Gå til innhold

Hjelp! Lurer på om macbook pro har bra nok skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som ikke har noe særlig peiling på data, så trengte dere kanskje kunne hjelpe meg litt. Jeg har begynt å studere i år, og vi fikk en liste over hva som kreves av PCen vi kjøper, for å kunne bruke programmet vi trenger.

 

Her er lista:

 

Autodesk (AutoCAD Civil 3D):

Finnes kun for Windows (om man foretrekker Mac må den kunne kjøre Windows og ellers oppfylle kravene under)

 Microsoft® Windows Vista® Ultimate/Business/Enterprise or Microsoft® Windows® XP SP2 or SP3. Microsoft Windows XP 64 and Windows Vista 64 are supported in 32-bit compatibility mode only.

 Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® dual-core processor, 3 GHz or higher with SSE2 technology

 4 GB RAM – suggested /3GB switch (on 32 bit operating systems) SE UNDER!

 7 GB disk space, 2 GB free after installation

 1,280 x 1,024 display with true color, 1,600 x 1,200 or greater recommended (OpenGL® accelerator with full OGL ICD support not required), 32-bit color video display adapter (true color), 128 MB or greater, Direct3D®-capable workstation-class graphics card. Multiple monitors are supported.

 Microsoft® Internet Explorer® 7.0 or later.

 DVD drive

 Note: Microsoft® Windows Vista® Ultimate/Business/Enterprise offers better OS memory management over Microsoft® Windows® XP SP2 or SP3. Microsoft Windows XP 64 and Windows Vista 64 are suggested over 32 bit operating systems, due to 4GB of memory being available to applications.

 

Jeg har veldig lyst på Macbook pro 13", og lurer på om skjermkortet er bra nok (og alt det andre forsåvidt, men så vidt jeg har forstått så er det det?).

 

Macbook Pro (tenkte å kjøpe den beste av de to versjonene):

13": 2.53GHz

Intel Core 2 Duo-prosessor

4 GB Hukommelse

250 GB harddisk1

SD card slot

Built-in 7-hour battery2

NVIDIA GeForce 9400M-grafikkprosessor

Det er det siste som er skjermkortet eller? Er det et bra skjermkort som oppfyller kravene til det programmet jeg trenger? Jeg vet ikke om det står hvordan skjermkortet må være, men de sa at det måtte være et bra skjermort.

 

Setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om skjermkortet er bra nok vil jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke er helt oppdatert på laptop skjermkort for øyeblikket men, ville bare nevne at siden windows er et krave må du kjøre såkalt dualboot på maskinen og ha både OSX("mac") og windows instalert.

 

Dette medfører da også at du må skaffe deg en windows versjon og innstalere ved siden av. Noe som koster penger og kan være litt krunglete til tider når man f.eks. skal skiffte fra å jobbe med et porgram som krever windows til et som bare funker i osx eller omvendt ettersom dette krever en omstart av maskinen.

Lenke til kommentar
Jeg er en jente som ikke har noe særlig peiling på data, så trengte dere kanskje kunne hjelpe meg litt. Jeg har begynt å studere i år, og vi fikk en liste over hva som kreves av PCen vi kjøper, for å kunne bruke programmet vi trenger.

 

Her er lista:

 

Autodesk (AutoCAD Civil 3D):

Finnes kun for Windows (om man foretrekker Mac må den kunne kjøre Windows og ellers oppfylle kravene under)

 Microsoft® Windows Vista® Ultimate/Business/Enterprise or Microsoft® Windows® XP SP2 or SP3. Microsoft Windows XP 64 and Windows Vista 64 are supported in 32-bit compatibility mode only.

 Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® dual-core processor, 3 GHz or higher with SSE2 technology

 4 GB RAM – suggested /3GB switch (on 32 bit operating systems) SE UNDER!

 7 GB disk space, 2 GB free after installation

 1,280 x 1,024 display with true color, 1,600 x 1,200 or greater recommended (OpenGL® accelerator with full OGL ICD support not required), 32-bit color video display adapter (true color), 128 MB or greater, Direct3D®-capable workstation-class graphics card. Multiple monitors are supported.

 Microsoft® Internet Explorer® 7.0 or later.

 DVD drive

 Note: Microsoft® Windows Vista® Ultimate/Business/Enterprise offers better OS memory management over Microsoft® Windows® XP SP2 or SP3. Microsoft Windows XP 64 and Windows Vista 64 are suggested over 32 bit operating systems, due to 4GB of memory being available to applications.

 

Jeg har veldig lyst på Macbook pro 13", og lurer på om skjermkortet er bra nok (og alt det andre forsåvidt, men så vidt jeg har forstått så er det det?).

 

Macbook Pro (tenkte å kjøpe den beste av de to versjonene):

13": 2.53GHz

Intel Core 2 Duo-prosessor

4 GB Hukommelse

250 GB harddisk1

SD card slot

Built-in 7-hour battery2

NVIDIA GeForce 9400M-grafikkprosessor

Det er det siste som er skjermkortet eller? Er det et bra skjermkort som oppfyller kravene til det programmet jeg trenger? Jeg vet ikke om det står hvordan skjermkortet må være, men de sa at det måtte være et bra skjermort.

 

Setter pris på hjelp :)

 

 

Skjermkortet på MacBooken burde fungere helt fint (se her for mer info). Nvidia 9400 kommer med 256mb delt minne, noe som burde gjøre susen. når det gjelder Windows kan dette enkelt fikses ved å bruke programmet BootCamp som er innebygget i Mac OS X Leopard. Alt du da trenger er en Windows cd :)

Endret av bluelink
Lenke til kommentar

Som han over meg sier er 9400 en veldig grei skjermkort, har selv en laptop med G105m (en 9300 med flere shadere). Funker veldig bra til mitt bruk, PS og litt spill.

Du trenger ikke å kjøre, men dualboot som han over meg også nevener.

Da kan du bare boote opp windows fra Bootcamp på Mac.

Endret av No_oN
Lenke til kommentar
Autodesk (AutoCAD Civil 3D):

 1,280 x 1,024 display with true color, 1,600 x 1,200 or greater recommended (OpenGL® accelerator with full OGL ICD support not required), 32-bit color video display adapter (true color), 128 MB or greater, Direct3D®-capable workstation-class graphics card. Multiple monitors are supported.

 

Så langt jeg kjenner til har vel 13" macbook en oppløsning på 1280x800, noe som etter min mening er for lite når man skal jobbe med CAD.

 

Edit: Leveres nyeste utgave av macbook med truecolor skjerm forresten? (noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Vet at gamle utgaver ikke hadde det)

En ekstern skjerm løser selvsagt problemet med lav oppløsning, men da forsvinner litt av poenget med en laptop.

Endret av woohoo
Lenke til kommentar

Nja, hybrid Mac / Pc er desverre ikke alltid en god løsning, man ender ofte opp med noe som kun fungerer halveis. Sånn som jeg forstår det så vil man med en Mac / windows pc oppleve at batteritiden minsker dramatisk pga mangelfulle drivere.

 

Sånn sett så tror jeg nok at du bør tenke på å satse på enten en full Mac eller en Full windows pc.

 

Mulig du kan bruke tilsvarrende programvare på mac os i steden?

http://www.microspot.com/pages/autocad_software/index.htm

Lenke til kommentar

Denne sier noe helt annet : http://www.computerworld.com/s/article/913..._under_Windows_

 

But the vampire-like draining also afflicts users running Windows on Macs without virtualization, using Apple's Boot Camp software.

In June, popular hobbyist blog AnandTech published the results of its tests, which found that battery life for a MacBook running Vista under Boot Camp was between 25% and 50% shorter than under Mac OS X.

 

Edit : Program som du ser gjelder dette også under bootcamp eller når det ikke virtualiseres.

Sånn sett stilte jeg spørsmålet om det kansksje er en langt bedre løsning å kjøre software som er beregnet på Mac os i steden for å kjøre på vista. Man bør jo heller ikke glemme problemet med oppløsningen heller. Tviler på at denne jenta ønsker å dra med seg en ekstra skjerm for å kunne bruke programmet, mac'en blir ikke akkurat veldig bærbar av det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Batterilevetiden kan bli halvert ved å kjøre Windows på Macbook Pro, men det stiltes vel heller ikke noen krav fra brukeren om batterilevetid?

 

Selv med halvert batterilevetid, så vil jeg si at Macbook Pro fortsatt leverer "bra" batterilevetid sammenlignet med veldig mange konsument laptops. De færreste klarer 3 timer eller mer (da må man kjøpe businessmodeller - som igjen sjeldent har dedikert grafikk). Og ifølge tester Anantech har gjort, så er det snakk om ca 25% lavere batterilevetid (surfetester viste 8 timer i OS X, 6 timer i Vista x64). Finn meg en annen 13,3" på 2kg med 9400M og C2D på over 2GHz til ca 10 000,- som kan levere så lang batterilevetid :-)

 

Når det gjelder oppløsning til AutoCAD bruk, så kan man jo alltids kjøpe en ekstern skjerm ved siden av for å bruke til CAD dersom 1200x800 oppløsningen blir for lav.

 

For å bruke Bootcamp, trenger man bare en XP CD med OEM lisens. Har man en skrotet gammel stasjonær PC eller bærbar PC, så finner man gjerne en på de.

 

Det kan også hende at det fint går å kjøre CAD i VMWare Fusion f.eks. Men kan ikke garantere noe her, da jeg ikke har noen erfaring med å kjøre OpenGL applikasjoner under VMWare :-)

Lenke til kommentar
For å bruke Bootcamp, trenger man bare en XP CD med OEM lisens. Har man en skrotet gammel stasjonær PC eller bærbar PC, så finner man gjerne en på de.

 

Du kan ikke bruke en XP OEM CD fra en gammel PC lovlig på en annen maskin. OEM lisenser er låst til maskinen den kom med (eller den første maskinen du installerte det på dersom du kjøper den løst).

 

Du vil mest sannsynlig få aktiveringsproblemer, samt WGA trøbbel dersom du gjør det.

