke. I tillegg til at etterspørselen etter SB-800 er ganske stor.

Lenke til kommentar

_DSC1233.jpg passer Orbis tingen til sb-600? Rayflash sine passer kun sb-800 og opp.

nvm. trodde den var til å ha blitsen festet til kamera (type rayflash) og ikke slik.

Endret av ET-media
Lenke til kommentar
_DSC1233.jpg passer Orbis tingen til sb-600? Rayflash sine passer kun sb-800 og opp.

nvm. trodde den var til å ha blitsen festet til kamera (type rayflash) og ikke slik.

The orbis works with most flash/strobes straight out of the box, with no need for any extra parts or conversion add-ons !

We have tested the orbis™ with the Canon 300TL, 420EX, 430EX, 540EZ, 550EX, 580EX I and II, Nikon SB28, SB600,

Skulle tro det.

Lenke til kommentar

Ulempen med Orbis sin ringflash kontra rayflash er at man må holde blitsen av kamera fysisk siden orbisen ikke er laget for å vippes ned rundt objektivet, men det er ikke stort problem med en off-shoe kabel

Edit: Men;

Den er større (passer større objektiver), større overflate der blitsen spres (mykere lys), en størrelse passer 'alle'

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar

R1C1 (eller bare R1) gir utrolig store muligheter ved makro. Man kan justere styrken fra hver side, samt vinkle dem inn mot objektivet for å få styre lyset 100%. Enda bedre blir det om man hekter på 4 * SB-R200 (eller 8 om man har veldig god økonomi).

Har selv R1C1 og det fungerer utmerket på portrett (men blir veldig ensformig). Så for portrett anbefales det en eller flere SB-600/800/900 av kamera.

Planlegger forøvrig å investere i 2 ekstra SB-R200 for å kunne utnytte 4 blitser montert på objektivet ved makro.

Edit:

skrivefeil

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ok, da regner jeg med at jeg fant den. Synes bare den var unødvendig stor... Får se litt hos Stavanger Foto, høre om jeg kan prøve en Ray ringflash hos dem.

Men orbisen, den kan du styre hvor du vil? Den holder du håndholdt?

Endret av Øyjor'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...