DaddyYankee Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Hallo, jeg lurer på hvordan jeg skal lage et krysningsskjema av to planter. Er ganske nysgjerrig! Oppgaven er: Du skal ta utgangspunkt i to planter. Den ene planten har to dominante utgaver av genet som gir høye planter, HH. Den andre planten har to utgaver av genet som gir lave planter, hh. For hvert trinn skal du forklare hvilke gener plantene har, og hvordan de ser ut. Har noen peiling p hvordan man gjør denne oppgaven? Lenke til kommentar
Rainbow Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Ikke særlig vanskelig i det hele tatt. Den ene planten har allelene HH, noe som betyr at den er homozygot dominant for egenskapen å være høy. Den andre planten har allelene hh, som betyr at den er homozygot recissiv for egenskapen å være høy (altså vil den være kort). Når disse to planene (generasjon P) formerer seg med hverandre vil et av allelene fra hver plante gå videre til andre generasjon (generasjon F1). for å få en oversikt over hvordan allelene vil fordele seg kan vi sette opp krysningsskjema. Øverst og til venstre er allelene til foreldregenerasjonen. Og i de fire rutene med Hh er Allel-sammensetningen til F1. Som figuren viser er det fire ulike måter genene kan kombineres på, men alle gir samme resultat: Hh. Ettersom H er dominant for egenskapen vil det være den som uttrykkes i planen, og planten blir høy. Dersom to av disse plantene formerer seg vil den neste generasjonen (F2) få følgende krysningsskjema Her er sammensetningen av gener forskjellig. Vi har en HH, som gir en homozygot dominant plante Vi har to Hh, som gir heterozygot dominant plante Og vi har en homozygot recissiv plante HH og Hh har begge det dominante genet og vil begge være høye, altså de har samme fenotype, men de har forskjellig gensammensetning (genotype). Håper du skjønte forklaringen. Jeg vet jeg svarte på litt mer enn akkurat det du spurte om, men når man først begynner med krysningsskjema så kommer resten etter. Endret 29. august 2009 av Rainbow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå