Spragleknas Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Selv om jeg anser meg som ganske kyndig i "dataverden" må jeg innrømme at nettverk er noe jeg ikke kan mye om. Har satt opp hjemmenettet på følgende måte: Mine spørsmål er som følger: - Ser dette OK ut? - Noen instillinger jeg bør gjøre? (Alt er nå "default", både i ruter (AP-mode) og maskiner (TCP/IP er satt til default IP og subnett etc) Har fått IP-konflikt melding, derfor lurer jeg på om jeg bør sette IP adresser manuelt. Håper dette var klart nok. Takker for evt hjelp ! Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) åffer switch og ruter? med så få enheter holder det egentlig mye med bare ruteren. Angående IP-konflikten så tipper jeg at enten Server, Switch og/eller Router har samme adresse. Går ut i fra at Switch og Router ikke er koblet sammen via WAN-port. Tipper at Ruteren deler ut IP-adresser, er det noen andre enheter som deler ut? Har du mulighet til å tegne inn hvilke adresser de forskjellige enhetene har, og om de mottar automatisk? Endret 29. august 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Switch: CNet Switch 5P 10/100 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=104030 Ruter: Linksys Wireless-G m/DDWRT firmware http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 Grunnen til at jeg må ha både switch og ruter er at switchen står inni sikringskapet for å dele den ene utgangen hjemmesentralen (Lyse) har til Internett. Dette er jo en lite egnet plass for en trådløs ruter. Angående IP-konflikten så tipper jeg at enten Server, Switch og/eller Router har samme adresse. ^ Ja, det har jeg og konkludert med (var så sikker på at det var problemet, at jeg ikke gadd å sjekke). Som sagt så blir adressene mottat automatisk. Skal se om jeg kan skrive dem inn litt senere. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Løste dette med å bruke nettverksplittere og dermed drite i hele switchen. Takk like vel Lenke til kommentar
jarle32 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hei, er ny i forumet. Jeg har et hjemme nettverk som er svært omfattende. Det består av; 4 stasjonære Pc`r, 3 laptopper, 1 utendørs webcamera, 1 værstasjon, 1 server, IP telefon++. Har nettverk, men serveren/værstasjonen sender ikke lengre ut på internett. Adressen man skal finne værstasjonen på er:Min værstasjon ink. webcamera http://wetter.webcamera.no Men dessverre funker den ikke nå. Tror det må være noe med porten ut?? Eller IP adressene På nettet er der både tråløst router/modem og tråløs router, pluss selvflgelig switcher. Er der noen der "ute" som kan hjelpe? Endret 5. september 2009 av jarle32 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå