TASan Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Har sett dette problemet noen steder på forumet, men det har ikke kommet opp noe godt svar, så jeg prøver meg. Har en Sym Jet Euro X (ikke sportversjonen) som jeg i dag tok ut variatorringen på. Resultatet var noe blandet. Aksen ser ut til å ha forverret seg litt (men bare en liten smule), den går 5-6 km/t raskere på flata og i nedoverbakke går den ganske mye raskere (samt at turtallet står på ca 10 000 RPM mot godt over 12 000 RPM slik som det var før). Dessverre er det i oppoverbakke det forverret seg. Før kunne den nå 50 på speedometeret i oppoverbakke (speedometeret mitt er litt feil), men nå når den kun 45, altså en forverring. 1. Burde den ikke akse like bra som den gjorde før, eller bedre? 2. Burde den ikke få en økning i hastigheten som er større enn dette? 3. Burde den ikke også få en økning i hastighet i oppoverbakke, isteden for å miste hastighet? 4. Hva er det som gjør dette? Reima så ganske fin ut for meg (ikke slitasje), men jeg kan da ta feil. Kan noen fortelle meg hvordan et drivsystem på en scooter fungerer? Fordi reima hadde liksom store tagger for feste i tannhjul, men der jeg tok ut ringen var det helt fullstendig glatt. Den har nettopp vært på 6000 km service på merkeverksted. Takk for alle som orker å ta seg tid til å svare meg på dette! PS: Dette er første gangen jeg så mye som skrur på en scooter, men jeg tror det gikk ganske bra. Alt ble skrudd hardt til igjen, slik som det var da jeg begynte. Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Variator ring er vel kun en trillesperre. Får ikke mer ytelse fra motor av å fjerne den, men motoren stopper ikke på 50km/t siden sperren ikke står der. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Så da må jeg ikke dyse opp bare fordi jeg har tatt ut ringen? Lenke til kommentar
TASan Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Ok, takk for svar Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Variator ring er vel kun en trillesperre. Får ikke mer ytelse fra motor av å fjerne den, men motoren stopper ikke på 50km/t siden sperren ikke står der. Variatorringen gjør at scooteren ikke får brukt det siste giret.. Kan være potta di er ganske kraftig plombert, da vil du ikke få så veldig stor forskjell om du fjerner den. På flere andre scootere kan det være ganske stor forskjell, flere klarer faktisk opptil 80kmt på speedo. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Men hva kommer det av at den går saktere i oppoverbakke da? :/ Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Er du helt sikker på at du tok rett ring da? Har hørt om folk her inne som har tatt feil ring før, og opplevd noe lignende det du gjør.. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Jeg så ganske godt etter inni der, og som jeg kunne se var det jeg tok ut den eneste ringen der. Den lå mellom reima og noe jeg ikke er sikker på hva heter. Så ut som kulelager i alle fall Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Den skal se ca slik ut. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Den ser omtrent ut som den på det andre bildet der, men den er lilla og av en eller annen grunn av et plastaktig materiale. Skal se om jeg ikke kan få opp et bilde i morgen Lenke til kommentar
TASan Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Får ikke noe bilde opp i dag når jeg tenker meg om, men jeg har enda et spm: Vil toppfarten min kunne øke, evt. problemet med fart i oppoverbakke ordnes ved å ta plomberinga i luftfilteret? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Lite. Tar du plomberinga/ene i potta derimot, så vil du nok kjenne det mye bedre. Kan jo også bytte potte om du vil.(jeg ville anbefalt å bytte) Lenke til kommentar
TASan Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Har ikke lyst å bytte potte, men takk for alle tips Får bare leve med den slik den er nå Ikke lenge til bil/tung sykkel heller Takker igjen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Minner om reglene for forumet: Det er ikke lov å trimme registrerte mopeder i Norge. Det enten den skal kjøres på vei eller bane. Edit: Merk at vegtrafikkloven gjelder "all trafikk med motorvogn", altså også på privat grunn.Derfor er det heller ikke lov å diskutere det på forumet. Poster om dette vil bli stengt, og informasjon om trimmingsmetoder eller inngrep slettet. Denne tråden stenges. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg