Gå til innhold

[Løst]Rutermodemet til Telenor trenger ikke passord?!

Anbefalte innlegg

Oppgraderte nylig fra Telenor Basis til Telenor Turbo.

Linja er helt fin, og er for øyeblikket koblet til med kabel fra rutermodemet.

Men så skulle jeg sette opp et trådløst nettverk i huset, og bestlte en NETGEAR WNDR3300 fra Komplett. Problemet er at jeg ikke får internett selv om jeg skriver inn riktig brukernavn og passord i PPPoE-innstillingene.

Jeg koblet meg så tilbake til rutermodemet (SpeedTouch 546T2) og gikk inni innstillingene der, for å se hva brukernavn og passord den var instilt til, for internettet virker tross alt når jeg er koblet til denne. Da fant jeg ut at ALT som behøves for å få tilgang til nettet er ("telenors-brukernavn")@online.no i brukernavn-feltet. Man trenger hvist ikke passord i det hele tatt.

Jeg mistenker at dette har noe å gjøre tilkoblingsproblemene til NETGEARen, er det noen som vet hva jeg kan gjør? Har ikke lyst å ringe telenors brukerstøtte, siden det koster opp imot kr30/min :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Prøver du å få netgearen til å være routermodem eller kobler du den til routermodemet du har? Skal da ikke være nødvendig med noe passord for sistnevnte oppsett, og for førstnevnte oppsett kan du bare gjøre sistnevnte. Iallefall slik jeg har det, routermodem som spytter ut kablet nett til en trådløs standalonerouter

Lenke til kommentar

NETGEAR-routeren er koblet til en av ethernet-portene til rutermodemet, ja. Har prøvd å skru alt av, la rutermodemet stå på i 2min. først, så skru på NETGEARen og la den stå på noen minutter før jeg kobler til PCen, men får fortsatt ikke internett.

Kan det være at routeren ikke støtter modemet? Eller noen andre ideer om hva som kan være problemet?

Takk for svar forresten :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vet ikke om Telenor driver med noe rart i forhold til de to leverandørene jeg har hatt (MTU og ventelo) men har aldri hørt om at man må ha noe passord utenom på trådløst nett. Mulig det er noe som er innebygdi modemet for oppkobling, men det skal du uansett ikke videreføre til routeren - skal være nok å koble routeren i en ethernetport og det er det. Er ikke eksport på det her, men tror heller ikke det er mulig for routeren å ikke støtte modemet; når PCen klarer å bruke den kablede tilkoblingen fra routermodemet skal routeren klare det (går ut fra du ikek trenger skrive inn noe passord på pc?). Har du prøvd å bare koble til uten noe videre om og men? Og, får du noe trådløst nett overhodet? Selv om du ikke har internettiklgang skal du få opp et trådløst nettverk så lenge routeren har strøm

Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett når det gjelder det med "at man ikke trenger skrive inn passord", fordi jeg har hatt en Belkin-router koblet til tidigere, og den koblet seg igjennom av seg selv, så vidt jeg husker. Har prøvd å koble den Belkin routeren tilbake igjen, der gjelder visst de samme "trenger-ikke-passord-reglene", altså: jeg trenger bare skrive inn ("telenor-brukernevn")@online.no og så kan jeg skrive "123" i passordfeltet og det funker.

NETGEAR-routeren funker som nettverk, da. Finner den andre PCen på nettverket (Kommer ikke innpå den da, men regner det er noe med Windows' innstillinger... eller?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det jeg mente var at du verken trenger brukernavn eller passord. Om det er noe telenor har som greie, skulle det jo uansett være kun for modemet ikke routeren. Når internettsignalet kommer ut av routermodemet har du jo et rent signal, trenger ikke autentisere det hos telenor enda en gang når du får det inn i den trådløse routeren.

Lenke til kommentar

Ja, det virker litt rart at man må bruke brukernavn/passord to ganger, men slik var det nå på Belkin-en òg, og der funket nettet.

Forresten så må jeg bruke riktig brukernavn i rutermodemet ("telenor-epost"@online.no), det er bare passordet som er "valgfritt"

så hvor tror du feilen ligger, hos Telenor eller Netgear?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

tror feilen ligger hos deg et sted. Har du prøvd å ikke bruke verken brukernavn eller passord? Trenger du brukernavn/passord om du kobler PC rett i routermodem?

