Gå til innhold

Tandberg Sølvsuper 11 - Brukes?

Anbefalte innlegg

Hei, vi har en gammel Tandberg Sølvsuper 11 med to høytalere, jeg syntes lyden var relativt bra og likte "sounden". Vurderer og sette de opp på rommet siden de passer så bra inn. Jeg skulle helst ha koblet anlegget inn pc'n sån at de hadde et bruksområdet og :innocent:

Men inngangene bake er ikke helt oppdatert, har noen noe slags ider om hvordan jeg kan få koblet pcn som input?

Tandberg Sølvsuper 11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, vi har en gammel Tandberg Sølvsuper 11 med to høytalere, jeg syntes lyden var relativt bra og likte "sounden". Vurderer og sette de opp på rommet siden de passer så bra inn. Jeg skulle helst ha koblet anlegget inn pc'n sån at de hadde et bruksområdet og :innocent:

Men inngangene bake er ikke helt oppdatert, har noen noe slags ider om hvordan jeg kan få koblet pcn som input?

Tandberg Sølvsuper 11

Herlig sak den der. Radioen virker en del bedre enn moderne digitalsaker :D

Mener den har DIN standard innganger, dvs rund plugg med 5 hull.

Tape inn er fin for PC, du trenger bare en overgang, nr 46-101-43 på Elfa.

Lenke til kommentar

Brukbar? Ja, absolutt, men vær forberedt på at er er eller vil bli mye dårlig kontakt i knapper og pot-metre. Kjøp en boks med kontaktspray (WD40 eller 5-56 kan til nød brukes) og spray inn i alle bryterne og pot-metre inni radioen. Sølvsuper 11 er nok den beste i Sølvsuper-serien og kan gi meget god lyd med de rette høyttalerne. Små eller middels store trykkammerhøyttalere bruker på å gi et godt resultat. Radiodelen er heller ikke ubrukelig, men dessverre er det sjelden man kommer over et eksemplar med FM-stereodekoder, noe som gjør at radioen kun gir monolyd på FM (men selvfølgelig fortsatt stereo på linjeinngangene).

post-78247-1251655049_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Min far som jeg har "stjelt" anlegget fra har med tandberg høytalere og. Satt de akkurat opp og har på radio nå. Lyden er veldig bra, men det er mer bass/trøkk i den ene høytaleren?

Akkurat nå står anlegget oppå en komode ved siden av senga. Blir det bedre om jeg monterer opp en hylle oppfør senga? (senga står midt i rommet, hvor den smale siden stå intill en vegg.) Er dette det opptimale, eller skal jeg la de stå på komoden?

P.s skulle gjerne ha en til kabel som går fra kabelen ut av forsterkeren, og inn i pcens usb. Altså en høyre og venstre vanlig kabel som avslutter i usb... Går dette?

Lenke til kommentar
Min far som jeg har "stjelt" anlegget fra har med tandberg høytalere og. Satt de akkurat opp og har på radio nå. Lyden er veldig bra, men det er mer bass/trøkk i den ene høytaleren?

Slet med dette i en av tandberg'ene jeg har brukt oppgjennom tidene selv. Gidda aldri å sjekke ut hva som var problemet, da fattern hadde enda en tandberg stående.

P.s skulle gjerne ha en til kabel som går fra kabelen ut av forsterkeren, og inn i pcens usb. Altså en høyre og venstre vanlig kabel som avslutter i usb... Går dette?

Nå skjønner jeg egentlig ikke hva du mener.. Tenker du på et USB-lydkort (D/A-omformer)? Altså, en boks som er koplet til usb-porten og spytter ut 2 kanals lyd?

Lenke til kommentar

Spray bass- og diskantkontrollen med kontaktspray, så retter det seg nok opp. Kontaktspray er nesten viktigere enn skrutrekker og loddebolt når det gjelder å fikse 70-talls Tandberg.

Lenke til kommentar

Spray bass- og diskantkontrollen med kontaktspray, så retter det seg nok opp. Kontaktspray er nesten viktigere enn skrutrekker og loddebolt når det gjelder å fikse 70-talls Tandberg.

Kontaktspray kan godt forsøkes,men det er dessverre helt vanlig at potmeterne på disse forringes med årene og begynner å gi mindre lyd i en kanal.Om du ikke greier å spa opp et til erstatning så ville jeg nok bare justert balansekontrollen litt,og latt som ingenting.De kan holde seg slik i årevis uten ytterligere forringelse!

PS Gå likevel over alle potene med rensespray.Det forlenger livene på dem,men doser med måte og ikke søl!!

Mvh Rune

Endret av ulfsn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...