St€rk Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Ja, da lurer jeg på hvordan det er å ha R-matte, sånn i forhold til T-matte. Fordi T-matte er vanskligere enn ungdomskole-matte (også etter alder).. Men er det sånn at R-matte fortsetter i T-mattens retninger, eller blir det enda ett sjokk? Er det sånn at S matte er like vanskelig som T-matte, og så R-m er en da enda ett høyere nivå? Lenke til kommentar
almond Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Overgangen fra T til R er mye lettere enn overgangen fra ungdomskolen, hvis du fulgte med på vg1 da. Vet ikke hvordan T matte er på høyere nivå, vet bare at med T matte på VG1 kan du gå S1->S2 eller R1->R2. R matte skal være "vanskeligere" enn S matte, vet ikke hvordan S matte er men tror det er ganske annerledes. Anbefaler R. Endret 29. august 2009 av Carlba Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Takk for svar Fint å vite at det ikke er så vanskelig. Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det skolen handler om er å lære å ha en rød tråd gjennom alt av stoffet man lærer. Det vil si å kunne knytte et fag opp til et annet med de grunnleggende ferdighetene og kunnskapene en har fått gjennom ett fag og bruke disse i et annet. Slik er det også i matten! Det sjokket mange fikk fra å gå over fra ungdomskole-matte til T-matte på videregående, er ikke det samme som det sjokket en får når en går over til R-matten. Det kan vel egentlig ikke kalles et sjokk en gang... Det er på grunn av at gjennom 1T som du hadde på 1.året vgs, gav deg en slik en rød tråd som du kunne følge dersom du gjorde jobben din i 1T. Da skulle du ha fått de grunnleggende ferdigheten som er basisstoffet for R1. Allikevel er R1-matten mye vanskeligere enn 2T eller S1. Forskjellen mellom S og R-matte er ganske betydelig. S-matten kaller vi ofte for samfunnsfag-matten fordi den har sammenheng mellom samfunnsfagen. Det vil si at når du tar S1 f.eks, lærer du mye mer om tabeller, økonomi og slik matte som man har bruk for i samfunnet og i hverdagen. R1 derimot er sammenhengende med alle realfagene. Det vil si at du trenger R1 dersom du skal ha realfagene fordi mye av den matten du lærer gjennom R1, trenger du i fagene fysikk, kjemi og biologi også! Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Tusen takk for et veldig utfyllende svar.. Setter pris på det, og nok en gang fint å vite at det ikke er så vanskelig Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Tusen takk for et veldig utfyllende svar.. Setter pris på det, og nok en gang fint å vite at det ikke er så vanskelig Du må ikke tenke sånn "er det vanskelig, blir det vanskelig osv". Det fører også til at du mister helt motet når du ser oppgavene du må tenke "dette skal jeg klare uansett" og "jeg mister ikke motet, jeg skal prøve helt til jeg får det til". Lenke til kommentar
Elij Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 2T har faktisk et par av de samme kapitlene som R1. R1 har selvsagt flere kapitler, ettersom det er et større fag, men jeg tror også at det går litt raskere fram der. Men overgangen er virkelig ikke noe sjokk. Dersom du klarte 1T greit kommer du også til å klare R1 Lenke til kommentar
almond Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 2T har faktisk et par av de samme kapitlene som R1. R1 har selvsagt flere kapitler, ettersom det er et større fag, men jeg tror også at det går litt raskere fram der. Men overgangen er virkelig ikke noe sjokk. Dersom du klarte 1T greit kommer du også til å klare R1 Hva er greia med 2T egentlig? Ingen studier jeg har sett som krever det. Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 2T har faktisk et par av de samme kapitlene som R1. R1 har selvsagt flere kapitler, ettersom det er et større fag, men jeg tror også at det går litt raskere fram der. Men overgangen er virkelig ikke noe sjokk. Dersom du klarte 1T greit kommer du også til å klare R1 Hva er greia med 2T egentlig? Ingen studier jeg har sett som krever det. 2T er bare fortsettelse på 1T, så hvis man har hatt 1T på VG1 kan man fortsette med 2T på VG2. Tror ikke det er noen studier som krever det. Det er egentlig bare for de som ikke vil ha samfunnsfag-matte eller realfags-matte. Lenke til kommentar
almond Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 2T har faktisk et par av de samme kapitlene som R1. R1 har selvsagt flere kapitler, ettersom det er et større fag, men jeg tror også at det går litt raskere fram der. Men overgangen er virkelig ikke noe sjokk. Dersom du klarte 1T greit kommer du også til å klare R1 Hva er greia med 2T egentlig? Ingen studier jeg har sett som krever det. 2T er bare fortsettelse på 1T, så hvis man har hatt 1T på VG1 kan man fortsette med 2T på VG2. Tror ikke det er noen studier som krever det. Det er egentlig bare for de som ikke vil ha samfunnsfag-matte eller realfags-matte. Okay, er jo P matte som hersker da.. P for praktisk, vet ikke om du kan ha det annet enn på yrkesfag? Har hørt om folk med X matte også, hva nå enn det er. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Ta det med ro, matte er griselett så lenge du ikke er redd for å spørre og jobbe med det til du forstår det Ikke så mange subjektive lærervurderinger heller i matten som i andre fag. Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 2T har faktisk et par av de samme kapitlene som R1. R1 har selvsagt flere kapitler, ettersom det er et større fag, men jeg tror også at det går litt raskere fram der. Men overgangen er virkelig ikke noe sjokk. Dersom du klarte 1T greit kommer du også til å klare R1 Hva er greia med 2T egentlig? Ingen studier jeg har sett som krever det. 2T er bare fortsettelse på 1T, så hvis man har hatt 1T på VG1 kan man fortsette med 2T på VG2. Tror ikke det er noen studier som krever det. Det er egentlig bare for de som ikke vil ha samfunnsfag-matte eller realfags-matte. Okay, er jo P matte som hersker da.. P for praktisk, vet ikke om du kan ha det annet enn på yrkesfag? Har hørt om folk med X matte også, hva nå enn det er. Du kan ha P-matematikk på studiespesialisering også. Faktisk veldig mange som tar det, men da kan du f.eks ikke studere medisin og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå