Gå til innhold

Hjelp! Lurer på om macbook pro har bra nok skjermkort


Anbefalte innlegg

Nåda , for å få plass til visse dokumenter så må man i noen tilfeller senke størrelsen på dokumentet når man har en 13" og da er det vel ikke så uvant at man må "myse" litt.

 

Jo større skjerm jo mer av dokumentet får man vist fram samtidlig. Oppløsning spiller en viktig rolle når det gjelder detaljgjengivningen som er for eksempel i et bilde.

 

Jeg hadde personlig ikke greid å jobbe på en annen skjermstørrelse enn feks 17" eller 19".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt en maskin med så stor skjerm og så høy oppløsning som mulig. Du skal jobbe med Cad, og jeg regner med det er studiene som er det viktigst her? Et "leketøy" på 13 tommer vil gjøre det knotete å jobbe ordentlig med Cad. Jeg ville kjøpt en 15/17-tommer med fullHD oppløsning og et svært godt batteri. Til prisen du er villig til å betale for en liten snerten Mac kan du få en fullverdig Autocad-sertifisert arbeidsmaskin med Quadro FX Mobile og firekjerne prosessor. En slik laptop vil være et kvalitetsverktøy som du har glede av i mange år fremover og som vil gjøre arbeidet ditt med Cad effektivt og pålitelig.

Lenke til kommentar

Huffda. Jaja, takk dere, jeg får vel vurdere å kjøpe en stor og stygg data, da :/

 

Tror jeg har en bra løsning til deg, ta deg en tur innom Eplehuset og be dem om å få litt hjelp og forklar problemstillingen. Da kan du i det minste få kanskje testet Autocad på mac'en om det lar seg gjøre.

 

Men desverre så tror jeg nok at du må bite i det Sure Eplet (he he) og gå for en litt dyrere og større skjerm, men husk at selv om den lille er fin og snerten er det ikke stor forskjell med en 15" - 17" tommers og du glemmer fort de ekstra tommene når du får til å jobbe mye bedre med den.

Kanskje jeg stikker innom igjen ja :p Jeg har allerede vært der for å spørre om hvordan windows funker på mac. Hehe, jeg vil ikke gi opp den fine macen så lett.

 

For å slippe å høre mer på maset vårt, så kan du jo heller spørre AutoCAD-gjengen direkte pr epost, og høre om det lar seg gjøre, å kjøre AutoCAD på 1280x800 oppløsning? :)

 

Burde enkelt finne info på www.autodesk.com

 

Eneste ulempen jeg kan tenkte meg at man vil få ved å ikke ha høy nok oppløsning, er at man må scrolle mer opp og ned (horisontal oppløsning var høy nok).

Ja, takk, sendte mail til dem nå :)

Endret av Mushroom89
Lenke til kommentar

Sannheten er at hvis du ikke er spesielt flink på data og er helt grønn når det gjelder oppsett av dualboot eller vmware så bør du absolutt aliere deg med noen her på forumet som kan komme hjem til deg og hjelpe deg med det.

 

Så, da tror jeg du bør begynne med å poste et veldig sexy bilde for å få opp interessen hos nerdegutta!!!!!

 

... Bare spøker :D

 

Men ja, husk på ekstrakostnadene og for all del, ha noen som kan hjelpe deg med det som ikke tar masse masse penger for det (eplehuset).

Lenke til kommentar
Sannheten er at hvis du ikke er spesielt flink på data og er helt grønn når det gjelder oppsett av dualboot eller vmware så bør du absolutt aliere deg med noen her på forumet som kan komme hjem til deg og hjelpe deg med det.

 

Så, da tror jeg du bør begynne med å poste et veldig sexy bilde for å få opp interessen hos nerdegutta!!!!!

 

... Bare spøker :D

 

Men ja, husk på ekstrakostnadene og for all del, ha noen som kan hjelpe deg med det som ikke tar masse masse penger for det (eplehuset).

