Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tok ut variatorring - liten forskjell?


TASan

Anbefalte innlegg

Har sett dette problemet noen steder på forumet, men det har ikke kommet opp noe godt svar, så jeg prøver meg.

 

Har en Sym Jet Euro X (ikke sportversjonen) som jeg i dag tok ut variatorringen på. Resultatet var noe blandet. Aksen ser ut til å ha forverret seg litt (men bare en liten smule), den går 5-6 km/t raskere på flata og i nedoverbakke går den ganske mye raskere (samt at turtallet står på ca 10 000 RPM mot godt over 12 000 RPM slik som det var før).

 

Dessverre er det i oppoverbakke det forverret seg. Før kunne den nå 50 på speedometeret i oppoverbakke (speedometeret mitt er litt feil), men nå når den kun 45, altså en forverring.

 

1. Burde den ikke akse like bra som den gjorde før, eller bedre?

2. Burde den ikke få en økning i hastigheten som er større enn dette?

3. Burde den ikke også få en økning i hastighet i oppoverbakke, isteden for å miste hastighet?

4. Hva er det som gjør dette? Reima så ganske fin ut for meg (ikke slitasje), men jeg kan da ta feil. Kan noen fortelle meg hvordan et drivsystem på en scooter fungerer? Fordi reima hadde liksom store tagger for feste i tannhjul, men der jeg tok ut ringen var det helt fullstendig glatt.

 

Den har nettopp vært på 6000 km service på merkeverksted.

 

Takk for alle som orker å ta seg tid til å svare meg på dette! :)

 

PS: Dette er første gangen jeg så mye som skrur på en scooter, men jeg tror det gikk ganske bra. Alt ble skrudd hardt til igjen, slik som det var da jeg begynte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Variator ring er vel kun en trillesperre. Får ikke mer ytelse fra motor av å fjerne den, men motoren stopper ikke på 50km/t siden sperren ikke står der.

 

Variatorringen gjør at scooteren ikke får brukt det siste giret..

 

 

Kan være potta di er ganske kraftig plombert, da vil du ikke få så veldig stor forskjell om du fjerner den.

På flere andre scootere kan det være ganske stor forskjell, flere klarer faktisk opptil 80kmt på speedo.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...