Gå til innhold

Erfaring: Portrettobjektiv til Nikon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja så sannelig, aldri tenkt over!

Og etter en "grundig" testing klarer jeg ikke se at dette lyset hjelper noe som helst.

Fiffig..

Hjelpelyset får deg bare til å se ekstremt "smart" ut når du tar street-fotografier på kveldstid ;)

Edit:

Det bidrar når du kommer til grensen av hva fokusmotoren klarer prosessere (eller når du ikke har rask optikk).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bah! Jeg har ofte stor glede av hjelpelyset når jeg er ute i bekmørket for å gjøre lange eksponeringer. Min største "gripe" med det er at det ikke funker med alle AF-punkter, og kun i AF-S.

(Edit: jeg er selvsagt klar over hvorfor det ikke funker i AF-C... :roll:)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

AF-S 70-300m f/4.5-5.6G VR er ikke et typisk portrettobjektiv, men det viser stadig å være et høyst brukbart objektiv. VR er veldig nyttig også med panorering. Men på bruktmarkedet har jeg nettopp skaffa meg en AF-S 300mm F4 og det er et virkelig skarpt objektiv. Det slo meg at dette er rett og slett optikk av en helt annen klasse; 70-300 er og blir et konsumentobjektiv.... Ja, mye mulig at 70-300`n blir liggende i skapet fremover...

AF-S 300mm F4 kombinert med 1.4 konverter er også veldig bra, syns jeg.

Men pakningen mellom hus og objektiv mangler på AF-S 300....så i skikkelig deilig regnvær tar jeg heller 70-300`n

Bildet er tatt med af-s 70-300mm

http://farm3.static.flickr.com/2427/391136...17f5fd70e_b.jpg

Lenke til kommentar

Vi kan sette Nikkor PC-E 85mm f/2.8D opp som god portrettkandidat, har ikke brukt dette objektivet spesielt mye til portrett grunnet det blir fort veldig tidkrevende å fikle med tilt/shift og manuell fokus - vanesak mest sannsynlig.

Edit:

Eier ikke et selv, men har planer om å kjøpe. Fantastisk til produktfoto er det uten tvil :) 1:2 faktor (har kategori micro).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
AF-S 70-300m f/4.5-5.6G VR er ikke et typisk portrettobjektiv, men det viser stadig å være et høyst brukbart objektiv. VR er veldig nyttig også med panorering. Men på bruktmarkedet har jeg nettopp skaffa meg en AF-S 300mm F4 og det er et virkelig skarpt objektiv. Det slo meg at dette er rett og slett optikk av en helt annen klasse; 70-300 er og blir et konsumentobjektiv.... Ja, mye mulig at 70-300`n blir liggende i skapet fremover...

Men pakningen mellom hus og objektiv mangler på AF-S 300....så i skikkelig deilig regnvær tar jeg heller 70-300`n

Ser det er noen som bruker både mellomring(er) og Canon 500D forsatslinse sammen med 300 f/4. På 300 f/2.8 må jeg nøye meg med konverter og mellomringer, men det er morro det også.

Lenke til kommentar

Ser det er noen som bruker både mellomring(er) og Canon 500D forsatslinse sammen med 300 f/4. På 300 f/2.8 må jeg nøye meg med konverter og mellomringer, men det er morro det også.

Ja jeg har faktisk vurdert å skaffe meg Canon 500D linsen for å teste med litt nærbilder med AF-S 300mm F4. Den er jo relativt rimelig, men HOYA har også tilsvarende som er billigere. Men om kvaliteten på HOYA sin verson holder mål vet jeg ikke.

Jeg har en AF-S 60mm macro som jeg er veldig fornøyd med. Den er fin også til portretter.

Den karen fant jeg hengende i dusjen min her for et par kvelder siden:

http://farm3.static.flickr.com/2442/391180...c4bdb0a56_o.jpg

Jeg blenda ned helt til F 18 for å teste hvordan det ble

Ja dette bildet er ikke noe å vise frem egengtlig, jeg gadd ikke legge ned noe særlig til innsats og brukte rett og slett popup blitsen for å få tatt bilde av skapningen som er kun ca 2-3mm liten...

PS: ser jeg avsporer tråden her litt

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Er litt overrasket over at ingen har nevnt Nikon sitt 24-70 f/2.8.

Dette er et glimrende portrettobjektiv med pen bokeh såsant man ikke skal gå for syltynn dybdeskarphet. Jeg har knapt brukt 50mm og 85mm objektivene mine til portretter (eller andre ting - 24-70'en har en helt rå bildekvalitet i forhold til andre zoomer jeg har hatt og står seg godt selv i mot gode fastobjektiv) etter at jeg kjøpte meg 24-70 for et års tid siden.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...