Gå til innhold

Sette stålstrenger på nylongitar?

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bare at jeg har 2 gitarer og en del stålstrenger liggendes. Den ene er stål og den andre er nylon, men strengene på den er 3 år gamle hehe. Dessuten er lyden i en stålstreng gitar mye bedre til mesteparten av musikken spør du meg.

Men da får jeg heller kjøpe noen nye nylonstrenger

Lenke til kommentar

Av ulike årsaker som jeg ramser her, skal du aldri sette stål på nylonstr. gitar.

1. Nylonstr. gitar har sjelden trussrod, en stålstang som går gjennom hele halsen på stålstrengsgitarer for å motvirke spennet fra stålstrenger. Halsen til en nylonstr. gitar, med stålstrenger vil gi mye mer etter (tre er svakere enn stål, suprise). Da kan den over tid bli permanent skadet og skjev, strengene vil ha en alt for høy action (høyden fra gripebrettet til strengene), som igjen gjør gitaren vond å spille på, sur i båndene o.l.

2. Nylonstr. gitar har en limt stol som kan gå opp og knekke av dersom du setter på stålstrenger.

3. Lokket i gitaren tåler heller ikke stålstrenger, og vil gi etter. Du vil få en hump på gitaren, hele lokket vil løfte seg opp på midten evt. presse ned mot lydhullet. Dette kan bli permanente skader.

4. Når punkt 3 forekommer, kan bracingen under lokket gå opp, og gi enda dårligere støtte, og dårlig distribuering av lyd rundt på lokket. Ergo dårligere lyd.

5. Stolen er laget for å knytte fast nylonstrenger. Du klarer dog tre stålstrenger gjennom hullene, men det er ikke meningen.

6. Det samme gjelder feste for, og mekanikken til stemmeskruene. De er laget for nylonstrenger. Diameteren for feste er mye større, som betyr at du må ha mer lengde på stålstrengen for å få samme nytte som mindre på stemmeskruene til stålstrengsgitarer. Her finnes det, som punkt 5. unntak, spesielt om vi går 50 + år tilbake.

7. Toppnøtta har spor for nylonstrenger, ikke stålstrenger.

8. Stolsadelen er laget for å føre nylonstrenger, ikke stål. Intonasjonen blir feil med stålstrenger, og gitaren blir om ikke enda mer sur i båndene.

9. Simpelthen ikke sett stålstrenger på nylonstrengsgitar. Stålstrenger har trekkraft på nesten det dobbelte som nylonstrenger : )

10. Nylonstrengsgitar er moro å spille med, lær deg å like det : D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...