Gå til innhold

Erfaring: Portrettobjektiv til Nikon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger å plukke opp et 105mm f/2 DC på min tur til USA om noen uker, gleder meg som en liten unge. Er nesten så en begynner å lure på om jeg gleder meg mer til å få tafse på objektivet enn selve turen, hehe :p

Anbefaler å teste for front/bak-fokus og gjøre nødvendige korrigeringer ved AF-tuning på din D700.

Lenke til kommentar
Jepp, har hørt det har vært mye tull med DC objektiver og front-fokus. Noen er visst veldig mye verre enn andre, men mer eller mindre alle har visst litt frontfokus. Satser på at B&H lar meg prøve objektivene før jeg kjøper dem.

Tror dette henger sammen med den optiske kompleksiteten av DC objektivene, men så lenge du har AF-tuning er ikke dette noe reelt problem.

Har forøvrig innside info om at alle nye AF-S objektiv (lansert etter 2001) har støtte for elektronisk fokustesting og justering (i fabrikken). Hele prosessen er automatisert, de gamle AF-D må testes manuelt og har derfor større sannsynlighet for avvik relatert front/bak-fokus.

Alle mine zoom-objektiv f.eks (AF-S 14-24/2.8, 24-70/2.8 og 70-200/2.8 er 100% spot on, AF-S 17-35/2.8 er også 100% rett, men det er mer flaks har jeg hørt siden det ble lansert i 1999).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

AF-S 17-35 finnes i to forskjellige utgaver.

Har du serienr som starter på 4, så er den laget i 2006 eller senere.

Det var ei på Nikon Cafe som hadde 105 DC. Den fokuserte noenlunde rett på hennes D300, men da hun kjøpte D700, fikk hun den ikke til å bli bra.

Hva feilen var (kamera, objektiv eller kombinasjonen), ble ikke opplyst, men hun fikk refundert pengene.

Bortsett fra dette, tror jeg mest det er småjusteringer og feil bruk som har ført til omdømmet. Litt frontfokus er ikke så galt, da DOF er lengre bakover enn fremover. Vet det er enkelte som får justert superraske objektiv til å frontfokusere en tanke. (ok, bare en)

Blender og DC verdi bør være lik ved fokusering, dersom DC benyttes da.

Lenke til kommentar
AF-S 17-35 finnes i to forskjellige utgaver.

Har du serienr som starter på 4, så er den laget i 2006 eller senere.

Det var ei på Nikon Cafe som hadde 105 DC. Den fokuserte noenlunde rett på hennes D300, men da hun kjøpte D700, fikk hun den ikke til å bli bra.

Hva feilen var (kamera, objektiv eller kombinasjonen), ble ikke opplyst, men hun fikk refundert pengene.

Bortsett fra dette, tror jeg mest det er småjusteringer og feil bruk som har ført til omdømmet. Litt frontfokus er ikke så galt, da DOF er lengre bakover enn fremover. Vet det er enkelte som får justert superraske objektiv til å frontfokusere en tanke. (ok, bare en)

Blender og DC verdi bør være lik ved fokusering, dersom DC benyttes da.

Mitt 17-35mm f/2.8 er produsert i 2006 (kjøpt i 2009).

For DC objektiv er det et viktig punkt flertallet glemmer, man refokusere etter å ha slått på/justert DC. Begge mine DC objektiv frontfokuserer litt, 135 utgaven litt mer enn 105 utgaven (105 utgaven er det snakk om minimalt, og ingenting som den "normale" bruker ville oppdaget). Begge gir perfekt fokus etter en runde med AF-tuning. Fikk Nikon til å måle dem for meg også (slik at ikke noe var feil med mine kalibreringer). De kom frem til nøyaktig samme tall som meg (tallene mine hadde de selvsagt ikke på forhånd).

Edit:

Frontfokus var så minimalt (og innenfor marginene) at Nikon Norge ikke hadde lyst til å justere objektivene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
50 1,8 og 1,4 bør vel Edit: Og 180 2,8

AF-D 180mm f/2.8 IF-ED har vært et ekstremt hyggelig bekjentskap, fantastisk objektiv; skjønner ikke hvordan jeg kunne unngå å få med meg dette tidligere.

På 180mm f/2.8 så banker dette objektivet AF-S 70-200mm på f/2.8 og 180mm på FX sensor, absolutt ingen tvil om det.

Edit:

Skarpheten på f/2.8 er ekstremt bra, på f/4 blir det nesten urealistisk bra. Pakket inn i lite volum og lite vekt. En godt skjult perle, som absolutt ikke bør undervurderes.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Velkommen etter. En skikkelig solblender og rask AF-S motor så hadde det vært drømmeobjektivet mitt. Nå er det helt ok.

Siste AF-D utgaven fokuserer raskt på D3 også, så det er heller ingen problem. Lite støy fra fokuseringen er det også. Hadde denne godsaken hatt VR (Rask AF-S motor hadde vært pluss, men ikke nødvendig). Solblenderen har jeg ikke noe problem med.

Objektivet ser jo skikkelig kjipt ut, men byggekvaliteten er eksepsjonelt bra (eneste minus er at det er helt åpent inn til blenderlamellene, frykter hva som skjer om man får for mye dritt inn der).

Lenke til kommentar
Tror jeg og deg har forskjellig oppfatning av rask og støy. AF-D og AF-N har nemlig like rask hastighet og bråker like mye.

Edit: Joda, litt forskjell på D700 og D3 på skruefokus, men ikke natt og dag.

Det er ikke AF-S 24-70 hastighet på fokus, noe lyd er det da men ikke snakk om mye (helt som alle andre AF-D/N objektiv).

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan enkelte får det til at D3 er raskere enn D700 når de deler samme AF-modul?

Enkelt, selv om fokusmodulen er lik så er prosesseringskraften rundt forskjellig. Dessuten brukes fokusmotoren i huset på AF-D/N (den er kratigere på D3).

Edit:

Jeg har selv eksperimentert og forsket mye på fokushastighet (både med AF-S og AF-D objektiv) på D3 og D700. AF-S er identisk helt til lyset blir virkelig dårlig, da tar det ganske mye lengre tid på D700 målt mot D3 (det tar en tenkepause før den starter).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Har lest endeløse diskusjoner rundt vedrørende AF på D700 og D3, og det jeg har konkludert med er at de er så å si identiske under gode lysforhold, men når det blir dårligere med lys er D3'en bedre.

D700 er mye nærmere D3 enn D300, så med mindre man liker seg om natta er vel differansen minimal på AF-S.

Lenke til kommentar
Kanskje grunnen rett og slett er så idiotisk som at hjelpelyset til AF'en er bedre på D3 kontra D700? :p

Spesielt med tanke på at D3 ikke har noen hjelpelys (er heller ingen behov) ;)

Edit:

Forøvrig en god indikasjon på at AF-systemet ikke er identisk i ytelse.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Første jeg gjør med nytt Nikon kamera er å slå av hjelpelysfunksjonaliteten (D300/D700). Ubrukelig etter mitt syn. Samt den tilbakestående pipelyden som er default på for alle unntatt D1/D2/D3 serien.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...