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å resete Belin-routeren (den gamle) og koblet den til rutermodemet for å se hva som skjedde. Etter ca 10 sek. var den tilkoblet internett. Jeg gikk "inn i Belkin-en" for å se hva slags tilkoblingsmetode den brukte. Den sto på 'Dynamic' og ikke 'PPPoE', så det var som du sa Captain ;) , man trenger ikke sette inn noe passord og greier.

Men så prøvde jeg å gjøre det samme med Netgear-en. Jeg resatte den og koblet den til rutermodemet slik jeg gjorde med Belkin-en, men den har fortsatt det samme problemet - jeg får ikke internett.

Det burde gå ann å få en 'Dynamic'-innstilling der også, så jeg skal prøve det nå...

Lenke til kommentar

Gå inn i instillingene på modemet, og velg Set Up, og sett den opp med Telenor Bridged. Skru også av DHCP. Deretter tar du kabel fra ethernet porten på modemet, til WAN-porten på Netopia. I WAN-instillingene til Netopia velger du DHCP, ikke PPPoE.

Jeg fikk heller ikke kontakt med mitt PPPoE brukernavn og passord, men da jeg valgte at den skulle hente IP etc med DHCP funket alt.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Det var litt rart; jeg prøvde som du sa, men da jeg var ferdig hadde jeg ikke tilgang til internett lengre. "Internet"-lyset på modemet lyste, så det burde jo virke.

På Netgear-en lyser "Internet"-lyset nå hvertfall, så jeg føler jeg gjør fremskritt her :)

Skal prøve å opprette en bro en gang til. Hvis det ikke funker da, ser jeg filmen på TV2 (Insider)

Takk forresten

Lenke til kommentar

Ja, er ikke noe særlig glad i Telenor jeg heller, men det er ikke noe alternativ her jeg bor.

Vel, slik jeg har fått det til nå virker det som ruteren og rutermodemet er konfigurert riktig, fordi begge "internett"-lysene er grønne. Problemet er bare at når jeg er koblet til Netgear ruteren (med kabel) får jeg bare "ingen internett tilgang". Kan det være at Netgear-en er defekt?

Lenke til kommentar

Om eg forstår deg rett er du kun ute etter å bruke Netgear til trådlaust nettverk, og har ikkje behov for at den rutar - og bryr deg ikkje om kvar DHCP-adressene kjem frå. Har eg rett, gjer dette:

Reset både Telenor-modem og Netgear-ruter, starte frå starten. Konfigurer Telenor-modemet som om du bare skulle bruke det til internett. Når det er i orden, koble PC-en din til Netgear-en, logg deg på den. Konfigurer WLAN-innstillingar slik du vil. Slå av DHCP-server i Netgear, dette klarer Telenor-modemet fint. Koble så ein nettverkskabel mellom Telenor-modemet og LAN-port 1 på Netgear-ruteren (går ut frå at den har 4, som WLAN-ruterar flest). Då vil alle maskiner, både via LAN og WLAN, vere samla i eit stort nettverk, alle vil finne kvarandre, og alle er på nett.

:)

-Edit-

Eg vil understreke at du ikkje skal bruke Internet-porten på Netgear-ruteren. Om du har sterkt behov for alle LAN-portane går det sjølvsagt an, men det er litt meir kronglete å setje opp enn eg har nevnt over. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Tusen takk, enixitan! :thumbup:

Prøvde det du sa, nå funker Netgearen som en drøm. For ordens skyld skiver jeg hva som skulle til:

1) På modemet skulle jeg bruke PPPoE-innstillinger

2) Så koblet jeg Netgear-ruteren til rutermodemet, men i en av Netgears "LAN-porter" (de som det er 4 av)

3) Gikk inn i Netgear ruteren og deaktiverte den som DHCP-server

4) Etter det fikk jeg internett-tilgang vi Netgear ruteren, testet nettopp på Hardware.no sitt speedometer, og alt funker som det skal :!:

Tok bare 2 dager å få alt til å fungere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...