Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav for strømregning som jeg aldri har sett.

Ceburger

Anbefalte innlegg

Det kan nok kanskje være, men det kan fortsatt fort bli veldig problematisk for ein person å få ei inkassosak på seg.

Spesielt om du er ung så vil dette kunne føre til at du ikkje får tatt opp lån til å etablere deg.

Det er dumt å få noke slikt på seg når du ikkje ein gong har gjort noke for å fortjene det.

Inkasso er ikke det samme som betalingsanmerkning. Inkassoselskapet må ta ut forliksklage før det skjer. Evt. bank / lånegiver ser ingenting før det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan nok kanskje være, men det kan fortsatt fort bli veldig problematisk for ein person å få ei inkassosak på seg.

Spesielt om du er ung så vil dette kunne føre til at du ikkje får tatt opp lån til å etablere deg.

Det er dumt å få noke slikt på seg når du ikkje ein gong har gjort noke for å fortjene det.

Inkasso er ikke det samme som betalingsanmerkning. Inkassoselskapet må ta ut forliksklage før det skjer. Evt. bank / lånegiver ser ingenting før det.

Det håper jeg virkelig ikke ! Jeg nekter at dette skal få konsekvenser for meg senere når jeg ikke har gjort noe for å forjene dette! Om jeg må betale 3000 Kr i straff for noe jeg ikke har gjort eller "ikke vært sløv på" som det heter i denne saken, så er det utrolig bittert, men ikke verdens undergang. Dersom dette skal få konsekvenser i fremtiden er det jo bare sykt! Snakk om dårlig loverk som ikke beskytter forbrukerne.

Har nå skrevet et brev til Lindorff. Tror det er hos Lindorff jeg må jobbe siden de vanligvis også styrer hele faktura showet for BKK, selv når det ikke er inkasso, tror ikke BKK selv har noe med betalingen å gjøre. Det eneste kortet jeg har mot dem er å bytte strøm levrandør (må skjekke om det er mulig først, vet ikke om boretslaget har noen avtale med de).

Jeg har ikke tatt med alle alle argumentene mine i brevet, skrev det kort og konsist, og venter på respons av de, så forsvarer jeg meg mot deres argumenter dersom de ikke gir seg. At de ikke har kontaktet meg etter forgie samtale (som de lovet å gjøre i løpet av ett par dager) kommer jeg også til å nevne i brevet dersom de ikke kontakter meg iløpet av morgendagen.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Om så bare en person hvert tusende år er Uskyldig, er det fortsatt katastrofe hvis han fikk gal behandling.

Hvis det var snakk om fengsling og dødsstraff kunne jeg vært enig her. Men at inkassoselskapene antar at informasjonen de får fra oppdragsgiverne sine er riktig og handler etter det er fullt forståelig. Feil skjer og "uskyldige" personer blir rammet, men om de skulle behandle alle de andre dårligere betalerne i det milleniet med silkehansker ville ikke hjulene gått rundt.

Mitt poeng var at selv om en sak har gått til inkasso og inkassoselskapet har holdningen at "mest sannsynlig er personen en dårlig betaler" så vil dette medføre ekstraarbeid for et evt offer for feil i systemet. Men dersom personen er uskyldig og kan bevise dette vil saken løse seg. Men det er selvsagt litt ekstra arbeid for denne ene personen hvert tusende år. Dette mener jeg er et akseptabelt "offer" for å ha et ellers fungerende system.

Når det gjelder saken som diskuteres her slår det jo meg at BKK vanskelig kan mistenke trådstarter for å være en dårlig betaler når han har betalt alle regninger før og etter. Det burde sånnsett kunne løses i minnelighet med dem. Men klart når de har overlevert saken til inkasso har det begynt å løpe litt kostnader for dem og.

Jeg synes også som noen påpekte at det er rart at den negative saldoen ikke ble trukket videre til neste regning istedenfor slikat du kunne bli obs på det. Vi bør vel strengt tatt ha littt anvar for å følge med på regningene vi og at de kommer når de skal, men jeg må innrømme at jeg ikke følger med i det hele tatt når det gjelder mitt forhold til BKK.

Jeg har bredbånd, kabel, fjernvarme og strøm hos BKK og følger ikke alltid så godt med siden alt trekkes på avtalegiro. På toppen av det hele betales alt til betalingsmottaker "kundetjenester" så jeg må inn og sammenligne forbruket mot betalingene for å finne ut hvilken som er hvilken.

Men på slutten kan jeg fortelle en "solskinnshistorie" ang BKK.

Jeg hadde epost-faktura der jeg fikk fjernvarmegregningen i epost. Så mistet jeg den eposten (problem med domene/webhotelllevarndør) og glemte og overføre kontoen hos BKK. UUten at jeg merket det betalte jeg da ikke fjernvarmeregningen min fra oktober 2007 til juli 2008. I juli 2008 fikk jeg en regning på hele perioden i posten (vanlig post) uten at det var kommet et eneste purregebyr på regningen. Kjipt med en sånn stor regning plutselig, men gledelig at de ikke hadde kjørt på hverken gebyrer eller renter til tross for at det var over 6mnd gammelt krav.

Lenke til kommentar
Har nå skrevet et brev til Lindorff. Tror det er hos Lindorff jeg må jobbe siden de vanligvis også styrer hele faktura showet for BKK, selv når det ikke er inkasso, tror ikke BKK selv har noe med betalingen å gjøre. Det eneste kortet jeg har mot dem er å bytte strøm levrandør (må skjekke om det er mulig først, vet ikke om boretslaget har noen avtale med de).

Jeg hadde uansett tatt saken mot BKK, det er de du har et kundeforhold til. At BKK bruker underleverandører til å levere deg en vare eller for å få hjelp til andre administrative ting er ikke ditt problem. De fleste bedrifter får hjelp av noen andre i større eller mindre grad til faktureringen av kundene sine.

Hvis du kjøper en ny bil f.eks og lysene ikke virker ville du vel aldri godtatt at bilprodusenten fortalte deg at "Nei, lysene lager ikke vi selv de har vi kjøpt fra ... ikke vårt problem.". Eller hvis du leide inn et vaskefirma for å vaske leiligheten din, og hvis du var misfornøyd med jobben, ville du da godtatt at de sa "Nei, han som vasket leiligheten din har vi selv leid inn fra et annet selskap... ikke vårt problem.".

Hvis saken løses enkelt og smertefritt mot Lindorff så spiller det selvsagt ingen rolle, men siden de ikke holder avtaler om å ringe tilbake så tyder det ikke på det.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Oppdatering i saken:

Inkassofirmaet Lindorf ignorerer meg totalt. Det er en uke siden jeg ringte de, og jeg sendte brev tidlig i denne uken, både på e mail og ved post. De lovet å ringe meg tilbake i løpet av et par dager (for en uke siden), men har ikke hørt et pip.

Lenke til kommentar

Jeg hadde uansett tatt saken mot BKK, det er de du har et kundeforhold til. At BKK bruker underleverandører til å levere deg en vare eller for å få hjelp til andre administrative ting er ikke ditt problem. De fleste bedrifter får hjelp av noen andre i større eller mindre grad til faktureringen av kundene sine.

Hvis du kjøper en ny bil f.eks og lysene ikke virker ville du vel aldri godtatt at bilprodusenten fortalte deg at "Nei, lysene lager ikke vi selv de har vi kjøpt fra ... ikke vårt problem.". Eller hvis du leide inn et vaskefirma for å vaske leiligheten din, og hvis du var misfornøyd med jobben, ville du da godtatt at de sa "Nei, han som vasket leiligheten din har vi selv leid inn fra et annet selskap... ikke vårt problem.".

Hvis saken løses enkelt og smertefritt mot Lindorff så spiller det selvsagt ingen rolle, men siden de ikke holder avtaler om å ringe tilbake så tyder det ikke på det.

Saken er litt andereledes her tror jeg, er ikke sikker på hvordan det fungerer, men siden jeg alltid betaler til lindorff, så virker det som om det er de som styrer hele faktureringen til BKK, at BKK ikke har noe med betaling og gjøre, de bare leverer strømmen.

Det er som at du ikke har noe direkte forhold til produsenten av Colaen du kjøper som er tom for kullsyre, da går du til mellomleddet Rema 1000 for å klage.

Mulig jeg har misforstått hvordan BKK og Lindorff sammarbeider, men sånn som de regningene jeg får, ser det ut som BKK ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt.

Det er Lindorff og ikke BKK som har gjort en feil her, det er de som ikke greier å levere regningen og purriingene, BKK fortsetter å levere strøm fordi Lindorf har kjøpt opp fakturaene deres slik at det er "deres problem" om noen ikke betaler. I mitt tilfelle er det mitt problem som er nødt å sloss for å kun betaler den strømmen jeg faktisk har brukt.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Det er som at du ikke har noe direkte forhold til produsenten av Colaen du kjøper som er tom for kullsyre, da går du til mellomleddet Rema 1000 for å klage.

Mulig jeg har misforstått hvordan BKK og Lindorff sammarbeider, men sånn som de regningene jeg får, ser det ut som BKK ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt.

Det er Lindorff og ikke BKK som har gjort en feil her, det er de som ikke greier å levere regningen og purriingene, BKK fortsetter å levere strøm fordi Lindorf har kjøpt opp fakturaene deres slik at det er "deres problem" om noen ikke betaler. I mitt tilfelle er det mitt problem som er nødt å sloss for å kun betaler den strømmen jeg faktisk har brukt.

Rema 1000 er i et slikt tilfelle ikke et mellomledd, men den du har et kundeforhold til. I et slikt tilfelle er det veldig naturlig å ta problemet opp med Rema 100 som er den du har et kundeforhold til og ikke f.eks den som leverer betalingsløsningene til butikken (cash-guard eller kort løsningen).

Tilsvarende hvis jeg hadde kjøpt en Cola i en butikk, og cash-guard løsningen ikke hadde gitt meg vekslepengene mine så hadde jeg forventet at butikken (som jeg har et kundeforhold til) hadde løst det, jeg hadde aldri ringt leverandøren av cash-guard løsningen for å kreve pengene mine igjen.

Hvordan BKK velger å organisere fakturautsendingen sin er i utgangspunktet likegyldig for deg som kunde: Om de selv står for alt, om de setter bort noe av jobben eller om de bruker en factoring tjeneste som Lindorff tilbyr. Uavhengig av hvordan de velger å gjøre det kan mange feil oppstå, og om den manglende fakturaen/purringene skyldes feil hos BKK eller underleverandører (Lindorff) kan du som kunde ikke vite sikkert. BKK kan ha sendt feil informasjon til Lindorff, eller Lindorff kan ha rotet på sin side. Og om det faktisk er Lindorff som roter så syns jeg det likevel er riktig å kontakte BKK som er den som har engasjert rotehue Lindorff til å fakturere for seg. Så kan BKK i fremtiden velge en bedre leverandører til å sende ut fakturarer for seg.

Uansett jeg ser over at du har skal forsøke å kontakte BKK nå.

Jeg håper det løser seg for deg.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...