Boot Camp er en latterlig enkel måte å få dualboot oppe å gå på Mac. Selv mordi får det til :)

 

VMWare Fusion er like enkelt. Bare å kjøre igjennom en forklarende veiviser, så fikser den resten selv. Trenger kun XP SP2 plate av noe slag og tilsvarende lisensnøkkel.

Lenke til kommentar
Boot Camp er en latterlig enkel måte å få dualboot oppe å gå på Mac. Selv mordi får det til :)

 

VMWare Fusion er like enkelt. Bare å kjøre igjennom en forklarende veiviser, så fikser den resten selv. Trenger kun XP SP2 plate av noe slag og tilsvarende lisensnøkkel.

 

Nåda, selv om VI som kan en del om data mener at dette er enkelt, så er det mye som kan gå galt for en bruker som ikke er erfaren nok. Mushroom ser ikke ut til å være veldig dreven når det gjelder Mac og jeg personlig hadde nok ikke satset på at alt går glatt for henne. Det beste er nok å hjelpe henne enten direkte eller via denne tråden om hun velger å gjøre det selv.

 

Husk også at Oem lisenser med Xp kun er gyldige med den hardwarene de ble kjøpt sammen med og selv om det er relativt enkelt å få ordnet "ugyldige" versjoner til å fungere må man ha nok teknisk innsikt til å få til dette. Ikke akkurat gøy å få svart skjerm eller mange advarsler om pirat / ikke gyldig lissensnøkkel etter at Xp la inn en viss oppdatering.

 

Nei, det beste er nok en lovlig Xp eller muligens windows 7 (22oktober) som er lagt inn på Mac'en av noen som greier å løse problemer om de oppstår.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Malvado, du sier veldig mye rart. Vet du hva du snakker om?

 

Hvis du leser i denne manualen, så vil du se at det meste går egentlig av seg selv. http://manuals.info.apple.com/en_US/Boot_C...stall-Setup.pdf

 

Så "Selv mordi får det til" er faktisk sant.

 

 

Nå må VI ikke heve oss så langt over andre her. Selvfølgelig kan hun spørre her i tråden, hva er det egentlig du vil frem til?

Lenke til kommentar
Malvado, du sier veldig mye rart. Vet du hva du snakker om?

 

Jeg kan spørre det samme om deg, når du faktisk ikke engang greier å gjøre annet enn å gjennta det som Mrmarbles allerede har skrevet et par poster ovenfor.

Du kan komme med så mange flotte linker eller direkte beskrivelser over hvordan ting gjøres, men det forandrer faktisk ikke det faktum at noen personer fortsatt vil støtte på problemer om vi ikke hjelper dem.

 

Synnes egentlig at dere bør slappe av litt og innse at dette langtifra er et angrep på Mac, men rett og slett bare en liten påminnelse på at selv om ting i prinsipp er enkelt så trenger det absolutt ikke å være det når det faktisk skjer uventede ting.

 

Noe så såre enkelt som en litt utdatert windows xp cd, eller en innstalasjons cd som ikke leses ordentlig kan forårsake mange problemer, men dette har vel ingen betydning så lenge dere kan fortsette å påpeke hvor enkelt Dualboot / wmvare er...

 

Sukk, tydelig at dere ikke har jobbet særlig med support nei.

Lenke til kommentar

Det å sette opp dualboot med windows på en mac går som regel greit, men at en person som ikke har gjort noe sånt før vil ha en del spørsmål er jo temmelig sannsynlig. Jeg fikk flere problemer da jeg satte opp dualboot på en macbook første gangen, og jeg har satt opp multiboot siden de gamle MS-DOS dagene. Dette var riktignok helt i begynnelsen når dualboot først ble mulig på mac, så det er litt enklere nå.

 

Angående 13" macbook er det best å spørre foreleseren som skal undervise i autocad, evt. studenter som har tatt fagene før. Jeg tror 13" blir litt lite for å arbeide med cad i flere timer i strekk, men kanskje en ekstern skjerm kunne vært en løsning?

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

Ser noen her vil prioritere å ha seg en mac og bruke den som

skole/jobb PC sekundert. om det du skal bruke den til ikke er

så viktig, så kjøp MACen, men om du virkelig vil bruke den til

AutoCAD så finn en med den størte skjermen og oppløsningen du kan.

Å sitte å knote med AutoCAD på en tiny bærbar er et sant helvete.

 

At en laptop skal brukes at all er beyond me.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Minimumskravet for å kjøre AutoCad vil jeg si er 15" MacBook Pro 2.66 GHz, men ville uten tvil valgt en 17" dersom DAK-program utgjør et vesentlig bruksområde.

 

Geforce 9400M i 13" MacPro er for pinglete for 3D DAK-program. Geforce 9600M GT er OK, 512MB grafikkminne er ønskelig, så egentlig er det toppmodellen av 15" MacPro eller 17" MacPro som er velegnet til formålet her.

 

Generelt kan man si om moderne DAK-program at skjermen aldri kan bli for stor, og en 13" er fullstendig meningsløs. Selv bærer jeg med meg en 17" MacBook i sekken nesten hver dag, og med sine 3 kg er ikke det så mye å dra på.

 

Dersom DAK og Windows utgjør en stor del av bruken for maskinen ville jeg nok vurdert en bærbar fra HP eller Lenovo - ikke den billige forbrukerskiten deres, men en skikkelig pro-maskin til omtrent samme pris som en MacBook Pro.

Lenke til kommentar
Malvado, du sier veldig mye rart. Vet du hva du snakker om?

 

Jeg kan spørre det samme om deg, når du faktisk ikke engang greier å gjøre annet enn å gjennta det som Mrmarbles allerede har skrevet et par poster ovenfor.

Du kan komme med så mange flotte linker eller direkte beskrivelser over hvordan ting gjøres, men det forandrer faktisk ikke det faktum at noen personer fortsatt vil støtte på problemer om vi ikke hjelper dem.

 

Synnes egentlig at dere bør slappe av litt og innse at dette langtifra er et angrep på Mac, men rett og slett bare en liten påminnelse på at selv om ting i prinsipp er enkelt så trenger det absolutt ikke å være det når det faktisk skjer uventede ting.

 

Noe så såre enkelt som en litt utdatert windows xp cd, eller en innstalasjons cd som ikke leses ordentlig kan forårsake mange problemer, men dette har vel ingen betydning så lenge dere kan fortsette å påpeke hvor enkelt Dualboot / wmvare er...

 

Sukk, tydelig at dere ikke har jobbet særlig med support nei.

 

Det var bare den arrogante holdningen din. Hvis du hadde skrellet bort alt fjaset om "du er dum, vi er flinke", men heller fortalt bare om hvilke problemer hun kan støte på, så hadde du virket mer hjelpsom.

 

 

Jeg sier på ingen måte at dette er den beste løsningen, men la oss nå gjøre det beste ut av det! Siden vi er så flinke må vi da klare å finne en god løsning.

Lenke til kommentar
Malvado, du sier veldig mye rart. Vet du hva du snakker om?

 

Jeg kan spørre det samme om deg, når du faktisk ikke engang greier å gjøre annet enn å gjennta det som Mrmarbles allerede har skrevet et par poster ovenfor.

Du kan komme med så mange flotte linker eller direkte beskrivelser over hvordan ting gjøres, men det forandrer faktisk ikke det faktum at noen personer fortsatt vil støtte på problemer om vi ikke hjelper dem.

 

Synnes egentlig at dere bør slappe av litt og innse at dette langtifra er et angrep på Mac, men rett og slett bare en liten påminnelse på at selv om ting i prinsipp er enkelt så trenger det absolutt ikke å være det når det faktisk skjer uventede ting.

 

Noe så såre enkelt som en litt utdatert windows xp cd, eller en innstalasjons cd som ikke leses ordentlig kan forårsake mange problemer, men dette har vel ingen betydning så lenge dere kan fortsette å påpeke hvor enkelt Dualboot / wmvare er...

 

Sukk, tydelig at dere ikke har jobbet særlig med support nei.

 

Det var bare den arrogante holdningen din. Hvis du hadde skrellet bort alt fjaset om "du er dum, vi er flinke", men heller fortalt bare om hvilke problemer hun kan støte på, så hadde du virket mer hjelpsom.

 

 

Jeg sier på ingen måte at dette er den beste løsningen, men la oss nå gjøre det beste ut av det! Siden vi er så flinke må vi da klare å finne en god løsning.

Helt enig her. Synes det er nærmest provoserende når folk kommer med utsagn som: "Du får det sikkert ikke til" og "Du kommer helt sikker til å støte på dette problemet og ikke skjønne noenting", uten å vite hva en faktisk prater om, fordi en eksempelvis ikke har brukt mac. Hva er det med denne pessimismen og liten tro til andre brukere en del av forumbrukerne her har?

 

Nå skal jeg ikke si så mye mer om den saken, da det allerede har blitt slettet en del poster pga irrelevans til trådstarters post. Jeg vil bare si at det går an å tenke over hva en faktisk bestemmer seg for å poste her på forumet. Hva er målet med nettopp MIN post? Er det konstruktivt å si til en person som en aldri har møtt i virkeligheten at denne personen sikkert ikke får til selv helt enkle ting som å sette opp Boot Camp?

 

Til modsa, slett gjerne posten min. Ville bare at noen av disse pessimistene skal lese den.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er så mange problemer med å velge macbook pro "13 at jeg kanskje er litt teit hvis jeg gjør det likevel :p Jeg har jo litt lyst på 15" da, men så blir den mye dyrere, og i tillegg må jeg kjøpe windows. Så har begynt å innse at jeg får prøve å finne noe annet.

 

Hvor dyrt er det egentlig å kjøpe windows, forresten? :S

 

Hmm, dere kan gjerne foreslå andre pc'er hvis dere gidder, jeg føler meg litt lost siden det finnes så mange, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne å se. Men helst ikke foreslå 17", for jeg synes det blir litt for stort.

Endret av Mushroom89
Lenke til kommentar
Å sette opp bootcamp er veldig enkelt. Og hvis trådstarter får problemer kan jeg gledelig hjelpe til. Jeg synes det er litt arogant å påpeke at trådstarter helt sikkert ikke får det til, og samtidig påpeke det helt tydelig at men selv kan mye.

 

Nå får dere nesten slutte. Det var langtifra det som var hensikten min. Hvorfor skal dere på død og liv tolke dette som et angrep mot Mac? Sier jo bare at det kan være greit for henne å ha noen til å hjelpe henne om hun støter på problem og at vi ikke bør ta det for gitt at dette er en enkel sak for noen selv om det er det.

 

Fint at du stiller opp Program, det gjør ting langt enklere for henne, personlig har jeg ikke nok erfaring til å hjelpe med Bootcamp og heldigvis så finnes det erfarne macbrukere her som kan fikse saken om hun støter på problemer.

 

Utifra Spesifikasjonene til Autocad og som andre har nevnt tidligere i denne tråden så ser det ut som at hun må nesten kjøpe 17" for å være sikker på at hun kan jobbe med programet uten problemer.

 

Alternativt kan hun kjøpe seg en bærbar pc på 17" og så en Mac 13" , ser faktisk ut som det er billigere enn å måtte kjøpe seg en Mac 17"

 

(Mac 15" har ikke 1280 x 1024 oppløsning , mulig du kan få det på noen pc skjermer på 15").

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg tolket det ikke som noe angrep på Mac. Om det skulle oppstå et problem, må man nesten ta det når det kommer. Men kan ikke ramse opp alle mulige problemer og svar før man har prøvd.

 

Det er mulig at du ikke mente det slik, men jeg synes det virket som at du prøvde å påpeke at han ikke kammor til å klare det å at "VI" kan veldig mye.

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...