Lenke til kommentar
For å bruke Bootcamp, trenger man bare en XP CD med OEM lisens. Har man en skrotet gammel stasjonær PC eller bærbar PC, så finner man gjerne en på de.

 

Du kan ikke bruke en XP OEM CD fra en gammel PC lovlig på en annen maskin. OEM lisenser er låst til maskinen den kom med (eller den første maskinen du installerte det på dersom du kjøper den løst).

 

Du vil mest sannsynlig få aktiveringsproblemer, samt WGA trøbbel dersom du gjør det.

Har du prøvd? Etter å ha jobbet på en større databutikk i over 3 år, så har jeg kommet over uendelig mange XP lisenser fra PCer som kunder har bedt oss kassere, og det er ikke noe problem å få disse lisensene aktivert så lenge lisensen bare blir brukt på én maskin. Det står vel noe i lisensavtalen til Microsoft om at man kun kan bruke lisensen på maskinen den ble kjøpt med... men ærlig talt, har noen hørt om noen som har blitt ferska for å gjøre noe sånt? Uetisk? tja? Jeg har iallfall ikke dårlig samvittighet så lenge lisensen bare blir brukt på en maskin :)
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt en 13" til cad-bruk, enkelt og greit fordi de har for lav oppløsning (om det så er en mac eller windows pc) det er heller ikke bare bare å kjøpe en ekstra skjerm da den skulle brukes på solen, hvor hun i så fall måtte ha tatt med seg skermen. til og bra skolen. du må nok pent skaffe deg en 15" eller større.

 

Faktisk må man helt opp til 17" macbok pro for å kunne dekke alle kravene til auto cad, og da trenger du i tilleg en windows lisens.

denne maskina dekker alle kravene, bortset fra 4 GB minne, men det klarer du å sette i selv, her har du den ekstra minnebrikka du trenger.

Lenke til kommentar

Okey, så 13" er for liten? Er den virkelig altfor liten, eller vil det fungere?

 

Jeg har egentlig veldig lite lyst på 15", synes de er så store og stygge (jada typisk jente som går etter utseendet på datan :p). Jeg er helt forelska i den mac'en, og jeg har fått med meg at jeg må installere windows i tillegg.

 

Ellers begynte dere å diskutere en del greier jeg ikke skjønner noe av, men det er vel kanskje ikke så viktig at jeg forstår det heller. Jeg vet det hadde vært enklere å kjøpe en vanlig PC, men jeg har bare veldig lite lyst på det. Derfor vil jeg at det skal funke med mac!

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri faktisk brukt auto-cad selv, men etter minimumskravene kan du bare glemme alt under 15". Hvor viktig det faktisk er kan jeg ikke svare på, men verste alternativ er at programmet nekter å starte.

 

Som jeg har sagt tildigere er den eneste macen som faktisk oppfyller alle minmumskravene en macbok pro 17 til 20000 kr.

Lenke til kommentar
Okey, så 13" er for liten? Er den virkelig altfor liten, eller vil det fungere?

 

Jeg har egentlig veldig lite lyst på 15", synes de er så store og stygge (jada typisk jente som går etter utseendet på datan :p). Jeg er helt forelska i den mac'en, og jeg har fått med meg at jeg må installere windows i tillegg.

 

Ellers begynte dere å diskutere en del greier jeg ikke skjønner noe av, men det er vel kanskje ikke så viktig at jeg forstår det heller. Jeg vet det hadde vært enklere å kjøpe en vanlig PC, men jeg har bare veldig lite lyst på det. Derfor vil jeg at det skal funke med mac!

 

Tror jeg har en bra løsning til deg, ta deg en tur innom Eplehuset og be dem om å få litt hjelp og forklar problemstillingen. Da kan du i det minste få kanskje testet Autocad på mac'en om det lar seg gjøre.

 

Men desverre så tror jeg nok at du må bite i det Sure Eplet (he he) og gå for en litt dyrere og større skjerm, men husk at selv om den lille er fin og snerten er det ikke stor forskjell med en 15" - 17" tommers og du glemmer fort de ekstra tommene når du får til å jobbe mye bedre med den.

 

Du må også huske at du blir mindre sliten i øynene når du kan ha ting litt større på en skjerm i steden for at du må myse for å lese liten skrift ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Du må også huske at du blir mindre sliten i øynene når du kan ha ting litt større på en skjerm i steden for at du må myse for å lese liten skrift ;)
Myse på en 13,3" med 1280x800 oppløsning? Hva er det du prater om? Hvis oppløsningen hadde vært større (1600x900) kunne jeg skjønt det utsagnet, men ikke med den skjermstørrelsen og oppløsningen Macbook Proen har.

 

For å slippe å høre mer på maset vårt, så kan du jo heller spørre AutoCAD-gjengen direkte pr epost, og høre om det lar seg gjøre, å kjøre AutoCAD på 1280x800 oppløsning? :)

 

Burde enkelt finne info på www.autodesk.com

 

Eneste ulempen jeg kan tenkte meg at man vil få ved å ikke ha høy nok oppløsning, er at man må scrolle mer opp og ned (horisontal oppløsning var høy nok).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...